تبیان، دستیار زندگی
افسردگی به نوعی روان افراد را درگیر می کند و آنها را از فعالیت های مفید روزانه شان باز می دارد. یکی از دلایل مهم برای بروز این بیماری...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 راه غلبه بر افسردگی زمستانی


افسردگی به نوعی روان افراد را درگیر می کند و آنها را  از فعالیت های مفید روزانه شان باز می دارد. یکی از دلایل مهم برای بروز این بیماری در فصل زمستان، کاهش مدت تابش نور خورشید است. شاید این مسئله عجیب باشد، ولی این واقعیت دارد .


افسردگی فصلی زمستانی

افسردگی در فصل پاییز و زمستان مربوط به ترشح هورمون ملاتونین از غده پینه آل در مغز است. این هورمون که "هورمون وابسته به خواب" نیز نام دارد، در تاریکی و هنگام خواب شبانه بیشترین میزان ترشح را دارد.

بنابراین در پاییز و زمستان که طول مدت روز کوتاه و طول شب بلند می شود، میزان ترشح این هورمون در بدن افزایش می یابد و در فرد علائم افسردگی را ایجاد می کند.

برای تنظیم ترشح این هورمون در بدن و مقابله با حالت افسردگی رعایت نکات زیر به شما توصیه می شود:

1- سعی کنید مدت زمانی را در خارج از منزل سپری کنید:

در روزهای زمستان مخصوصا روزهایی که ابری است و نور خورشید کمی به منزل وارد می شود، مدت زمانی را در خارج از منزل سپری کنید. قرارگیری مستقیم در برابر نور خورشید و استفاده از هوای تازه می تواند راه حل مناسبی برای غلبه بر افسردگی در زمستان باشد.

2- استفاده از نوردرمانی:

اگر به مدت چند روز پیاپی هوا ابری بود، حتما از نور درمانی استفاده کنید. محیط اطراف خود را روشن نگه دارید تا باعث کاهش ترشح هورمون ملاتونین در شما شود و شما را از حالت کسالت و رخوت خارج کند.

3- پرده های خانه را کنار بزنید:

اگر در شهری مانند تهران زندگی می کنید که به علت مشرف بودن بسیاری از خانه ها به خانه دیگری از پرده های زخیم استفاده می کنند و آپارتمان زیاد است، حتما پرده ها را در روزهای ابری کنار بزنید تا همان مقدار کم از نور آفتاب هم وارد منزل شود.

دریافت همین مقدار نور کم هم می تواند تاثیر بسزایی در تنظیم خلق و خوی شما داشته باشد و افسردگی های ناشی از روزهای کم نور زمستان را در شما کم کند.

مصرف ویتامین D به تنهایی برای مقابله با افسردگی مناسب نیست، بلکه باید با نوردرمانی و ورزش نیز همراه شود

4- از ورزش غافل نشوید:

حداقل 30 دقیقه پیاده روی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. حتی المقدور در پارک و فضاهای سرسبز و خوش آب و هوا ورزش کنید. ورزش کردن نه تنها راه مناسبی برای مبارزه با افسردگی و رخوت است، بلکه نیروی شما را برای انجام کارهای روزانه بیشتر می کند.

5- مصرف ویتامین D  را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید:

مصرف ویتامین D برای افراد مبتلا به افسردگی فصل زمستان بسیار مناسب است. مصرف ویتامین D به تنهایی برای مقابله با افسردگی مناسب نیست، بلکه باید با نوردرمانی و ورزش نیز همراه شود.

همچنین محققان در یافته اند که مصرف ویتامین D نقش مهمی را در ارتقای روحیه ایفا می کند.

6- ملاقات با دوستان و بیرون رفتن با آنها تا حد زیادی می تواند از افسردگی های فصل زمستان بکاهد.

تذکر:

- اگر فردی بخواهد علایم افسردگی زمستانی را هر چه سریع تر از خود دور کند، باید همه موارد گفته شده را رعایت کند تا تاثیرات مفید و سریع تری را ببیند.

- اگر علایم افسردگی زمستانی در فردی شدت پیدا کرد، باید به روانپزشک مراجعه کند و با تجویز او، داروهای خاصی را مصرف کند تا بتواند بر حالت افسردگی غلبه کند.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

افسردگی زمستانی چه نشانه‌هایی دارد؟

راه های فرار از افسردگی زمستانی

افسردگی زمستانی چیست؟

افسردگی فصلی در زنان بیشتر است

افسردگی فصلی در فصول سرد سال بیشتر است

نور درمانی برای افسردگی فصلی

مقابله با دلگیری پاییزی

افسردگی در پاییز و زمستان

پاییز فصل افسردگی نیست

روحم سرما خورده ...

افسردگی، انواع و علائم آن

افسردگى زمستانى

پایان افسردگى هاى زمستانى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.