تبیان، دستیار زندگی
جشنواره فیلم فجر در میانه راه خود با حاشیه‌های مختلفی روبه‌رو شد. جر و بحث عوامل فیلم سینمایی «یك، دو، سه... پنج» با محمدرضا شهیدی‌فر، مجری نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌ها (سالن رسانه‌ها) در شب چهارم جشنواره، انتقاد امیر جعفری به اهالی رسانه و استقبال از فیل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعوای طرفداران

روی خط جشنواره فیلم فجر / روز پنجم


جشنواره فیلم فجر در میانه راه خود با حاشیه‌های مختلفی روبه‌رو شد. جر و بحث عوامل فیلم سینمایی «یك، دو، سه... پنج» با محمدرضا شهیدی‌فر، مجری نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌ها (سالن رسانه‌ها) در شب چهارم جشنواره، انتقاد امیر جعفری به اهالی رسانه و استقبال از فیلم «حوض نقاشی» در صبح روز پنجم و راه یافتن جنجال‌های مجلس شورای اسلامی به برج میلاد و همچنین چاقوكشی در یكی از سینماهای مردمی بخشی از این حواشی بودند.

جشنواره

فیلم سینمایی «یك، دو، سه... پنج» ساخته محمد معیری عصر روز یكشنبه در برج میلاد نمایش داده شد كه این فیلم به اوضاع افغانستان می‌پرداخت.

در نشست رسانه‌ای این فیلم معیری درخواست كرد تا یكی دیگر از عواملش هم پشت تریبون حضور یابد، اما مجری برنامه با این امر مخالفت كرد و گفت كه طبق مقررات جشنواره تعداد محدودی از عوامل اجازه حضور در پشت تریبون را دارند، اما معیری مدام عواملش را صدا می‌زد تا به او ملحق شوند.

شهیدی‌فر هم ختم جلسه را اعلام كرد و این اقدام اعتراض همایون ارشادی، بازیگر این فیلم را به دنبال داشت، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و شاهرخ گیوا، فیلمنامه‌نویس فیلم لب به شكایت گشود كه معیری فیلمنامه‌اش را تغییر داده و تعدادی از عوامل فیلم هم از این كارگردان شكایت كردند.

در آخر هم در حالی كه حضار در سالن بودند، چراغ‌ها خاموش شد و همه به بیرون راهنمایی شدند. در هیاهوی این نشست سوژه خوبی نصیب عكاسان شد.

اظهارات عجیب امیر جعفری

«قاعده تصادف» یكی دیگر از فیلم‌های به نمایش درآمده در برج میلاد بود كه روز گذشته به دلیل استقبال بیش از اندازه از آن، حتی اتاق‌های شیشه‌ای سالن هم برای دیدن فیلم روی تماشاگران باز شد، این فیلم كه چندان رضایت دوستداران فیلم قبلی بهنام بهزادی «تنها دوبار زندگی می‌كنیم» را جلب نكرده بود، طولانی‌ترین نشست جشنواره را داشت.

در این نشست، تمامی عوامل فیلم حضور داشتند و بهزادی پاسخگوی انتقاداتی چون شباهت فیلم به «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی، زیر سوال بردن بنیان خانواده و انتخاب نادرست بازیگرانش بود.

بهزادی گفت كه برای ساخت فیلمی درباره نسل چهارم، مدت‌ها با خانواده‌های مختلفی در ارتباط بوده و ادعایی هم برای نشان دادن دقیق زندگی این نسل نداشته است. از سوی دیگر امیر جعفری، بازیگر این فیلم، برخی پرسش‌هایی را كه از او می‌شد، عجیب خواند و در اظهارنظری عجیب، برخی اهالی رسانه را ناآگاه خواند.

او گفت: من برای حضور در این جلسه لباس چریكی پوشیده‌ام، چون فكر می‌كردم منتقدان حضور دارند، ولی برخی از این پرسش‌ها من را متعجب می‌كند! این سخنان جعفری، واكنش یكی از حضار را به دنبال داشت كه مدعی بود شهیدی‌فر پرسش‌ها را تحریف می‌كند.

شهیدی‌فر در پاسخ گفت: به هم احترام بگذاریم، من سعی می‌كنم همه پرسش‌ها را بپرسم، حتی اگر سلیقه من نباشد.

اكران حوض نقاشی در غیاب شهاب حسینی و نگار جواهریان

اما «حوض نقاشی» تازه‌ترین ساخته مازیار میری، یكی از فیلم‌هایی بود كه با وجود نمایش در سئانس اول برج میلاد، تماشاگران بسیاری داشت.

در نشست رسانه‌ای این فیلم، شهاب حسینی به دلیل حضور در فیلمبرداری یك فیلم و نگار جواهریان به دلیل تب شدید حضور نداشتند. در این نشست، اكثر پرسش‌ها حول محور همكاری با حوزه هنری، شرایط كنونی سینما و احتمال ممیزی یا اكران نشدن این فیلم بود.

هیچ‌كس به اندازه‌ هالیوودی‌ها در جهت تحریف اخلاقیات گام برنداشته‌است. ما بخوبی از داستان حضرت مریم(س) در انجیل و قرآن آگاه هستیم و می‌دانیم كه ایشان یك دختر باكره بوده، ولی هالیوود براحتی آن را تحریف می‌كند. آنها فیلم می‌سازند و كسی را به عنوان ستاره معرفی می‌كنند كه مانع به صلیب كشیدن حضرت مسیح(ع) می‌شود و سپس در كنار آن مسائل خشونت و سكس را براحتی ترویج می‌كنند.

مازیار میری در پاسخ به انتقاد یكی از حضار مبنی بر همكاری‌اش با حوزه هنری و دامن زدن به نابودی سینما گفت: فكر نمی‌كنم ساختن «حوض نقاشی» سینما را نابود كرده باشد، به نظرم سینما را افرادی نابود می‌كنند كه سعی در ایجاد تفرقه میان سینماگران دارند.

در این نشست از مازیار میری انتقاداتی چون استفاده از بازیگران حرفه‌ای و باورپذیرنبودن نقش‌ها، تلخ بودن فیلم و این‌كه آیا عشق جوابگوی كرایه خانه است یا خیر، شد.

این كارگردان سینما همچنین درباره انتخاب عنوان «حوض نقاشی» گفت: ابتدا این اسم را از یك شعر فولكلور گرفتیم، ولی در میانه راه متوجه شدیم كه مناسب كار نیست، برای همین بخش های مربوط به آن را حذف كردیم، اما عنوان فیلم را نگه داشتیم.

منوچهر محمدی، تهیه‌كننده هم وقتی از دلایل طرح موضوع تحریم ایران در فیلم سخن می‌گفت، به اتفاقاتی كه در مجلس شورای اسلامی و جلسه استیضاح وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی رخ داد، اشاره كرد و گفت: امیدوارم در همه اركان و امور كشور عقلانیت وجود داشته باشد و دیگر چنین برخوردهایی از برخی مسئولان دیده نشود و سینماگران هم به جای پرداختن به حاشیه‌ها، برای مشكلات اصلی سینما فكری بكنند.

جشنواره

چاقوكشی در سینما شكوفه

«چه خوبه كه برگشتی» ساخته داریوش مهرجویی هم در سینماهای مردمی حاشیه‌ساز شد. آن طور كه برخی سایت‌ها خبر داده‌اند این فیلم در دومین نمایش رسمی خود در سینما شكوفه باعث درگیری شده است و یكی از بحث‌های معمولی بین چند نفر از طرفداران حامد بهداد و رضا عطاران (بازیگران فیلم) بالا می‌گیرد و كار به درگیری فیزیكی و چاقوكشی هم می‌كشد؛ هرچند خوشبختانه آسیبی به كسی نرسیده و با حضور بموقع نیروی انتظامی حل و فصل شده است.

نكته جالب این كه داستان فیلم «چه خوبه كه برگشتی» هم درباره درگیری دو كاراكتر با بازی بهداد و عطاران است.

صهیونیست‌ها در هالیوود

صبح روز گذشته همچنین كنفرانس هالیوودیسم در هتل آزادی تهران، سومین نشست تخصصی خود را برگزار كرد و در این نشست دكتر مانوئل راس، نویسنده، محقق و منتقد اسپانیایی سینما درباره نفوذ وسیع صهیونیست در هالیوود سخن گفت.

به گفته او، این موضوع مساله‌ای انكارناپذیر است. روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز در سال 2008 به این مساله اعتراف كرده و نوشته است ما اعتقاد داریم كه یهودی‌ها به طور موثر هالیوود را در كنترل خود دارند. در فاكس‌نیوز نیز بارها به این موضوع اعتراف شده است.

راس افزود: اعضای كمپانی‌های بزرگ هالیوود چون یونیورسال و بازیگران و فیلمسازان برجسته هالیوود و همچنین رئیس اتحادیه بازیگران همگی خود یهودی هستند و هشت استودیوی بزرگ هالیوود یا در دست یهودیان است یا به طور غیرمستقیم از طریق آنها اداره می‌شود.

وی تاكید كرد: هیچ‌كس به اندازه‌ هالیوودی‌ها در جهت تحریف اخلاقیات گام برنداشته‌است. ما بخوبی از داستان حضرت مریم(س) در انجیل و قرآن آگاه هستیم و می‌دانیم كه ایشان یك دختر باكره بوده، ولی هالیوود براحتی آن را تحریف می‌كند. آنها فیلم می‌سازند و كسی را به عنوان ستاره معرفی می‌كنند كه مانع به صلیب كشیدن حضرت مسیح(ع) می‌شود و سپس در كنار آن مسائل خشونت و سكس را براحتی ترویج می‌كنند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:جام جم