تبیان، دستیار زندگی
آفریدگار هفت آسمان و زمین این چنین مقرر کرده است که هر کس دل به ولای مولا امیرالمومنین بسپارد او را از لطف بی حد و مرز خود بهره مند سازد و دنیا و آخرت را به کامش شیرین سازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرزوی آیت الله کشمیری!

آیت الله کشمیری

آفریدگار هفت آسمان و زمین این چنین مقرر کرده است که هر کس دل به ولای مولا امیرالمومنین بسپارد او را از لطف بی حد و مرز خود بهره مند سازد و دنیا و آخرت را به کامش شیرین سازد.

چه افتخاری برای ما طلاب بالاتر از این که حافظان حریم ولایت امیرالمومنین هستیم؟

بی تردید شما عالم شیعی ای را نمی توانید بیابید که خود را غلام مولا علی علیه السلام نداند و به این غلامی افتخار نکند.

درسی که طلاب از عالمان بزرگ شیعه در طی این قرن ها باید بیاموزند ، عشق به حضرت علی علیه السلام است .عشقی که به طلبه چنان شور و شعفی می دهد که به آسانی می تواند تمام سختی ها و مصائب را تحمل نماید و راه سعادت را بپیماید.

پیامبر صلی الله علیه و آله درباره دوستی امام علی علیه السلام این گونه می فرمایند:عنوان صحیفة المومن حب علی بن ابی طالب.سر لوحه کارنامه مومن ،دوستی علی بن ابی طالب است.(1)

هم چنین آن پیامبری که خود نیز به علی علیه السلام عشق می ورزید فرمود:

ما ثبت الله حب علی فی قلب مومن فزلت به قدم الا ثبت الله قدما یوم القیامةعلی الصراط.هرگاه خداوند عشق و دوستی علی را در دل مومنی استوار سازد و با این حال قدمش بلغزد(خطایی از او سر زند ) خداوند قدمش را در روز قیامت بر صراط ، استوار نگه می دارد.(2)

حضرت آیت الله کشمیری آن عارف کاملی که در اوج بندگی بود ، چنان شیفته و شیدای امیرالمونین بود که زبان از بیان آن قاصر است .

آیت الله کشمیری همیشه در فكر حرم امیرالمۆمنین ‏علیه السلام و نجف اشرف و وادى‏السلام بودند. وقتى سخن از دیار عاشقان مى‏شد، با شور و میل و با احساسى خاص از آن یاد مى‏كردند. این هجران سبب شد كه در روح و جسم ایشان اثر بگذارد، و در خلوت خانه سكوت بنشینند.

وی می فرمود: قبر حضرت آدم و نوح‏علیه السلام در كنار قبر امیرالمۆمنین‏ علیه السلام مى‏باشد. آن‏قدر نجف مهم است كه مانند مرحوم شیخ زین‏العابدین مرندى كه مجتهدى مسلّم و باتقوا بود، گاهى مى‏آمد جلو درب صحن امیرالمۆمنین علیه السلام، آن جا كه گداها مى‏نشستند، مى‏نشست.

مى‏گفتند: آقا این جا خوب نیست؟! مى‏فرمود: اینجا جائى است كه امام زمان (عج) و حضرت خضر به طرف حرم مى‏روند، من هم نشسته‏ام تا شاید توجّهى به من كنند.

ایشان چنین گفتند:«آن قدر نجف هیبت از صاحب هیبت امیرالمۆمنین‏علیه السلام دارد كه اگر اعلم علما به آنجا بیایند همانند یك طلبه مى‏مانند».

 آیت الله کشمیری چنان در عشق حضرت علی علیه السلام غرق شده بود که مرحوم جعفر آقا مجتهدى‏قدس سره مدفون در حرم امام رضا علیه السلام كه با استاد سال‏ها رابطه دوستى داشتند بارها گفته بوند:

«هر وقت آقاى كشمیرى را مى‏بینم به یاد امیرالمۆمنین‏ علیه السلام و نجف مى‏افتم».

ایشان چنان از شهر عشق ، نجف اشرف سخن بر زبان می راندن که گویا در دنیا شهرى غیر از نجف اشرف وجود ندارد!

و مى‏فرمود: همه ایران یك نجف نخواهد شد.

مى‏فرمود: هر مشكلى كه برایم در نجف پیش مى‏آمد به صحن امیرالمۆمنین‏علیه السلام مى‏رفتم و هفت بار (نادعلىّ) مى‏خواندم و مشكلاتم حل مى‏شد.

آیت الله کشمیری  شیدای حضرت علی علیه السلام بود .این شیدایی به حدی بود که  مى‏گفت: هر وقت راه (عراق) باز شد مرا ببرید نجف. من نجف بروم همه دردهایم درمان مى‏شود.

كسالتشان كه شدید شد، دوستان ایشان  مى‏آمدند خدمت ایشان كه طبیب بیاوریم؟ مى‏فرمود: طبیب من مرقد امیرالمۆمنین‏علیه السلام است؛ بروم كنار حضرت امیرعلیه السلام این كسالت‏هایم برطرف مى‏شود.

نیست بر لوح دلم جز الف قامت دوست                                                           چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم

ایشان در این دنیا تنها حیدر کرار را می شناختند از این رو می فرمودند:

كعبه من نجف است، قبله من نجف است.

او مجنون حضرت علی علیه السلام بود  . جمله‏اى كه یکی از دوستان ایشان از وی شنیده است این است :

«من آرزو دارم روزى برگردم نجف، با ریشم آن حرم را جارو كنم».


پی نوشت:

1-میزان الحکمه/ج1 /ص293/ح1024

2- میزان الحکمه/ج1 /ص293/ح1025

 منابع:

1-میزان الحکمه /محمدی ری شهری/دارالحدیث/1387

2-پایگاه فرهنگی مذهبی عرفان کشمیری

تهیه و فرآوری: مهدی صدری، گروه حوزه علمیه تبیان