تبیان، دستیار زندگی
قرآن را روی چشم‌هایش می‌گذارد و پارچه سبز ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بسته بندی های متبرک از کجا می آیند؟


برا‌ی بسته‌بندی سنتی گاهی ،‌ در ایام خاص مثل دهه كرامت گروهی از خدام به صورت خود‌جوش و مستقل، اغلب شاخه‌های نبات را به یاد و نام امام هشتم(ع) و با ذكر صلوات‌، بسته‌بندی می‌كنند.


پیرمرد عرق چینش را از روی سرش بر می‌دارد‌. نرم نرمك خم می‌شود و از داخل كتش یك بسته كوچك را در می‌آورد‌ كه داخل آن تكه‌ای نبات است، پارچه سبز و یك قرآن كوچك.

قرآن را روی چشم‌هایش می‌گذارد و پارچه سبز رنگ را هم و بعد با تمام وجود نفس می‌كشد تا هوای حرم را یك بار دیگر حس كند‌. بارها شنیده بود حرم‌، بسته‌های متبرك می‌دهند از گل‌های بسته بندی بالای ضریح تا بسته بندی های دیگر با پارچه های سبز رنگ كوچك.

بسته بندی های متبرک از کجا می آیند؟

اما تا آن روز كه یكی ناغافل زده بود روی شانه‌اش و بسته را گذاشته بود كف دستش‌، باورش نشده بود‌.

بسته‌های متبرك، از قدیم مورد تقاضای زائران بارگاه رضوی بوده است‌ تا آنجا كه زائران همیشه سعی داشته‌اند‌ بعد از مشرف‌شدن به بارگاه ‌رضوی‌، هر چه را هر چند كوچك كه متعلق به حرم‌ و نام امام رضا‌(ع) بوده است‌، به قصد تیمن و تبرك با خود ‌ببرند‌.

چرا به این‌ها بسته‌ها متبرك گفته می‌شود

هزینه‌‌ بسته‌بندی‌های متبرك كه ‌انواع خوراكی‌ها مثل شكلات، نقل، نبات و برنج را شامل می‌شود‌‌، از طریق موقوفات و نذری‌های مردم تهیه می‌شود كه‌ پارچه‌های سبز رنگی كه به ضریح امام رضا‌(ع) متبرك می‌شود‌،‌ تكمیل‌كننده آن است.

زمانی حتی در روز ولادت امام رئوف(ع)، سكه‌های نقره به عنوان تبرك بین زائران و مجاوران توزیع می‌شده‌ و این رسم‌ ادامه داشته است .

تا اینكه، امروز حتی گاه بسته‌های متنوع‌تری از جمله بسته‌های غبار متبرك در بین بسته‌های متبرك دیده ‌می‌شود‌. این بسته ها حاصل غبارهای روی سنگ مضجع است.

برا‌ی بسته‌بندی سنتی گاهی ،‌ در ایام خاص مثل دهه كرامت گروهی از خدام به صورت خود‌جوش و مستقل، اغلب شاخه‌های نبات را به یاد و نام امام هشتم(ع) و با ذكر صلوات‌، بسته‌بندی می‌كنند.‌ امروز ه هم بسته‌بندی‌های متبركی از گل‌های روی ضریح وجود دارد كه دارای مشتاقان زیادی ‌است و هزاران نفر از زائران بارگاه رضوی هر روز صبح از آن بهره‌مند می‌شوند و هم بسته بندی های دیگری كه سوغات همراه زائران است.


منبع: آستان قدس / غریب طوس

بخش حریم رضوی