تبیان، دستیار زندگی
نویسندگان، شاعران و مترجمان پیشنهادهایی را برای کتاب‌خوانی در نوروز مطرح کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهادهای اهل قلم برای نوروز


نویسندگان، شاعران و مترجمان پیشنهادهایی را برای کتاب‌خوانی در نوروز مطرح کرده اند.

پیشنهادهای کتابخوانی اهل قلم برای نوروز

روز‌های عید و تعطیلاتش می‌تواند زمان خوبی باشد که بی‌هیچ دغدغه‌ای کتاب بخوانیم. حالا اگر در میان کتاب‌های موجود، دنبال بهترین‌ها می‌گردید، در زیر توصیه‌های نویسندگان، شاعران و مترجمان را برای مطالعه در عید می‌توانید بخوانید.

محمود دولت‌آبادی در پاسخ به این پرسش که خواندن چه کتابی را در عید پیشنهاد می‌دهد، گفت: به نظر من، اگر کتاب‌های عزیز نسین را پیدا کردید، بخوانید. این کتاب‌ها بهترین کتاب‌ها برای عید است.

محمود حسینی‌زاد برای توصیه‌ی کتاب‌هایی که خوب است در عید بخوانیم، گفت: اگر می‌خواهید ترجمه بخوانید، از ادبیات قرن 21 و ادبیات جدید بخوانید و به سراغ آثار قرن نوزدهم و هجدهم نروید.

او همچنین با اشاره کتاب‌های ایرانی گفت: در جایزه‌ی «داستان» که رمان‌های دهه‌ی 80 در آن بررسی شد، من این کارها را انتخاب کردم: «عقرب روی پله‌های راه‌آهن اندیمشک» از حسین مرتضائیان آبکنار، «احتمالا گم شده‌ام» از سارا سالار، «اسمت را عوض نکن» از مجید قیصری، «پرسه زیر درختان تاغ» نوشته‌ی علی چنگیزی،‌ «چهاردرد» از منیرالدین بیروتی، «امشب نه شهرزاد» از حسین یعقوبی و «لکه‌های ته فنجان قهوه» از رضا ارژنگ، که به نظرم کارهای خوبی بودند. البته به نظرم از کارهای فارسی هرچه دست‌تان می‌آید، بخوانید. برای حمایت از ادبیات هم که شده، باید همه‌ی آثار را خواند.

بلقیس سلیمانی هم در توصیه‌ی کتاب‌ برای نوروز گفت: من به تازگی دو کتاب خوانده‌ام؛ یکی رمان «حرامیان» از ویلیام فاکنر و دیگر رمانی از یک نویسنده‌ی ویتنامی با نام بائو نینه با عنوان «اندوه جنگ» که مسعود امیرخانی آن را ترجمه کرده و به نظرم کار خیلی قشنگی است. البته شاید برای این‌که خوانندگان آن را در عید بخوانند، مناسب نباشد؛ چون کار بسیار تلخی است.

محمدعلی بهمنی در پاسخ به این سۆال که چه شعر‌هایی را برای خواندن و زمزمه کردن در نوروز مناسب می‌داند، گفت: من توصیه می‌کنم هر کس دوست دارد شعر بخواند، آن شکل شعری را که دوست دارد، در شعر شاعران زیادی مطالعه کند. چون ممکن است افراد علایق محدودی داشته باشند و فکر کنند که فقط این شعر مناسب است؛ در حالی‌که اگر شعر بقیه را بخوانند، ممکن است باورشان تغییر کند.

محمد بهارلو نیز بیش‌ از همه «هزار و یک شب» ترجمه‌ی عبداللطیف تسوجی تبریزی را پیشنهاد کرد و گفت: قصه‌های «هزار و یک شب» بسیار زیباست. همچنین من خواندن قطعاتی از «دن کیشوت» با ترجمه‌ی محمد قاضی و ترجمه‌ی نجف دریابندری از «گور به گور» ویلیام فاکنر و «هاکلبری فین» مارک تواین را پیشنهاد می‌دهم.

جمال میرصادقی هم بیش از همه بر خواندن کتاب «هزار و یک شب» تأکید کرد و گفت: در درجه‌ی اول، کتابی که روی من تأثیر گذاشت، کتاب جاویدان و ماندگار «هزار و یک شب» بود. این کتاب، کتابی است که سالیان دراز باقی مانده و نویسندگان خارجی از آن خوب استفاده کرده‌اند. بورخس در داستان‌هایش به آن نظر دارد. کتابی مستطاب است و مهر دائمی بر خود دارد.

او ادامه داد: «پاییز پدرسالار» و «صد سال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز هم کتاب‌هایی هستند که من پیشنهاد می‌دهم از میان کتاب‌های مارکز، حتما این دو را بخوانید. رمان «بیابان تاتارها» نوشته‌ی دینو بوتزاتی هم کتابی است که روی من اثر گذاشته است و خواندن آن را پیشنهاد می‌دهم.

همچنین شهرام شکیبا در پاسخ به این سۆال که خواندن چه کتاب‌هایی را در نوروز پیشنهاد می‌دهد، عنوان کرد: آدم‌ها کتاب نمی‌خوانند؛ اما اگر خواستند کتاب بخوانند، «حافظ» بخوانند؛ البته نه فقط برای فال گرفتن؛ بلکه آن را عمیق بخوانند. اگر بخواهیم به یک نگاه رندانه برسیم، کافی است حافظ را هزاران بار بخوانیم.

رضا امیرخانی هم برای کسانی که زیاد به میهمانی نمی‌روند و به خواندن علاقه دارند، خواندن این رمان‌ها را توصیه کرد: «مردگان باغ سبز» نوشته‌ی محمدرضا بایرامی، «کتاب بی‌نام بی‌اعترافات» نوشته‌ی داوود غفارزادگان و «آونگ فوکو» نوشته‌ی اومبرتو اکو.

او در ادامه گفت: در زمینه‌ی داستان کوتاه نیز داستان «اندوه جنگ» بائو نینه نوشته‌ی مسعود امیرخانی را پیشنهاد می‌دهم. برای کسانی هم که می‌خواهند به مهمانی بروند و زیاد وقت کتاب خواندن ندارند، این مجموعه داستان‌ها را پیشنهاد می‌دهم: «خواب با چشمان باز» نوشته‌ی ندا کاووسی‌فر، «سه دختر گل‌فروش» نوشته‌ی مجید قیصری و «دیوان سومنات» ابوتراب خسروی.

رسول یونان هم گفت: من می خواهم رمان «بینوایان» ویکتور هوگو را دوباره بخوانم. می‌خواهم دلیل این را ‌که پول از من فراری است، بدانم و درباره‌ی این رمان باید بگویم که این رمان از آن رمان‌هایی است که هیچ وقت کهنه نمی‌شود؛ اثری بسیار انسانی و تحسین‌برانگیز است.

اما مجید قیصری خواندن مجموعه‌ی داستان «یک درخت،‌ یک صخره، یک ابر» (برجسته‌ترین داستان‌های کوتاه دو قرن اخیر) ترجمه‌ی حسن افشار را پیشنهاد داد.

مجید قیصری خواندن مجموعه‌ی داستان «یک درخت،‌ یک صخره، یک ابر» (برجسته‌ترین داستان‌های کوتاه دو قرن اخیر) ترجمه‌ی حسن افشار را پیشنهاد داد.

امین فقیری نیز خواندن کتاب‌های طنز را پیشنهاد کرد و گفت: به نظرم در نوروز کتاب طنزهای خارجی منتشرشده را بخوانید تا روحیه‌تان شاد شود.

مفتون امینی هم خواندن کتاب «چنین گفت زرتشت» نیچه و کتاب‌های گابریل گارسیا مارکز را پیشنهاد کرد.

همچنین فتح‌الله بی‌نیاز در پاسخ به این سۆال که چه کتاب‌هایی را برای مطالعه در عید پیشنهاد می‌دهد، لیستی از کتاب‌هایی را که در سال 1390 خوانده و پسندیده است، در اختیار گذاشت، به این شرح: رمان‌های «خروج» نوشته‌ی علیرضا سیف‌الدینی، «دختری از پرو» نوشته‌ی ماریو بارگاس یوسا، «محله‌ی گم‌شده» نوشته‌ی پاتریک مودیانو، «باد سهمگین» نوشته‌ی میگل آنجلو آستریاس، «ظرافت جوجه‌تیغی» نوشته‌ی موریل باربری، «مرگ مورگان» نوشته‌ی آن تایلر، «خاطرات تن» نوشته‌ی احلام مستغانمی، «دسامبر رئیس‌جمهور» نوشته‌ی سال بلو، «ناشناخته‌ماندگان» نوشته‌ی پاتریک مودیانو، «آب سوخته» نوشته‌ی کارلوس فوئنتس، «تابستان در بادن بادن» نوشته‌ی لئونید تسیپکین، «خودخواهان» نوشته‌ی فدریکو توتزی، «شطرنج‌باز» نوشته‌ی برتینا هنریش، «میراث استر» نوشته‌ی شاندور مارای، «نادیا» نوشته‌ی آندره برتون، «شطرج در برابر آینه» نوشته‌ی ماسیمو بونتمپلی، «خاطرات پزشک جوان» نوشته‌ی میخائیل بولگاکف، «احضار روح» نوشته‌ی میخائیل بولگاکف، «دست‌نوشته‌های یک مرده» نوشته‌ی میخائیل بولگاکف، مجموعه‌ی داستان‌های «فرجام نیچه» نوشته‌ی هارتموت لانگه، «خواهران مرده و دو داستان دیگر» نوشته‌ی ولادیمیر ناباکوف، «خاطره‌هایی از کریسمس» نوشته‌ی ترومن کاپوتی و «سگ یک میلیون شپشی» نوشته‌ی نویسندگان مختلف.

جواد مجابی نیز با اشاره به کتاب‌های خوبی که اخیرا خوانده است، گفت: کتاب «در ستایش بی‌سوادی» انسن برگر کتاب خوبی است که اخیرا خوانده‌ام. همچنین رمان «گفت‌وگو در کاتدرال» نوشته‌ی ماریو بارگاس یوسا کار خوبی بود. کتاب «از این لحاظ» مجموعه‌ی مقدمه‌هایی است که نجف دریابندری بر ترجمه‌هایش نوشته‌ است و از خواندن آن لذت بردم. کتاب «تربیت احساسات» نوشته‌ی گوستاو فلوبر با ترجمه‌ی مهدی سحابی نیز کتاب خوبی بود. همچنین «فرهنگ گفته‌های طنز‌آمیز» نوشته‌ی رضا خدادادی که شامل گفته‌های طنزآمیز نویسندگان جهان می‌شود، کار جذابی بود.

او در ادامه افزود: از میان مجله‌ها نیز «همشهری داستان» مجموعه‌ی تمیز و خوبی است. همچنین «پختستان» نوشته‌ی ادوین ابوت با ترجمه‌ی منوچر انور را هم خواندم که کار خوبی است. از میان آثار جوان‌تر‌ها هم مجموعه‌‌ی شعر «فصل کاشتن کلمات» نوشته‌ی آرش نصرت‌اللهی شعرهای خوبی داشت. مجموعه‌ی «لب‌خوانی‌های قزل‌آلای من» شعر‌های شمس ‌لنگرودی را هم پیشنهاد می‌دهم.

احمد پوری نیز برای معرفی کتاب‌های مناسب برای عید، گفت: در میان رمان‌های کلاسیک، خواندن رمان «رابینسون کروزئه» با ترجمه‌ی مرجان رضایی را پیشنهاد می‌دهم. همچنین رمان «کشتن موش در یکشنبه» نوشته‌ی امریک پرسبرگر با ترجمه‌ی آرش گنجی و رمان «قصر به قصر» نوشته‌ی لویی فردیناند سلین با ترجمه‌ی مهدی سحابی، رمان‌های خوبی هستند. رمان خودم «دو قدم این‌ور خط» را هم پیشنهاد می‌دهم که برای خواندن در عید مناسب است. در زمینه‌ی شعر هم مجموعه شعر «مرده‌ای به کشتن ما می‌آید»، شعرهای رسول یونان به انتخاب احمد پوری، و «چه کسی مرا عاشق کرد»، شعرهای رسول یونان به انتخاب عباس مخبر، را پیشنهاد می‌کنم. در زمینه‌ی مباحث نظری شعر نیز کتاب «پانوشت‌ها» را پیشنهاد می‌کنم که نوشته‌ی حافظ موسوی است و کتاب باارزشی است.

احمد شاکری هم در پاسخ به این پرسش که مطالعه‌ی چه کتاب‌هایی را برای تعطیلات نوروز مناسب می‌داند، گفت: در حوزه‌ی خاطره، «کوچه‌ی نقاش‌ها»، خاطرات سیدابوالفضل کاظمی به کوشش راحله صبوری، کتاب خوبی است که هم نوجوانان و هم بزرگسالان می‌توانند آن را مطالعه کنند. همچنین خواندن کتاب «سرد سفید» نوشته کاوه بهمن و «نامیرا» نوشته‌ی صادق کرمیار را پیشنهاد می‌کنم. رمان «جاده‌ی جنگ» نوشته‌ی منصور انوری را هم پیشنهاد می‌کنم که روایت یک دوره‌ی تاریخی است؛ اما خب برای مخاطبان جدی‌تر مناسب است.

احمد بیگدلی نیز برای پیشنهاد‌ کتاب‌های خوب برای عید گفت: من از میان کارهای اخیر، خواندن رمان «آتش به اختیار» نوشته‌ی محمدرضا بایرامی، «سایه‌اش دیگر زمین را سیاه نخواهد کرد» نوشته‌ی حسین نوش‌آذر، مجموعه‌ی داستان «ایستادن زیر دکل برق فشار قوی» نوشته‌ی داوود غفارزادگان و «من، ایاز، ماهو» نوشته‌ی لیلا بابایی فلاح را پیشنهاد می‌کنم.

داوود امیریان هم خواندن کتاب‌های سیمین دانشور را پیشنهاد داد و گفت: من خواندن سه رمان «سووشون»، «ساربان سرگردان» و «جزیره‌ی سرگردانی» را پیشنهاد می‌کنم. همچنین خواندن سری «هری پاتر» را در عید پیشنهاد می‌کنم. «شوایک سرباز پاکدل» نوشته‌ی یاروسلاو هاشک نیز رمان طنزی است که خواندنش در این روزها مناسب است. خواندن کتاب «خانواده‌ی من و بقیه‌ی حیوانات» نوشته‌ی جرالد دارل با ترجمه‌ی گلی امامی را هم پیشنهاد می‌کنم.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: ایسنا