تبیان، دستیار زندگی
یكی دیگر از نكاتی كه در رابطه با خانواده مبلغان وجود دارد، تربیت صحیح فرزندان آنان می‌باشد؛ چراكه عموم مردم انتظار دارند گفته‌ها و تبلیغات زبانی یك مبلغ راستین را در اعمال و روشهای زندگی او مشاهده كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگاه تربیت صحیح فرزند در تبلیغ

جایگاه تربیت صحیح فرزند در تبلیغ
یكی دیگر از نكاتی كه در رابطه با خانواده مبلغان وجود دارد، تربیت صحیح فرزندان آنان می‌باشد؛ چراكه عموم مردم انتظار دارند گفته‌ها و تبلیغات زبانی یك مبلغ راستین را در اعمال و روشهای زندگی او مشاهده كنند.

در مقاله قبل به وظایف خانواده های مبلغان دینی تا حدی اشاره شد که در این مقاله ادامه آن بحث را پی خواهیم گرفت.

مقاله گذشته را اینجا بخوانید

تلاش برای تربیت معنوی فرزندان

یكی دیگر از نكاتی كه در رابطه با خانواده مبلغان وجود دارد، تربیت صحیح فرزندان آنان می‌باشد؛ چراكه عموم مردم انتظار دارند گفته‌ها و تبلیغات زبانی یك مبلغ راستین را در اعمال و روشهای زندگی او مشاهده كنند و می‌خواهند بدانند یك نفر عالم دینی كه دهها حدیث و آیه و روایت در مورد زندگی صحیح و پرورش فرزندان سالم به مردم می‌آموزد و آنان را با شیوه‌هایی آسمانی به سوی سعادت و دیانت فرا می‌خواند، خود چگونه در زندگی شخصی به آنها عمل كرده است.

نوع پوشش ظاهری فرزندان دختر و پسر، نام انتخاب شده برای آنها، چگونگی اصلاح سر و صورت، چگونه صحبت كردن و عایت حجاب و حیا و عفت درگفتار و رفتار، توجه به مسائل مذهبی و اعتقادی، سلامتی و بهداشت و نظافت از مواردی است كه مردم در وجود یك روحانی و خانواده وی مورد توجه و ارزیابی قرار می‌دهند.

آنان بخشی از توفیقات یك مبلغ مذهبی را در اطرافیان وی جستجو می‌كنند و بر فرض عمل نكردن به تعالیم دینی پیش خود می‌گویند: اگر او به گفته‌های خویش ایمان دارد، پس چرا رفتار خود و خانواده‌اش را با این گفته‌ها تطبیق نمی‌دهد؟! شاعر عرب، سخن زیبایی در این زمینه دارد، او می‌گوید:

فان كنت لاتدری فتلك مصیبة و ان كنت تدری فالمصیبة اعظم

«اگر [از وضعیت نابسامان خانواده و اطرافیان] اطلاع نداری، این مصیبت است و اگر اطلاع داری [اما هیچ گونه اقدامی نمی‌كنی] ، مصیبت بزرگ تری است.‌»

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در ضمن گفتاری (1) راهگشا برخی از وظایف والدین را در مورد فرزندان بیان نموده كه تكریم شخصیت مادر، انتخاب نام نیك، توجه به سلامتی و مسائل بهداشتی فرزندان، اهتمام به نیازهای تفریحی و ورزشی، آموختن قرآن، دور كردن از معرض گناه و یاری در امر ازدواج از جمله این موارد است.

مبلغان متعهد باید خانواده هایشان را طوری تربیت كنند كه بتوانند از وجود تربیت یافتگان خود در راه اعتلای اعتقادات و باورهای راستین خویش بهره گیرند؛ همچنان كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در ماجرای مباهله و علی علیه السلام در حادثه غصب خلافت و امامت و حضرت سید الشهداء علیه السلام نیز درحماسه كربلا از وجود خانواده هایشان به نفع اسلام سود جسته و آنان را آماده دفاع و فدا شدن در راه ارزشهای والای معنوی نمودند.

رهبران دینی و تربیت فرزند

در اینجا نمونه‌ای از تربیت فرزند را در سیره عالمان راستین می‌خوانیم:

علامه بزرگوار شیخ جعفر كاشف الغطاء به عنوان یكی از علمای مشهور شیعه، در زمینه پرورش فرزندان خود، شیوه‌های مۆثری به كار می‌برد. زمانی او می‌خواست پسر نوجوانش را به سحر خیزی و عبادت صبح گاهی متمایل كند؛ به طوری كه فرزند نوجوان با اشتیاق و علاقه قلبی این كار را تا آخر عمرش ادامه دهد. به همین خاطر در یكی از روزها قبل از اذان صبح، كنار بستر پسرش آمد و او را بیدار كرد و گفت: پسرم برخیز! تا به حرم مطهر مولای متقیان، علی علیه السلام مشرف شویم. نوجوان با حالتی خواب آلوده گفت: شما بروید و من هم می‌آیم. پدر گفت: نه، من ایستاده‌ام تا با هم برویم. نوجوان برخاست، وضو گرفت و به اتفاق پدر به سوی حرم مطهر روانه شد.

مقابل در حرم فقیری نشسته و دستش را به سوی مردم دراز كرده بود. پدر از پسر پرسید: فرزندم! این مرد برای چه در اینجا نشسته است؟ گفت: برای گدایی و دریافت كمك از مردم. پرسید: فكر می‌كنی چقدر از این طریق می‌تواند به دست بیاورد؟ گفت: شاید مقداری پول به دست آورد. پدر دوباره پرسید: آیا مطمئنا این مبلغ را به دست خواهد آورد؟ گفت: به طور قطع و مسلم نمی‌توان پیش بینی كرد، شاید مبلغی عایدش بشود و شاید هم دست خالی برگردد. پدر كه زمینه را برای اظهار مطلب آماده دید، گفت: پسرم! ببین این مرد فقیر، برای بدست آوردن مقداری منافع دنیایی احتمالی، كه یقین هم به آن ندارد، در این موقع شب اینجا آمده و دستش را دراز كرده است. اگر تو واقعا به ثوابهایی كه خداوند متعال برای سحرخیزی و نماز شب خواندن تعیین فرموده یقین داری و گفته ائمه اطهار علیهم السلام را باور كرده‌ای، چرا در انجام آن سستی می‌كنی؟! ( 2)

ادامه دارد... .


پی‌نوشــــــــــــــت‌ها:

1) وسائل الشیعه، ج 21، ص 480.

2) حقوق متقابل والدین و فرزندان، ص 99.

منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان

تهیه و تنظیم: جواددلاوری، گروه حوزه علمیه تبیان