تبیان، دستیار زندگی
طلاق یک اسیب فردی اجتماعی است. در دوه های گذشته تفکر و فرهنگ بسوز و بساز شایع بود اما امروز کسی این تز را نمی پسندد از این رو طلاق ها بسیار ساده و آسان شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلاق قبل از رفتن زیر یک سقف


طلاق یک اسیب فردی اجتماعی است. در دوه های گذشته تفکر و فرهنگ بسوز و بساز شایع بود اما امروز کسی این تز را نمی پسندد از این رو طلاق ها بسیار ساده  و آسان شده است. آمار نشان می دهد بیشترین آمار طلاق میان دختران 20 تا 24 سال و پسران 25تا 29 سال اتفاق می افتد. اگرچه در امر مشاوره و درمان طلاق آخرین راه حل است اما در مواردی طلاق باید اولین راه حل باشد.

طلاق قبل از رفتن زیر یک سقف

پس از تحقیقات بالینی مجموعه عللی که در امر طلاق سهم بسزایی داشته اند مشخص می شود.

(1) تفاوت فرهنگی و خانوادگی و تحصیلی و شخصیتی است که در میان زوج ها دیده می شود. اینها موادری است که باید پیش از ازدواج به انها توجه شود و در امر پیشگیری قرار می گیرد. در چنین حالتی فرد یا طلاق می گیرد و یا به طلاق عاطفی می رسد.

(2) تصمیم گیری های سطحی و عجولانه برای ازدواج  در این حالت زوج ها انتخاب درستی نداشته اند و پس از شش ماه متوجه می شوند که ازدواج هایشان ازدواج های درستی نبوده است.

(3) عدم رشد هماهنگ زوج در زندگی، بسیاری از طلاق های شایع در سنین بالا صورت می گیرد علت اینجاست که زوج ها هماهنگ با یکدیگر رشد نمی کنند و دیگر حرف یکدیگر را متوجه نمی شوند.

(4) اعتیاد، این اعتیاد فقط در باره مواد مخدر نیست بلکه اعتیاد های جنسی را هم شامل می شود در چنین حالتی مسیر مسیر طلاق خواهد بود.

(5) خیانت های زناشویی، در مواقعی پس از ازدواج یکی از زوج ها متوجه می شود فرد دیگری می توانست همسر بهتری برای او باشد. غافل از اینکه آواز دهل شنیدن از دور خوش است.

(6) اختلال شخصیتی زوج ها. ما 10 نوع اختلال شخصیتی داریم. این افراد ممکن است اشخاص تحصیل کرده ای نیز باشند. آنها را فقط درجلسات مشاوره می توان شناخت. این قبل از افراد معمولاٌ خود را بیمار نمی دانند. اگر با این افراد ازدواج کنید متوجه می شوید که حتی اجازه جدا شدن را به شما نمی دهند.

(7) سطح پائین قدرت سازگاری زوج و عدم یادگیری مهارت های زندگی، مهارت حل مسئله  و حل اختلاف.  در دو مورد ازدواج اولین را است. مورد اول: آن افرادی که در سطح متفاوتی از خانواده ها هستند باید از هم جدا شوند، مورد دوم :گروهی که همسرانشان معتاد هستند و دچار اختلال شخصیتی هستند بخاطر آسیب پذیر بودن فرزندانشان باد از هم جدا شوند.درموارد دیگر طلاق آخرین راه حل است."

اقدام شتابزده برای ازدواج. یک زوج طلاق گرفته نیازمند زمانی برای تیمار شدن هستند. آنها در معرض این خطر هستند که انتخاب هایی کنند که دوباره منجر به طلاق می شود. از این رو نباید تعجب کرد از کسانی که چهار یا پنچ بار طلاق گرفته اند. این افراد کسانی هستند که عجول و هیجانی رفتار می کنند

اگر مجبور به طلاق شدید...

اگر به هر دلیلی، از جمله دلایل بالا مجبور شدید قبل از سر گرفتن زندگی مشترک و رفتن زیر یک سقف طلاق بگیرید، باید بدانید که بحران های زیادی پیش روی شماست. بحران هایی که در یک دسته بندی کلی شامل این موارد می شوند:

(1)ناراحتی های روحی

(2) مشکلات جسمی و ضعف سیستم ایمنی بدن

(3) بحران هویت. به این صورت که فرد طلاق گرفته اعتماد به نفس خود را از دست می دهد.

(4) ایجاد محدودیت از سوی خانواده و دوستان و حذف روابط او با دوستان متاهلش

(5) گوشه گیری و کاهش ارتباط

(6) خطر تضعیف باورها و اعمال دینی

(7) رو به رو شدن با تقاضاهای نامناسب و مزاحمت های اجتماعی که به همین خاطر است که فرد در محافل مختلف از کلمه مجرد استفاده می کند نه مطلقه.

(8) برقراری ارتباط شتابزده. یعنی برای ترمیم زخم خود فوری به یک رابطه دیگر روی می آورد در صورتی که این جایگزینی عملا فرصت ترمیم زخم را از او می گیرد.

طلاق قبل از رفتن زیر یک سقف

(9)خودزنی اخلاقی. یعنی زوج گاهی پس از طلاق می کوشد تا از همسر پیشینش انتقام بگیرد.

(10) اقدام شتابزده برای ازدواج. یک زوج طلاق گرفته نیازمند زمانی برای تیمار شدن هستند. آنها در معرض این خطر هستند که انتخاب هایی کنند که دوباره منجر به طلاق می شود. از این رو نباید تعجب کرد از کسانی که چهار یا پنچ بار طلاق گرفته اند. این افراد کسانی هستند که عجول و هیجانی رفتار می کنند.

(11)عدم پذیرش درخواست های ازدواج. این افراد فکر می کند که همه مثل همسر سابقشان هستند.

(12) ایجاد مشکلات تحصیلی و شغلی و...

هریک از این پیامد ها نیازمند طول درمان مشخصی هستند. اما واقعاً چند نفر از کسانی که در شرف و در حین طلاق و یا طلاق گرفته اند برای بررسی مشکلاتشان نزد روانشناس رفته اند؟ این افراد نمی توانند زندگی مجددی آغاز کنند پیش از آنکه درمان و پاک سازی شده باشند.

فرآوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: امید نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.