تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان سنجش با اشاره به تجمیع آزمون های سراسری دانشگاه های آزاد و دولتی از مهلت مجدد برای ثبت نام جا مانده های کنکور 92 خبر داد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حذف کنکور

حذف کنکور

ایسنا:

رییس سازمان سنجش با اشاره به تجمیع آزمون‌های سراسری دانشگاه‌های آزاد و دولتی از مهلت مجدد برای ثبت‌نام جامانده‌های کنکور از 30 بهمن ماه خبر داد.

حذف کنکور

ابراهیم خدایی در نشست خبری با اشاره به تجمیع آزمون‌های دوره کارشناسی دانشگاه آزاد و دولتی گفت:

امسال دانشگاه آزاد ثبت‌نام جداگانه‌ای برای شرکت داوطلبان در کنکور 92 ندارد.

وی با بیان این که ثبت‌نام مرحله دوم کنکور طی روزهای 30 بهمن ماه تا سوم اسفند ماه انجام می‌شود، اظهار کرد:

داوطلبانی که تمایل دارند در کد رشته‌های دانشگاه آزاد پذیرش شوند، می‌توانند در این مرحله نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

خدایی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به قانون حذف کنکور مصوبه سال 86 مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد:

براساس این مصوبه حذف کنکور باید از سال 90 اجرایی می‌شد که با توجه به مشکلات علمی، فنی و اجرایی این موضوع به تأخیر افتاد و مجلس شورای اسلامی مجددا وارد طرح جدید سنجش و پذیرش دانشجو شد.

وی با بیان این که جمع‌بندی کمیسیون آموزش مجلس این بود که قانون قبلی «پذیرش دانشجو» از یک سری جهات قابلیت اجرایی ندارد، گفت: در نهایت مقرر شد جمع‌بندی جدیدی ارایه شود.

وی با اشاره به طرح جدید حذف کنکور در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، گفت:

این طرح براساس میزان تقاضای رشته‌های مختلف تهیه شده است که بر اساس آن طی یک روند چند ساله‌ سوابق تحصیلی داوطلب جایگزین کنکور می‌شود. بر این اساس اگر داو طلبی دارای سوابق تحصیلی نباشد این سوابق برای وی ایجاد و ارایه می‌شود تا بتوان در طی 5 سال این طرح را اجرا کنیم.

خدایی با بیان این که این طرح به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود، اظهار کرد: بر اساس این طرح می‌توانیم برای کنکور 93 براساس قانون جدید پذیرش دانشجو عمل کنیم.

وی با بیان این که در صورت ایجاد سوابق تحصیلی از سال93، پس از گذشت پنج سال داوطلب سال اول دوره متوسطه به مرحله کنکور می‌رسد، تاکید کرد:

بر این اساس 50 درصد داوطلبان سوابق تحصیلی کاملی خواهند داشت و اگر داوطلبی سوابق تحصیلی نداشته باشد یا باید سوابق تحصیلی برای وی ایجاد شود و یا آزمونی پیش‌بینی شود که بتواند این غربالگری را انجام دهد.

خدایی با اشاره به حذف کنکور 92 در 11 هزار رشته محل‌ دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی، گفت: برای رشته‌های دانشگاه‌های پیام نور و غیر انتقاعی 100 هزار نفر اعلام علاقمندی کرده‌اند، این در حالیست که ظرفیت پذیرش این دوره‌ها 300 هزار نفر است، البته باید توجه کرد که پذیرش در این رشته ‌محل‌ها دو بار در سال انجام می‌شود.

رییس سازمان سنجش در خاتمه با بیان این که با تجمیع آزمون‌ها بحث انحلال مرکز آزمون دانشگاه آزاد مطرح نیست، خاطرنشان کرد: در روند تجمیع بیش ترین درخواست از سوی دانشگاه آزاد بوده است و اگر در دوره کارشناسی ارشد نیز تعداد تقاضاها کاهش یابد مطمئنا از لحاظ اقتصادی برگزاری چند باره آزمون قابل دفاع نیست. بنابراین آن زمان می‌توان در مورد حذف آزمون کارشناسی ارشد نیز تصمیم‌گیری کرد.


مرکز یادگیری سایت تبیان

گردآوری و تنظیم: یگانه داودی