تبیان، دستیار زندگی
باید به این اوقات به عنوان فرصتی نگاه کرد که در ایام تحصیل کمتر به انسان دست می‌دهد فرصتی که بزرگان همیشه از آن استفاده نموده و با توجه به فراغت بیشتر به جمع بندی دروس حوزوی یا مطالعه‌های عمومی گذرانده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده بهینه از تعطیلات

استفاده از زمان

باید به این اوقات به عنوان فرصتی نگاه کرد که در ایام تحصیل کمتر به انسان دست می‌دهد فرصتی که بزرگان همیشه از آن استفاده نموده و با توجه به فراغت بیشتر به جمع بندی دروس حوزوی یا مطالعه‌های عمومی گذرانده‌اند.

حوزه علمیه امروز بدون شک تعطیلات بسیاری دارد که اگرچه برخی معتقد هستند مقدار این تعطیلات زیاد است اما به هر حال می‌توان از این فرصت استفاده بهینه نمود و مانع از دست دادن این فرصت شد. البته بعضی نیز وجود تعطیلات را در دنیای ماشینی امروز ضروری می‌دانند.

اما با چشم‌پوشی از این مسئله، چیزی که اهمیت دارد نحوه استفاده از این تعطیلات است، باید به این تعطیلات به عنوان یک فرصت نگاه نمود. یک طلبه برای این‌که در آینده دارای شخصیت جامع الاطرافی بشود باید در زمینه‌های مختلف مطالعه داشته باشد که تلاش برای تحقق این امر در زمان تعطیلات فراهم‌تر است.

البته نباید تصور نمود که مراد از استفاده از تعطیلات یعنی کنار گذاشتن تفریحات و مسافرت و... چرا که می‌شود بین مطالعات و تفریح و مسافرت در این ایام جمع نمود، فقط نیاز به یک برنامه ریزی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان، با اشاره به تعطیلات حوزه های علمیه، طلبه ها را به بهره گیری حداکثری از این فرصت ها توصیه و تأکید کرد:

هر طلبه ای در طول شبانه روز دقایق کوتاهی را دارد. به عنوان مثال چند دقیقه در صف نانوایی منتظر می شود، چند دقیقه در انتظار تاکسی و یا اتوبوس می ماند و یا مسائلی از این دست. طلبه می تواند از این دقایق کوتاه نهایت استفاده را برده و کتاب بخواند.

وی گفت:

بنده با استفاده از این روش، موفق به مطالعه 45 کتاب شده ام و طلبه ها را نیز به تجربه این روش توصیه می کند این استاد حوزه علمیه قم با بیان این که تعطیلات حوزه زیاد است، اما این به آن معنا نیست که مطالعه طلبه ها تعطیل شود، اظهار داشت: خلاصه نویسی و مطالعه گزیده جراید و مطبوعات بایستی در فرصت تعطیلات مورد توجه طلبه ها باشد.

غرویان تأکید کرد:

مطالعه کتاب های شعر و داستان و سایر کتاب ها در روزهای تعطیل، افزون بر این که نوعی تفریح و تنوع به شمار می آید، بر معلومات طلبه نیز می افزاید.

یکی دیگر از بزرگان نیز می‌گوید:

در طول یک سال تحصیلی، دقائق ابتدایی که در کلاس در انتظار استاد به سر می‌بردم را به حفظ قرآن می‌پرداختم و تا پایان سال موفق شدم در همین چند دقیقه در روز، یک جزء قرآن حفظ کنم.

آیت الله ممدوحی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفتوگو با نشریه حاشیه، توصیه هایی به منظور استفاده بهینه طلبه ها از تعطیلات حوزه ارائه کرد.

ایشان می‌فرماید: طلبه ها چند دسته هستند، عده ای مشغول تحصیل در مقطع مقدمات حوزه هستند، برخی در سطوح عالی حوزه تحصیل می کنند و دسته ای نیز محقق و پژوهشگر هستند.

آیت الله ممدوحی اظهار داشت: پژوهشگر هیچ گاه تعطیلی ندارد و مدام مشغول اندیشه و پژوهش است، طلبه ای که سطوح عالی حوزه را می خواند، باید در ایام تعطیلات حوزه، مطالعات متناسب با رشته تحصیلی خود داشته باشد و در کنار آن، از مطالعه و تفسیر و تاریخ نیز غفلت نکند.

و طلبه هایی که در مقطع مقدمات تحصیل می کنند، در ایام تعطیل باید دروس خود را مرور کنند تا ملکه ذهنشان شود.

آیت الله مکارم شیرازی می‌فرمایند:

من در دوران طلبگی ایام تعطیلات نوروز را در حوزه می‌ماندم و به مطالعه می‌گذراندم.

آیت الله مجتهدی(ره) نیز در خاطرات خویش می‌فرمودند: در ایام تعطیلات نوروز من در حجره برای درس خواندن مانده بودم ، یک شب که تخم مرغی برای شام مهیا نمودم به این فکر افتادم که در خانواده این ایام  الان دارند پلو می‌خورند و... اما به خود  یادآوری نمودم که این برای تو بهتر است.


منابع:

کتاب بیش از نیم قرن خدمت به مکتب اهل بیت(ع)، احمد قدسی.

کتاب آداب الطلاب، شاکر برخوردار فرید.

رسا نیوز.

وبلاگ صدر.

تهیه و فرآوری: مسلم زمانیان، گروه حوزه علمیه تبیان