تبیان، دستیار زندگی
لایه نشانی به معنی نشاندن لایه‌ای نازک (Thin film) از ذرات بر روی اجسام مورد نظر در یک محیط دارای خلأ نسبی می‌باشد. این عمل به واسطه‌ی پلاسمای ایجاد شده در این محیط صورت می‌گیرد (پلاسما گازی متشکل از یون‌ها و الکترون‌های آزاد است). عمل لایه نشانی به ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده فیزیک

هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هفتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده : ساخت سلول خورشیدی رنگدانه ای برای شارژ تلفن همراه

نام ارائه دهنده:   فاطمه پایدار، فاطمه رویایی، فاطمه حاجیلری

زمینه و نوع پروژه : فیزیک – تحقیقاتی ، عملی

درجه سختی:  متوسط

لایه نشانی به معنی نشاندن لایه‌ای نازک (Thin film) از ذرات بر روی اجسام مورد نظر در یک محیط دارای خلأ نسبی می‌باشد. این عمل به واسطه‌ی پلاسمای ایجاد شده در این محیط صورت می‌گیرد (پلاسما گازی متشکل از یون‌ها و الکترون‌های آزاد است). عمل لایه نشانی به روش‌های مختلفی قابل انجام است. در روش لایه نشانی بخار فیزیکی (یا PVD) ماده‌ای که لایه نشانی می‌شود از یک جامد یا مایع به دست می‌آید. در روش لایه نشانیِ بخار شیمیایی (یا CVD) ماده‌ای که لایه نشانی می‌شود از بخار ماده‌ای پس از تجزیه‌ی حرارتی آن روی یک سطح داغ به دست می‌آید. در برخی موارد، این بخار به واکنش با گاز محیط یا مواد دیگری که لایه نشانی می‌شوند واداشته می‌شود تا لایه‌ی نازکی از موادی مثل اکسید، نیترید، کربید، یا کربونیتراید تشکیل شود.

ایده های برگزیده فیزیک در هفتمین جشنواره تبیان

دانش آموزان پژوهشگر ما در ابتدا در خصوص انواع مواد شیمیایی و دیگر مواد دیگر برای ساخت سلول های خورشیدی اطلاعات جمع آوری کردند. سپس برای ساخت سلول خورشیدی با استفاده از رنگدانه های طبیعی همچون آب انار تصمیم به ساخت وسیله ای ساده برای انجام لایه نشانی و نحوه اجرای آن در مدرسه با استفاده از وسایل قابل دسترس کردند.

آن ها برای اجرای این طرح بجای استفاده از مواد معمول (آلی و معدنی) برای ساخت سلول خورشیدی ، از رنگدانه های طبیعی است مانند آب اناراستفاده کردند آن ها با ساخت دو الکترود شیشه ای و در مقابل نور مرئی قرار دادن آن انرژی نورانی را به الکتریسیته تبدیل می شودو در نهایت با اتصال این منبع تغذیه به تلفن همراه ، یک شارژر باتری موبایل ساختند. جالبه نه ! آیا شما هم می توانید شارژرهای دیگری بسازید؟


نام ایده : عصای هوشمند برای نابینایان با قابلیت اندازه گیری فاصله

نام ارائه دهنده:  علی دهقان نیری

زمینه و نوع پروژه : فیزیک ، عملی

درجه سختی: متوسط

نابینانان برای راه رفتن به عصایی نیاز دارند که بتوانند به وسیله آن راه را پیدا کنند و برای راه رفتن باید انرژی زیادی صرف کنند.چون باید عصای خود را به زمین بزنند تا راه را بیابند و موانع را پیدا کنند

این دانش آموز پژوشگر خلاق با عصایی که درست کرده این مشکل را حل کرده است چون این عصا به وسیله نوعی سنسور میتواند زمانی که نزدیک به مانع شد به شخص نابینا هشدار دهد و می توان با تنظیم پتانسیومتر فاصله را تنظیم کرد.

در الکترونیک، پتانسیومتر یک مقاومت سه پایانه با یک اتصال یا دکمه متحرک قابل تنظیم برای تقسیم ولتاژ است. اگر تنها دو ترمینال استفاده شود به عنوان یک مقاومت متغیر یا رئوستات عمل می‌کند. پتانسومترها معمولا برای کنترل دستگاه‌های الکتریکی مانند کنترل صدا در تجهیزات صوتی استفاده می‌شود. پتانسیومترهای مورد استفاده اگر توسط یک مکانیزم عمل کنند می‌توانند مانند مغییر موقعیت برای مثال در یک جوی‌استیک مورد استفاده قرار گیرند.

ایده های برگزیده فیزیک در هفتمین جشنواره تبیان

پتانسومترها به طور مستقیم برای کنترل قدرت قابل توجه به ندرت استفاده می‌شوند، توان تلف شده در پتانسیومتر با توان در بار کنترل شده مقایسه می‌شود. در عوض از آنها برای تنظیم سطح سیگنال آنالوگ (مانند کنترل صدا در تجهیزات صوتی)، به عنوان کنترل ورودی مدارهای الکترونیکی استفاده می‌شود. برای مثال دیمر (تیره کننده) نور لامپ از پتانسیومتر برای کنترل سوئیچینگ ترایاک و به طور غیر مستقیم برای کنترل نور لامپ مورد استفاده می‌شود.

شما نیز می توانید با استفاده از انواع سنسورها وسایل کاربردی زیادی بسازید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی