تبیان، دستیار زندگی
پوست ارگان بسیار عظیم و در عین حال پویایی است. برای همه‌ی ما پیش می‌آید که هرازگاهی دچار برخی از مشکلات پوستی شویم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‌حل‌های غذایی برای اگزما، پسوریازیس، آکنه


پوست ارگان بسیار عظیم و در عین حال پویایی است. برای همه‌ی ما پیش می‌آید که هرازگاهی دچار برخی از مشکلات پوستی شویم.

پوست

پوست این قدرت را دارد که به مرور مشکلاتش را رفع کند اما باید صبور باشید زیرا این کار کمی وقت می‌گیرد. واقعیت این است که برای رفع مشکلات پوستی اول باید به دنبال دلیل بروز آن باشیم. در اکثر موارد باید راه حل را در بشقاب‌هایمان جستجو کنیم. برای آشنایی با چند مشکل پوستی رایج و روش‌های مقابله با آن‌ها مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

مشکلات پوستی معمولاً در نتیجه‌ی کمبود برخی از ریزمغذی ها می‌باشد و یا اینکه مشکلی در عملکرد برخی از اعضای بدن مانند کبد، کلیه ها یا روده ها پیش می‌آید و منجر به بروز برخی از مشکلات پوستی می‌شود. در این صورت بدن مجبور می‌شود که مازاد سموم بدن را از طریق غدد سباسه یا مولد عرق و یا از طریق سلول‌های کراتینوسیت موجود در اپیدرم (که 90 درصد لایه‌ی بیرونی پوست را تشکیل می‌دهند) دفع کند و همین مسئله هم باعث بروز مشکلات مختلفی مانند آکنه، اگزما یا پسوریازیس می‌شود.

امان از پوستی که خشک می‌شود

اگر پوستتان خشک است هر صبح 20 گرم کره روی نان مالیده و میل کنید. لازم است که هفته ای دو تا 3 عدد تخم مرغ آبپز که زرده‌ی آن کاملاً سفت نشده باشد بخورید. در این صورت به میزان کافی ویتامین A جذب می‌کنید که برای نرمی و طراوت پوست لازم است. روزانه یک لیوان آب هویج یا هویج رنده شده نیز میل کنید. در وعده‌ی ناهار و شام حتماً سبزیجات برگ سبز دار مصرف کنید. جعفری یادتان نرود که حاوی پیش ساز ویتامین A می‌باشد.

هفته ای یک مرتبه غذاهای دریایی میل کنید چون سرشار از زینک هستند. حتماً منابع غذایی حاوی امگا 3 در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. از منابع متنوعی مانند ماهی‌های چرب (هفته ای یک تا دو مرتبه) استفاده کنید. سالادتان را با روغن‌های گیاهی مانند روغن کتان میل کنید.

مواد غذایی که می‌تواند باعث ابتلا به اگزما یا پسوریازیس شود

درمان پسوریازیس یا اگزما نیاز به تلاش زیادی دارد. اول از همه باید دور مواد غذایی به اصطلاح سمی که منشأ مشکل هستند خط قرمز بکشید. در این موارد معمولاً گندم مدرن و مشتقاتش، ذرت، پروتئین‌های شیر گاو، پرتقال، گوجه فرنگی و غیره می‌تواند عاملی برای بروز مشکل شود.

جوشانده بنفشه‌ی سه رنگ، بابونه و گیاه ارقیطون (بابا آدم) را دریابید. این گیاهان برای درمان مشکلات پوستی موثرند

مواد غذایی دیگری مانند تخم مرغ، ماهی، بادام و آجیل‌ها نیز عاملی برای ابتلا به پسوریازیس یا اگزما شود. برای همین اگر دچار این مشکلات شده‌اید باید از مصرف این مواد غذایی بپرهیزید.

الویت با چیست؟

به جای گندم مدرن از چاودار یا گندم سیاه استفاده کنید. روزانه فقط یکی از محصولات لبنی را مصرف کنید بهتر است شیر بز بنوشید. به جای شیر نیز می‌توانید از نوشیدنی‌های گیاهی استفاده کنید. آب پرتقالتان را با آب هویج یا آب انبه تاخت بزنید. این دو آب میوه سرشار از پیش ساز ویتامین A می‌باشند. نگران نباشید. این رژیم غذایی قرار نیست تا ابد ادامه پیدا کند و مایه‌ی عذابتان شود. اگر مصرف مواد غذایی مسبب مشکل پوستیتان را به مدت دو تا سه هفته به طور کامل قطع کنید بیماریتان بهبود خواهد یافت. بعد از آن شما می‌توانید با رعایت احتیاط به رژیم غذایی معمولی خود برگردید. لازم است که میزان دریافت ویتامین A، زینک، امگا3 را افزایش دهید. تا جایی که می‌توانید مصرف نوشیدنی‌های الکلی، شیرینی‌جات و گوشت قرمز سرشار از امگا 6 که التهاب زا هستند را کاهش دهید. حتماً در فضای آرام غذا بخورید و به خوبی غذایتان را بجویید. در پایان غذا از مصرف میوه‌های ترش خودداری کنید.

گیاهان را دریابید

جوشانده بنفشه‌ی سه رنگ، بابونه و گیاه ارقیطون (بابا آدم) را دریابید. این گیاهان برای درمان مشکلات پوستی موثرند. تا جایی که می‌توانید از استرس و فشارهای روحیتان بکاهید. به خاطر اینکه اضطراب و نگرانی باعث پیدایش و تشدید علائم مشکلات پوستی می‌شود. افزایش مصرف امگا 3 و سبزیجات سبز، غلات کامل سرشار از منیزیم کمک می‌کنند تا بهتر با مشکلات پوستی مقابله کنید. توصیه می‌کنیم زعفران را دریابید به خاطر اینکه این ادویه خاصیت آرام‌بخشی و نشاط آوری دارد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

7 روش مطمئن برای رفع مشکلات پوست

غذا در مقابله با کهیر

7 ماده‌ی غذایی برای حفاظت از پوست در برابر آفتاب

نقش ویتامین‌ها در بهبود زخم‌ها

راست و دروغ‌های تأثیر مواد غذایی بر پوست

نسخه تغذیه برای ترک‌های پوستی

چگونه پیری پوست را به تأخیر بیندازیم؟

3 ماده‌ی غذایی مفید برای درمان اگزما

ارتباط بین تغذیه و آکنه

غذاهای مفید در اگزما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.