تبیان، دستیار زندگی
برای بعضی‌ها وظیفه است، بعضی‌ها برایش با علاقه وقت می‌گذارند و عده‌ای هم هستند كه كاسه چه كنم چه كنم دست می‌گیرند. منظورم عیدی است؛ همان كه در تعارف اسمش ناقابل و برگ سبز می‌شود، اما خیلی‌ها خصوصا بچه‌ها برایش ضعف می‌كنند و همه شادی سال نو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عیدی چی بخریم؟


برای بعضی‌ها وظیفه است، بعضی‌ها برایش با علاقه وقت می‌گذارند و عده‌ای هم هستند كه كاسه چه كنم چه كنم دست می‌گیرند. منظورم عیدی است؛ همان كه در تعارف اسمش ناقابل و برگ سبز می‌شود، اما خیلی‌ها خصوصا بچه‌ها برایش ضعف می‌كنند و همه شادی سال نو برایشان در عیدی‌ای كه می‌گیرند خلاصه می‌شود. بزرگ‌ترها هم به روی خودشان نمی‌آورند، وگرنه كسی پیدا نمی‌شود كه از عیدی گرفتن خوشش نیاید.

فکر کردن

عیدی گرفتن و عیدی دادن سال‌هاست كه جزء لاینفك جشن نوروزی ماست. سابقه‌اش هرچند كه در متون مختلف، یكسان نیامده، اما به هر حال به سال‌های دور برمی‌گردد، تا جایی كه می‌گویند رسم سكه عیدی دادن به 400 سال قبل از میلاد و دوران داریوش دوم و دربار او می‌رسد. هر چه كه بوده دست‌كم در حافظه همه ما عیدی دادن مانند چیدن سفره هفت‌سین حك شده و گریزی از آن نیست.

وقتی پول، عیدی می‌شود

ساده‌ترین، بی‌دغدغه‌ترین و شاید كاربردی‌ترین عیدی‌ای كه اتفاقا خیلی هم مرسوم است، شامل این می‌شود كه پاكتی بردارید و مبلغی بسته به جیب و میزان ارتباط شما با گیرنده عیدی، در آن بگذارید و روی پاكت هم جملاتی با سلیقه خودتان خطاب به شخص گیرنده بنویسید و تمام!

هیچ كس از پول بدش نمی‌آید، اما ناگفته نماند همیشه و برای همه، عیدی از نوع اسكناس جذاب نیست. شاید پدر یا مادر خانواده كه اغلب سلیقه‌ای متفاوت از فرزندانشان دارند، پول را عیدی مناسبی در نظر بگیرند، اما هیچ‌وقت دوستان نزدیك و كسانی كه همسن و سال محسوب می‌شوند، به یكدیگر پول عیدی نمی‌دهند.

شاید به این خاطر است كه پول عیدی دادن، خیلی دم‌دستی به نظر می‌رسد، در حالی كه یكی از شاخص‌های هر هدیه‌ای این است كه هدیه‌دهنده برای تهیه‌اش وقت و زمانی به خرج دهد و زحمتی بكشد.

عیدی برای كودكان

بی‌تردید خرید عیدی برای كودكان بیشتر از هر گروه سنی دیگری لذتبخش است، خصوصا كه این لذت معمولا بلافاصله بعد از دریافت بسته عیدی در حركات و نگاه آنها خودش را نشان می‌دهد.

اگر اولین گزینه شما برای عیدی دادن به یك كودك پول است، گزینه مناسبی نیست. هرچند كه اغلب بچه‌ها به معجزه پول برای به دست آوردن خواسته‌هایشان آشنا هستند، اما با این كار خودتان را از شریك شدن در شادی صادقانه آنها هنگام باز كردن بسته عیدی محروم می‌كنید. عیدی‌هایی مانند پول یا طلا به شكلی هستند كه به نظر می‌رسد برای جلب نظر پدر یا مادر كودك خریده می‌شود، در حالی كه بهتر است عیدی بچه‌ها از جنس خودشان باشد. دنیای بچه‌ها با همه پیچیدگی‌هایش خیلی دور از دسترس نیست. اغلب آنها از دیدن لباس‌هایی كه رنگ‌های شاد یا تصاویر كارتونی دارند، به هیجان می‌آیند.

برای دختربچه‌ها لیست بلندبالایی از انواع عروسك و اسباب‌بازی وجود دارد كه تهیه‌شان كار سختی نیست و پسربچه‌ها هم سلیقه‌شان در مورد اسباب‌بازی ماشین یا هواپیما با چند دهه قبل هنوز فرقی نكرده است.

اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید خیلی هزینه كنید، براحتی می‌توانید از تمامی مراكز خرید عروسك شخصیت كارتونی محبوب بچه‌ها را با قیمت چند هزار تومان بخرید. این روزها تعداد این شخصیت‌های كارتونی آنقدر زیاد شده‌اند كه با یك پرسش ساده از خود بچه‌ها، زود به جواب می‌رسید.

اگر برایتان اهمیت دارد كه عیدی مورد نظر كاربردی بیشتری از بازی داشته باشد، می‌توانید با كمی دقت و پرس‌وجو از بازی‌های فكری، بسته كامل لوازم نقاشی، مجموعه كتاب‌های شعر و داستان كودكان و هر چیزی كه بتواند خلاقیت كودك را به كار گیرد، استفاده كنید

به مادرتان چه عیدی می‌دهید

مادرها به جای عیدی و هدیه، سلامتی شما را می‌خواهند و این جمله همیشگی آنهاست، اما اگر دستتان در جیب خودتان است، بهتر است به فكر یك عیدی خوب باشید. خیلی بعید به نظر می‌رسد كه كسی سلیقه مادرش را نداند، بالاخره آنها به یكی از هدیه‌های معمول شامل كتاب، لباس، وسایل منزل یا طلا علاقه دارند، اما با این حال اگر از خرید كالای مشخصی مطمئن نیستید به پیشنهاد ما در خصوص خرید یك جفت كفش طبی فكر كنید.

اگر مادر پا به سنی دارید، یادتان باشد كه مادرها در این سن و سال اغلب از كمر و پادرد گله دارند و قیمت كفش‌های طبی خوب هم معمولا بالاست. حتی اگر شده با كمك پدر یا سایر خواهر یا برادرتان پولش را جور كنید، برای مادرتان یك كفش طبی بخرید.

بالش طبی (كه قیمتش مناسب است)، وسایل ماساژ، صندلی‌های مخصوص و بالاخره هر چیزی كه به سلامت و راحتی مادرتان مربوط می‌شود، هدیه خوبی محسوب می‌شود.

یك عمر به مادرتان زحمت داده‌اید، حالا وقت عیدی به دنبال چیزی باشید كه راحتی‌اش را فراهم كند، اگر راحتی و آرامش مادرتان با یك سفر یا زیارت به دست می‌آید، دریغ نكنید و به عنوان عیدی او را به مسافرتی كه دوست دارد ببرید. در هر حال زمان خرید عیدی برای مادرها هر چقدر كه وقت، پول و انرژی بگذارید، چیزی از دست نمی‌دهید، هرچند كه در نظر آنها همان تبریك عید هم به اندازه دنیا ارزشمند است.

علایق پدرها

به نظر می‌رسد خرید عیدی برای پدرها سخت‌تر از مادرها باشد، از این جهت كه فهرست هدیه‌هایی كه می‌توانید برای مادرها در نظر بگیرید، بسیار بلندبالاتر از فهرست پدرهاست. علاوه بر این‌كه همان گزینه‌های گفته شده در خصوص عیدی مادرها را می‌توانید در نظر بگیرید، اما باز هم می‌توانید فهرستی تهیه كنید. تكلیف پدرهای كتابخوان و فرهنگی مشخص است؛ مجموع كتاب‌های تاریخی، داستان، شعر و ادبیات اغلب مورد علاقه آنهاست.

هدیه دادن

در حال حاضر مجموعه‌های زیادی از موسیقی سنتی و اصیل در بازار وجود دارد كه پدرها معمولا از داشتن‌شان استقبال می‌كنند. كفش، كمربند، شلوار، پیراهن و همه آن چیزی كه به عنوان پوشاك شناخته می‌شود، برای پدرها هدیه مناسبی محسوب می‌شود. وسایل اصلاح صورت و عطر را هم به این فهرست اضافه كنید. هوای پدرها را داشته باشید، خصوصا كه اولین عیدی‌های زندگی‌تان را از پدرتان گرفته‌اید.

دخترها و پسرها چه عیدی‌هایی را می‌پسندند

اگر برای خواهر یا دخترتان یا هر دخترخانم جوانی قصد خرید عیدی دارید، باید بدانید كه كار ساده‌ای در پیش ندارید.

دخترها در عین حال كه وسایل و علایق زیادی دارند، اما معمولا از هر چیزی چندتایی دارند و از همه بدتر آن‌كه سلیقه‌شان به هر چیزی علاقه نشان نمی‌دهد. پس بهتر است قبل از اقدام حتما پرس‌وجو كنید، به حرف‌هایش خوب گوش دهید و مطمئن باشید كه بالاخره می‌توانید عیدی محبوبش را بشناسید.شال، روسری، شلوار، بلوز و همه انواع پوشیدنی‌ها برای همه دخترها جذاب است، اما اكثر آنها به انگشتر، گوشواره و زینتی‌هایی از این قبیل بشدت علاقه نشان می‌دهند.

این روزها به مدد گرانی طلا انواع فلزی، چوبی، پارچه‌ای و جنس‌های مختلف این نوع وسایل براحتی و حتی با قیمت‌های مناسب پیدا می‌شود كه حالا اگر نشانی از ماه تولد فرد مورد نظر را هم داشته باشد باز هم خالی از لطف نیست.

انواع لوازم بهداشتی شامل شامپو و نرم‌كننده، صابون، اسپری، كرم آرایشی و بهداشتی، لوسیون بدن، ژل مو و چیزهایی از این قبیل هم عیدی‌های كاربردی به نظر می‌رسند. می‌توانید چند تایی از این لوازم بهداشتی را از یك برند خاص تهیه و در بسته‌بندی شكیل كادو دهید.

پسرها هرچند به اندازه دخترها سختگیر نیستند، اما به كاربردی بودن یك هدیه بیشتر از هر چیزی فكر می‌كنند. این روزها اغلب آنها به دنبال نرم‌افزارهای بازی‌های كامپیوتری هستند.

اگر پای پوشاك در میان باشد كمی سلیقه‌شان متفاوت شده، هر شلوار یا پیراهنی برایشان جذاب نیست. پس بهتر است ریسك نكنید و از سلیقه، رنگ و مدل مورد علاقه‌اش مطمئن شوید.

این وسط چیزهای مشتركی هم بین دخترها و پسرها وجود دارد كه می‌توانند هدیه‌های خوبی باشند. انواع لوازم‌التحریر، كیف‌های مدرسه یا دانشگاه، كتاب‌ها، آثار و حتی پوستر شاعر، نویسنده محبوبشان آنها را سر ذوق می‌آورد.

اگر اهل خواندن مجله یا نشریه خاصی هستند، به عنوان عیدی اشتراك 6 ماهه یا یك ساله آن را به او هدیه دهید.

عیدی‌های فرهنگی

حتی اگر اهل كتاب نیستید، باز هم سعی كنید كتاب عیدی بدهید. شاید این جمله كمی مستبدانه به نظر برسد اما باور داشته باشید كتاب و هر هدیه فرهنگی كه بتواند كمی بیشتر ما را به فكر بیندازد، ارزشمند است.

البته منظور از این پیشنهاد این نیست كه به مادربزرگتان كه ممكن است سواد و حوصله كتابخوانی را نداشته باشد هم كتاب عیدی بدهید. برای كودكان، نوجوانان و جوانان خانواده، دوست و فامیل به عنوان عیدی كتاب، آلبوم‌های موسیقی و فیلم‌های ماندگار سینمای جهان و ایران را هدیه بگیرید.

شك نكنید علاوه بر این‌كه یك اقدام فرهنگی انجام می‌دهید، لازم نیست خیلی هزینه كنید. مطمئن باشید قیمت یك كتاب خوب در هر حوزه‌ای بسیار كمتر از یك شال دخترانه یا یك پیراهن پسرانه است

این روزها به مدد دانلود كردن، دسترسی به آرشیوی كامل از موسیقی ایرانی و خارجی و خصوصا آلبوم‌های وزین موسیقی، امكان‌پذیر شده است و تهیه لیستی از فیلم‌های خوب فقط یك جستجوی ساده در اینترنت را می‌طلبد.

در عوض ممكن است خواندن كتابی كه شما عیدی داده‌اید یا شنیدن و دیدن موسیقی و فیلم‌هایی كه شما عیدی گرفته‌اید، مسیر زندگی و دنیای یك نوجوان را به سمت خوب و درستی هدایت كند. حتی اگر خودتان در این حوزه‌ها سررشته ندارید، بهتر است با راهنمایی گرفتن از افراد فرهنگی و دانشگاهی عیدی فرهنگی مورد نظر را تهیه كنید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: جام جم آنلاین همراه با تغییرات