تبیان، دستیار زندگی
امروز «دوشنبه» برابر با بیست و سوم بهمن 1391 و سی ام ربیع الاول 1434 هجری قمری و یازدهم فوریه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و سوم بهمن در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «دوشنبه» برابر با بیست و سوم بهمن 1391 و سی ام ربیع الاول 1434 هجری قمری و یازدهم فوریه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

23 بهمن 1374

«لوئیس فراخان» رهبر مسلمانان سیاه‌پوست آمریکا در سفر خود به ایران اعلام کرد: «ایران علم دار پرچم «لااله‌الاالله» و «محمدرسول‌الله» است و نباید از ضربه‌‌های دشمن به انقلاب بهراسد.» مجلس نمایندگان آمریکا کمتر از یکماه پس از بازگشت وی به امریکا او را برای پاسخگوئی درباره سفرش به ایران فراخواند.

23 بهمن 1373

«نیوت کینگریچ» رییس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر حزب جمهوری‌خواه این کشور خواستار سرنگونی دولت ایران شد و گفت: یافتن راهی برای جایگزین کردن حکومت ایران بخشی از استراتژی بلند مدت آمریکا است!

23 بهمن 1362

پالایشگاه گاز خانگیران با نام شهید هاشمی نژاد، در 35 کیلومتری غرب شهر مرزی سرخس و تحت مدیریت و نظارت مستقیم مسۆولان ایرانی شرکت ملی گاز ایران افتتاح شد.عملیات اجرایی این پالایشگاه در سال 1354 آغاز ودر سال 1357 به دلیل تقارن با پیروزی انقلاب اسلامی متوقف شده بود.تأسیسات عمده پالایشگاه گاز خانگیران شامل واحدهای تصفیه گاز، بازیافت گوگرد، واحد برق، بخار، واحد آب و... می‌باشد. این مجتمع به صورت یکی از مراکز عمده و قطب فعال صنعتی کشور به شمار می‌آید.

23 بهمن 1357

«امام خمینی» (ره) رهبرکبیر انقلاب اسلامی، در نخستین اعلامیه خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ملت ایران را به رعایت نظم و انضباط انقلابی فرا خواندند.

23 بهمن 1357

به فرمان «امام خمینی»(ره) نهاد انقلابی با عنوان کمیته‌‌ انقلاب اسلامی با هدف کمک به امنیت عمومی تاسیس شد. این نهاد در سال 1369، بنا به ضرورت‌هایی و با تصویب مجلس شورای اسلامی، با شهربانی و ژاندارمری ادغام ونیروی انتظامی واحدی با نام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

23 بهمن 1357

سازماندهی ارتش و نیروهای انتظامی‌ پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد.

23 بهمن 1357

‌ستاد ارتش به صورت رسمی به دولت «مهدی بازرگان» تحویل داده شد و دولت موقت سرلشکر «محمدولی قره‌نی» را به سمت رییس ستاد ارتش برگزید.

23 بهمن 1357

«سایروس ونس» وزیر خارجه آمریکا، دستورهایی مبنی بر تماس با دولت موقت به منظور ابلاغ تصمیم آمریکا به برقراری روابط با دولت ایران صادر کرد؛ هدف از این کار، حفظ دستگاه های حساس نظامی و اطلاعات آمریکا در‌‌ ایران و تامین امنیت اتباع آمریکایی بود.

23 بهمن 1313

عالم ربانی آخوند ملامحمد حسین فشارکی مرجع عالیقدر شهر اصفهان و صاحب آثاری چون حاشیه رسائل و حاشیه طهارت شیخ انصاری، در سن 85 سالگی درگذشت.

تنظیم: هومن بهلولی