تبیان، دستیار زندگی
روزی و به دست آوردن آن از ابتدای خلقت بشر یکی از مهمترین دغدغه های او بوده است،و در پی زیاده خواهی ها چه جنگ ها که به پا کرده و خون ها ریخته اند ، و در دنیای کنونی این مسأله همچنان پر رنگ با همیت صدچندان آدمیان را به خود مشغول کرده است،به گونه ای که بیشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهنگ رزق و روزى را بیاموزیم


روزی و به دست آوردن آن از ابتدای خلقت بشر یکی از مهمترین دغدغه های او بوده است،و در پی زیاده خواهی ها چه جنگ ها که به پا کرده و خون ها ریخته اند ، و در دنیای کنونی این مسأله همچنان پر رنگ با همیت صدچندان  آدمیان را به خود مشغول کرده است،به گونه ای که بیشتر وقت بشر را به خود مصروف داشته که چگونه می تواند بیشتر و بیشتر داشته باشد ؟ و در این راستا حق خوری ها دزدی ها به بردگی کشیدن ها و....صورت زشت دنیای ما شده است.

روزی

این روزی و به دست آوردن مال یک فرهنگی دارد که باید آن را آموخت و به کار بست تا در این فرصت کوتاه عمر در پی سراب زرق و برق مال دنیا ،به سرگردانی و حیرت راه نپیماییم و در نهایت همه اندوخته هایمان را برای دیگران تدارک دیده و با تنی رنجور و ضعیف و خاطری با هزار هول و هراس راهی دیار باقی نشویم .

فرهنگ روزی چیست؟

خداوند براى همه ى مخلوقات و بندگان خود اعم از مۆمن و كافر، انسان و حیوان روزى خاصى مقرر فرموده است:

و من عاش فعلیه رزقه [ نهج البلاغه، خطبه ى 109 ]

«عیاله الخلق ضمن ارزاقهم» [ نهج البلاغه خطبه ى 91. ]

«و لن یسبقك الى رزقك طالب» [ نهج البلاغه قصار 379. ]

در واقع روزى هر كس معین و اندازه گیرى شده و در دیوان الهى به ثبت رسیده است بطوری كه هیچ كس جز دست تقدیر الهى نمى تواند آن را كم یا زیاد كند و یا روزى كسى را ببرد.

ذكر این نكته لاز است كه این تقدیر و تقسیم، منافاتى با كار و تلاش ندارد، بلكه وظیفه مردم است كه خود را در راه تحصیل روزى تلاش كنند، زیرا خداوند خود دستور داده كه بندگان در راه تامین زندگى فعالیت كنند و از كار و برنامه ریزى كوتاهى ننمایند.

قد تكفل لكم بالرزق و امرتم بالعمل [ نهج البلاغه خطبه ى 114. ]

خداوند ضمانت روزى شما را كرده و شما مامور به تلاش هستید.

نكته مهم دیگر آنكه، به دست آوردن مال حرام و تحصیل ثروت از راه هاى نامشروع جزء رزق و روزى نیست و كسانی كه دست به مال حرام مى زنند و از آن پروا ندارند ، بدانند كه روزى حلال الهى را از دست داده و به جاى آن مال حرام مى خورند

تفاوت در روزى

نكته دیگر آنكه، تقسیم روزى یكسان نیست و خداوند بنابر مصالح بندگان و نظام زندگى انسان و اداره ى جهان روزى افراد را متفاوت مقرر فرموه است البته كسى از آن مطلع نیست و هیچكس نمى تواند بگوید كه روزى چه كسى كم یا زیاد است و چه بسا كه خود افراد در این زمینه دخیل باشند، زیرا روزى بر دو گونه است : یك نوع آن روزى قطعى است كه در هر صورت و در هر شرایط نصیب انسان مى گردد، ولى نوع دیگر آن بستگى به عوامل دیگر و منجمله تلاش و فكر و برنامه ریزى دارد، به این بیان كه خداوند مقرر كرده است كه انسان با فكر و تلاش و سایر عوامل به اوج قدرت مالى و اقتصادى برسد.

در هر صورت، تفاوت در روزى وجود دارد و اگر كمى روزى معلول عوامل اختیارى نباشد قطعا مقدر آن فرد است و به صلاح و سعاد او خواهد بود و كسى نمى تواند آن را كم یا زیاد كند و یا روزى كسى را بخورد.

بنابراین، آنكه روزیش كم است باید فكر و تلاش كند و اگر به جایى نرسید نباید مایوس و ناامید شود، شاید دست تقدیر بیش از آن براى او رقم نزده است و بیشتر از آن باعث مشكلات و مصائب مادى و معنوى او خواهد بود. بنابراین فرد خداشناس و موحد از آنچه براى او مقدر شده راضى و خشنود بوده و امورات خود را بر اساس آن تنظیم مى كند.

و من رضى برزق لله لم یحزن على مافاته [ نهج البلاغه قصار 349. ]

انه یخبرهم بالاموال و الاولاد لیتبین الساخط لرزقه [ نهج البلاغه، قصار 93. ]

پس باید براى تامین و تحصیل روزى تلاش كرد ولى این را هم باید دانست كه هر تلاشى هم مثمرثمر نخواهد بود و باعث زیادى روزى نخواهد شد.

تقسیم روزى یكسان نیست و خداوند بنابر مصالح بندگان و نظام زندگى انسان و اداره ى جهان روزى افراد را متفاوت مقرر فرموه است البته كسى از آن مطلع نیست و هیچكس نمى تواند بگوید كه روزى چه كسى كم یا زیاد است و چه بسا كه خود افراد در این زمینه دخیل باشند،زیرا روزى بر دو گونه است:یك نوع آن روزى قطعى است كه در هر صورت و در هر شرایط نصیب انسان مى گردد، ولى نوع دیگر آن بستگى به عوامل دیگر و منجمله تلاش و فكر و برنامه ریزى دارد،به این بیان كه خداوند مقرر كرده است كه انسان با فكر و تلاش و سایر عوامل به اوج قدرت مالى و اقتصادى برسد

لیس كل طالب بمرزوق [ نهج البلاغه، نامه 31. ]

بعضى تصور مى كنند، كسانى كه روزیشان فراخ و ثروتشان زیاد است، حتما از راه خلاف و نامشروع به دست آورده اند، یعنى آدم باایمان ممكن نیست كه ثروتمند و پرروزى باشد كه البته این از نظر امام صحیح نیست و حتى دستورهایى داریم كه باعث زیادى روزى مى گردد:

1- الزكاه تسبیبا للرزق [ نهج البلاغه، نامه 31. ]- زكات دادن باعث و موجب روزى است.

2- شاركوا الذى قد اقبل علیه الرزق [ نهج البلاغه، نامه 31. ]- با آنكس كه روزیش فراخ است شریک شوید.

3- استنزلوا الرزق بالصدقه [ نهج البلاغه، نامه 31. ]- روزى را با صدقه بدست آورید.

4- و قد جعل لله سبحانه الاستغفار سببا لدرور الرزق [ نهج البلاغه. ]- خداى سبحان استغفار را سبب زیادى روزى قرار داده است.

نكته مهم دیگر آنكه، به دست آوردن مال حرام و تحصیل ثروت از راه هاى نامشروع جزء رزق و روزى نیست و كسانی كه دست به مال حرام مى زنند و از آن پروا ندارند ، بدانند كه روزى حلال الهى را از دست داده و به جاى آن مال حرام مى خورند.

فرآوری : محمدی    

بخش نهج البلاغه تبیان


منبع :کتاب  از پارسایان برایم بگو سید جمال الدین دین پرور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.