تبیان، دستیار زندگی
ماجرای اول: «شیما» كلاس دوم راهنمایی است و تاكنون سابقه نداشته كه حتی چند دقیقه‌ای دیر به خانه برگردد. وی امروز كیفش را برداشت و به مدرسه رفت ولی مدیر مدرسه می‌گوید كه دخترم به مدرسه نرفته و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دختران با وعده‌اروپا فریب نخورند


ماجرای اول:

«شیما» كلاس دوم راهنمایی است و تاكنون سابقه نداشته كه حتی چند دقیقه‌ای دیر به خانه برگردد. وی امروز كیفش را برداشت و به مدرسه رفت ولی مدیر مدرسه می‌گوید كه وی به مدرسه نرفته و...


دختران

دخترك وقتی شنید می‌تواند در دوبی زندگی‌ای رۆیایی داشته باشد در دام وسوسه‌های مرد فریبكار افتاد. دخترك هنوز چند روزی نبود به مدرسه می‌رفت كه با حرف‌های وسوسه‌آمیز كارگری 35 ساله فریب سفر به دوبی را خورد و از مدرسه و خانه‌اش فراری شد.

هنگامی كه مرد بنا به دختر 12 ساله وعده ازدواج و زندگی در دوبی را می‌داد، دخترك در تصور بچگانه‌اش می‌دید كه با این مرد به رۆیاهایش دست پیدا خواهد كرد.

ساعت 2 ظهر روز 8 مهرماه سالجاری وقتی دختر 12 ساله به خانه‌اش در یكی از محله‌های شیراز برنگشت، پدرش نگران شد به مدرسه رفت و سراغ وی را گرفت، مرد شیرازی هنگامی كه متوجه شد دخترش اصلاً به مدرسه نرفته است با دلواپسی هرجا را كه می‌توانست جست‌وجو كرد تا خبری از دخترك بگیرد ولی شواهد نشان می‌داد كه كسی از سرنوشت وی اطلاعی ندارد.

«علی» در تحقیقات اصرار بر آن داشت كه سوءتفاهم به وجود آمده و وی اطلاعی از سرنوشت دختر 12 ساله ندارد ولی هنگامی كه با شواهد و مدارك پلیسی روبه‌رو شد لب به اعتراف گشود و گفت: من در خانه پدری شیما مشغول به كار بودم و ناخواسته با دخترك هم صحبت شدم و زمانی كه متوجه شدم وی علاقه زیادی به زندگی در شهر دوبی را دارد با استفاده از این علاقه‌مندی‌اش به وی گفتم كه می‌خواهم ازدواج كنم و همسر آینده‌ام را به دوبی ببرم. بدین ترتیب اعتماد وی را به خود جلب كردم و با گرفتن شماره موبایلش چند روز بعد با هم قرار گذاشتیم.

رییس پلیس کشورمان در هشدار به دختران جوان درخصوص دوستی های با وعده ازدواج که سعی در اغفال آنها دارند گفت: بر اساس بررسی های به عمل آمده یکی از عوامل مهم در وقوع تجاوز به عنف همین موضوع است

ماجرای دوم:

متهم خود را یك شهروند سوئدی معرفی و عنوان می‌كرد پس از ازدواج غیابی با دختران، می‌تواند روادید كشورهای اروپایی برای آنها دریافت كند و با این ترفند علاوه بر دختری در مشهد، چند دختر دیگر را در استان تهران و اصفهان در دام خود گرفتار كرده است.

به گزارش جام‌جم، سرهنگ عرفانی، رییس‌ پلیس فتای استان خراسان رضوی از دستگیری مردی كه در چت‌روم دختران جوان را فریب داده و به بهانه فراهم كردن مقدمات اقامت آنها در كشور سوئد، از این افراد میلیونی كلاهبرداری می‌كرد، خبر داد و گفت: رسیدگی به این پرونده چندی پیش با شكایت دختر جوانی علیه یك مرد به اتهام كلاهبرداری در دستور كار پلیس فتا قرار گرفت.

رئیس‌پلیس فتای استان خراسان رضوی یادآور شد: در ادامه مشخص شد، مرد جوان به بهانه فراهم كردن مقدمات سفر شاكی به كشور سوئد، طی چند مرحله 20 میلیون تومان از او پول گرفته و یكباره تماس اینترنتی خود را با شاكی قطع كرده است.

فرار دختران

متهم، دختران دیگری را هم به دام انداخته بود

عرفانی با هشدار به مردم بویژه دختران جوان، از آنها خواست در نحوه ارتباط اینترنتی با افراد دقت لازم را داشته باشند، چرا كه سودجویان و شیادان با هویت و سمت‌های مختلف در كمین افراد هستند تا آنها را به دام بیندازند و كلاهبرداری كنند.

دختران جوان كه قصد سفر به كشورهای اروپایی را دارند، باید با مراجعه به مراكز معتبر، مقدمات سفرشان را فراهم كنند و فریب وعده‌ها و ارتباط‌های اینترنتی افراد سودجو را نخورند.

سرهنگ چمنی معاون اجتماعی پلیس آگاهی می گوید : متاسفانه بسیاری از روابط دختران و پسران در جامعه پنهانی شده است و این رابطه به این دلیل که مبنای منطقی ندارد باید کنترل شود و خانواده اولین کنترل کننده بوده و بیشترین نقش را دارند.

معاون اجتماعی پلیس آگاهی ادامه داد: باید مراقب فرزندانمان باشیم و به آن‌ها آموزشهای لازم را بدهیم که ارتباطات آن‌ها در جامعه چگونه باشد؛ چرا که متاسفانه بسیاری از جرائم به دلیل نا‌آگاهی رخ می‌‏دهد.

وی گفت: با مطالعات انجام شده توسط پلیس آگاهی، رسالت اصلی آگاهی دادن به جوانان و فرزندانمان به عهده متولیان آموزشی و فرهنگی است.

رییس پلیس کشورمان در هشدار به دختران جوان درخصوص دوستی های با وعده ازدواج که سعی در اغفال آنها دارند گفت: بر اساس بررسی های به عمل آمده یکی از عوامل مهم در وقوع تجاوز به عنف همین موضوع است.

عرفانی با هشدار به مردم بویژه دختران جوان، از آنها خواست در نحوه ارتباط اینترنتی با افراد دقت لازم را داشته باشند، چرا كه سودجویان و شیادان با هویت و سمت‌های مختلف در كمین افراد هستند تا آنها را به دام بیندازند و كلاهبرداری كنند

علاوه بر این سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: در شبکه‌های اجتماعی هر درخواست دوستی را افراد قبول نکنید و دسترسی به اطلاعات را برای دوستان خود محدود کنید چرا که فضای مجازی اعتمادپذیر نیست. به گزارش ایسنا سرگرد نیک‌نفس در این باره گفت: در شبکه‌های اجتماعی حجم بالایی از پیشنهاد دوستی به افراد ارائه می‌شود، اما لزوما نباید همه دعوت‌ها را پذیرفت. تا جایی که امکان دارد پیشنهادهای مکالمه و گفتگو با  افرادی را كه در محیط خارجی می‌شناسید، قبول كنید؛ چرا که هر میزان دایره دوستان افزایش پیدا کند ضریب سوءاستفاده افزایش پیدا می‌کند. سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا اظهارداشت: از مخاطبان شبکه‌های مجازی درخواست می‌شود، اطلاعات هویتی خود را به مانند محیط حقیقی در اختیار دیگران قرار ندهند چرا که لزوما افرادی که با آنان در ارتباط هستند، شناخته شده نیستند.

فراوری : کهتری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:تابناک، گروه اینترنتی پرشین وی، مردم سالاری

مقالات مرتبط:

شرط و شروط ازدواج های اینترنتی

همسراینترنتی قابل اعتمادنیست

کلاه‌برداری در سایت‌های همسریابی جوان

رۆیای دختران برای ورود به شوهای زیرزمینی