تبیان، دستیار زندگی
در نظر گرفتن سیاست ها و طرح های راهبردی از مهم ترین مسائلی است كه می توان در حوزه آموزش به غیر IT کاران از آن استفاده نمود چرا كه نداشتن اهداف و روش های مناسب موجب نرسیدن به راهكارهای عالی برای پیشرفت می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)

در قسمت قبل به بررسی میزان اهمیت وجود یادگیری الكترونیكی در بخش های عمومی تر مانند کشاورزی پرداختیم. و در انتهای متن دو دسته از سیاست گذاری های سازمانی به نام سیاست گذاری بلند مدت و كوتاه مدت را معرفی كردیم. در ادامه به معرفی انواع سیاست های تاثیرگذار در بخش یادگیری الكترونیكی كشاورزی می پردازیم.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)

در بخش قبل به این نتیجه رسیدیم كه می توان سیاست های کوتاه مدت را زمینه ساز توسعه یادگیری الکترونیکی دانست و نبود آن را زمینه ای برای عدم امکان توسعه این نوع یادگیری در دانشگاه های نمونه یعنی کشاورزی دانست.

سیاست های بلند مدت

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)دسته دوم سیاست های بلند مدت هستند که پایه اصلی این سیاست را توجه دولت به موسسات و نظام آموزشی و توجه به قابلیت های فناوری اطلاعات و به کارگیری آن در بخش یادگیری الکترونیکی می توان بیان کرد.
پایه اصلی سیاست های بلند مدت را توجه دولت به موسسات و نظام آموزشی و توجه به قابلیت های فناوری اطلاعات و به کارگیری آن در بخش یادگیری الکترونیکی می توان بیان کرد

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)هم چنین در این نوع سیاست هدف این است که بتوان با ایجاد یک فضای قانونی و اخلاقی مناسب، راهی را برای توسعه یادگیری الکترونیکی و توانمند کردن جوانان پیاده سازی کنند. چرا که نبود قوانین منظم و کارآمد به عنوان یک آسیب اساسی مطرح می شود.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)اعتبارسنجی محتوا و مدارک در بخش یادگیری الکترونیکی در هر زمینه آموزشی بسیار با اهمیت است زیرا دانش آموختگانی که از طریق یادگیری الکترونیکی به آموزش مهارت های تخصصی (مانند کشاورزی) می پردازند، می بایست دانشی را که فرا می گیرند، به طور عملی نیز پیاده سازی کنند.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)برای گسترش این نوع یادگیری در زمینه اجتماعی علاوه بر این كه سطح سواد دانشجویان باید افزایش یابد، سطح سواد جامعه نیز می بایست بالا رود چرا كه مردم باید این گونه روش ها را برای تولید محصولات قبول داشته باشند.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)تشویق افراد برای این كه بتوانند با استفاده از این روش عناصر بومی را تولید كنند.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)هم چنین دولت می بایست با اختصاص دادن بودجه كافی به دانشگاه های رشته های عملی مانند كشاورزی آن ها را در توسعه یادگیری الكترونیكی حمایت كنند.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)

در كل می توان تبین دقیق سیاست ها را مهم ترین عامل دانست.

از آن جایی كه تقسیم بندی سیاست ها به كوتاه مدت و بلند مدت تا حدودی كلی است می توان این نوع سیاست ها را در دسته های دیگری نیز قرار داد.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)سیاست های عمومی

این نوع سیاست ها به محیط خارج از دانشگاه مرتبط است و برنامه ریزان می بایست در مورد آن تصمیم گیری كنند.

در این بخش به توسعه فناوری های آموزشی و تربیت نیروی انسانی ماهر، افزایش استفاده از فناوری توسط دولت و سیستم آموزشی، گسترش محتوای آموزشی در زمینه مرتبط و افزایش سطح دانش استادان برای یافتن چگونگی استفاده از این نوع یادگیری، افزایش توانمندی های لازم برای حمایت از استفاده و تولیدات رایانه ای و.... می پردازند.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)سیاست های حمایتی

انجام تمامی فعالیت های تشویقی و نظارتی در دانشگاه های كشاورزی در این بخش برنامه ریزی می شود. محققان این بخش را بسیار با اهمیت می دانند چرا كه عامل اصلی موفقیت در محیط های یادگیری الكترونیكی را ایجاد انگیزه و تشویق افراد می دانند.

تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش های متفاوت مانند كشاورزی به سبك یادگیری الكترونیكی، تشویق جوانان برای كسب مهارت های مختلف برای به كارگیری یادگیری الكترونیكی به شیوه صحیح و .... در این دسته قرار می گیرند.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)سیاست های اجرایی

سیاست های اجرایی زمینه ای را فراهم می آورند تا یادگیری الكترونیكی در دانشگاه ها به طور منظم و قانونمند اجرا شود و بتوان از این راه اعتماد افراد و دانشجویان را كسب كرد.

انجام تحقیقات لازم و تایید كیفیت محتوای دوره های الكترونیكی ارائه شده در دانشگاه ها و ... شامل این نوع سیاست گذاری می شوند.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)

براساس موارد ذكر شده می توان یك سری  پیشنهادات را ارائه داد كه عبارت اند از:

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)وزارت علوم می بایست با ارایه محتوای آموزشی با كیفیت و هم چنین دستگاه های مناسب برای تهیه و تولید نرم افزارهای آموزشی برای رشته های پزشكی و در نظر گرفتن سرمایه كافی به نوعی یادگیری الكترونیكی را در بخش های خاص گسترش دهند.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)در زمینه های مختلف از حمایت های بخش خصوصی بهره برده و با برنامه ریزی های مناسب بتوان دانشگاه ها را در این زمینه استوار و قوی كرد.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)هم چنین می بایست با سرمایه گذاری و برنامه های لازم در جهت ارتقای سواد دیجیتالی هیئت علمی و دانشجویان حركت كرد.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (2)تصویب كردن قانونی كه بتوان از آن در جهت پذیرش و تصدیق اعتبار مدارك دانشجویان استفاده كرد.

تهیه: سید خاموشی

گروه آموزش مجازی تبیان

منابع

Elearning policy and the trans

formation of schooling

www.dest.gov.au

Research methods in behavioral sciences