تبیان، دستیار زندگی
امروز «دوشنبه» برابر با دوم اردیبهشت 1392 و یازدهم جمادی الثانی 1434 هجری قمری و بیست و دوم آوریل سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «دوشنبه» برابر با دوم اردیبهشت 1392 و یازدهم جمادی الثانی 1434 هجری قمری و بیست و دوم آوریل سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

2 اردیبهشت 1377

آیت الله حاج شیخ مرتضی بروجردی ازعلمای بزرگ و مبارز حوزه نجف به دست مخالفان اسلام به شهادت رسید.

2 اردیبهشت 1359

به دنبال تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در واکنش به فعالیت های مخرب گروه های مخالف انقلاب اسلامی و حمایت حضرت امام خمینی(ره) از انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها، این روز به عنوان روز «انقلاب فرهنگی» شناخته شد.

2 اردیبهشت 1359

حضرت امام خمینی (ره) در پی به شهادت رسیدن «سیدمحمدباقر صدر» و خواهر وی، در پیامی از افسران و درجه داران و سربازان عراقی خواستند دلاورانه قیام کنند و بساط ستم کاری حزب بعث را برچینند.

2 اردیبهشت 1359

سیدعبدالعلی علوی محقق و شاعر معاصر و صاحب آثار «زندگی علی بن ابی طالب»، «دستور زبان آلمانی» و «بانگ جرس» در سن 79 سالگی درگذشت.

2 اردیبهشت 1358

به فاصله دوماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأسیس شد.

2 اردیبهشت 1353

مناسبات سیاسی ایران و کره شمالی برقرار شد.

2 اردیبهشت 1346

«ریچارد نیکسون» معاون اسبق رییس جمهوری آمریکا برای دیداری خصوصی از ایران وارد تهران شد.

2 اردیبهشت 1344

سپهبد «نعمت الله نصیری» رییس سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) در پاسخ به وزارت خارجه در رابطه با درخواست دبیرکل سازمان ملل و برای پایان دادن به تبعید امام خمینی(ره) نوشت : پاسخ به نامه دبیرکل ضرورتی ندارد.

2 اردیبهشت 1332

میرزا مهدی آشتیانی، حکیم، عارف، دانشمند و صاحب آثار «حاشیه شرح منظومه منطق و حکمت»، «اساس التوحید درباره قاعده الواحد در وحدت وجود» در سن 66 سالگی درگذشت.

2 اردیبهشت 1322

«سر ریدر بولارد» وزیر مختار انگلیس در تهران، در یک دستور مداخله جویانه به علی سهیلی نخست وزیر وقت، خواستار توقیف روزنامه تهران مصور به دلیل چاپ کاریکاتور وزیر مشاور و نماینده انگلیس در تهران شد.

2 اردیبهشت 1310

روابط سیاسی ایران و مصر، با امضای یک عهدنامه دوستی آغاز شد.

2 اردیبهشت 1304

شیخ خزعل و فرزندانش به دستور فضل الله زاهدی حاکم نظامی خوزستان دستگیر و با موافقت کنسول انگلیس در خرمشهر تحت الحفظ به تهران اعزام شدند.

تنظیم: هومن بهلولی