تبیان، دستیار زندگی
در نظر گرفتن سیاست ها و طرح های راهبردی از مهم ترین مسائلی است كه می توان در حوزه آموزش به غیر IT کاران از آن استفاده نمود چرا كه نداشتن اهداف و روش های مناسب موجب نرسیدن به راهكارهای عالی برای پیشرفت می شود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی (1)

در جهت گسترش فناوری اطلاعات، یادگیری الكترونیكی نیز به دنبال ن روی كار مد و توانست بسیاری از زیرساخت ها حتی دانشگاه ها را نیز دستخوش تغییر قرار دهد. شناسایی اهداف استفاده از این یادگیری این زمینه را فراهم می ورد كه علاوه بر استفاده ن در سان كردن یادگیری بتوان ن را در مسائل مختلف به كار برد.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی(1)

وجود فناوری سبب شده روش های تدریس و انتقال دانش به صورتی نوین صورت گیرد و این امر سبب می شود تنها موسسات و سازمان هایی دراین راه موفق شوند كه بتوانند ساختارشان را بر اساس فناوری های جدید تغییر دهند.

یادگیری الكترونیكی نیز توانسته با از بین بردن روش های سنتی، فعالیت های علمی و عملی را در دانشگاه ها تركیب كند و در جهت یادگیری بهتر و همچنین كاهش هزینه ها قدم بگذارد.

برای روی کار آمدن یادگیری الکترونیکی در بخش های مختلفی که کمتر با کامپیوتر سر و کار دارند (به طور مثال کشاورزی) می بایست یک سری از سیاست ها را در نظر گرفت تا بتوان بدون ایجاد هیچ مشکلی ن را روی کار آورد.

منظور از سیاست های یادگیری الکترونیکی این است که با ارائه کردن اهداف مختلف بتوان نها را به وسیله یادگیری الکترونیکی گسترش داد.

در زمینه یادگیری الکترونیکی دو نوع سیاست گذاری سازمانی وجود دارد:

1.  برنامه ریزی شده
2.  غیر برنامه ریزی شده.

در سیاست گذاری برنامه ریزی شده موسسه موزشی دارای مدیریت و آموزش بر خط است و موسسه به صورت متمرکز از سوی نظام یادگیری الکترونیکی پشتیبانی می شود و هم چنین اسناد سیاسی نیز در این زمینه به چشم می خورد. به سادگی می توان گفت که نوع غیر برنامه ریزی شده موارد بالا وجود ندارد.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی(1)

در نظر گرفتن سیاست ها موجب می شود تا با به وجود آمدن یک فضای رقابتی مناسب افراد به یادگیری بهتری دست یابند.

میزان همکاری سازمان ها با یکدیگر فرهنگ را می سازد.

هم چنین وجود الگوهای مناسب برای تدریس و میزان همکاری سازمان ها با یکدیگر نیز از جمله عوامل تاثیرگذار در بخش یادگیری الکترونیکی در سازمان هاست که در مجموعه ای به نام فرهنگ گردآوری شده است.

پشتیبانی و خدمات کتابخانه ای قدم بعدی موفقیت

از جمله موارد دیگر می توان به بخش پشتیبانی اشاره نمود که شامل خدمات کتابخانه ای و فناوری های به روز و هم چنین پشتیبانی از طرح های ارایه شده از سوی دانشجویان و کارکنان همگی می توانند عامل موفقیت باشند.

سیاست سازمانی در یادگیری الکترونیکی(1)

سیاست های حمایتی، مولفه اصلی:

کارشناسان وجود سیاست های حمایتی را یکی از مولفه های پر اهمیت برای گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات می دانند.

برای پیاده سازی کردن یادگیری الکترونیکی در بخشهای اجرایی مانند کشاورزی می بایست در ابتدا موسسات و دانشکده ها را براساس پراکندگی جغرافیایی و هم چنین میزان دسترسی به زیرساخت ها و امکانات بررسی کرد.

هم چنین می بایست نظر اعضای هیئت علمی نیز در رابطه با سیاست های پیش بینی شده گرفته شود.

سیاست هایی که برای توسعه یادگیری الکترونیکی در بخش هایی اجرایی گرفته شده متفاوت است که در اینجا برای نمونه به بررسی سیاست های کوتاه مدت و بلند مدت این بخش می پردازیم.

سیاستهای كوتاه مدت

  • در این بخش پایه اصلی سیاست های کوتاه مدت را نیروهای انسانی تشکیل می دهند، چرا که وجود نیروی انسانی که دارای مهارت و تخصص کافی باشد نقش به سزایی در تاثیرگذاری این نوع یادگیری در کشاورزی دارند حتی در کشورهای پیشرفته نیز نیاز به سرمایه  گذاری بر روی نیروی انسانی حس می شود.

  • نکته دیگری که به صورت کوتاه مدت این نوع یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهد، ایجاد تحول در نظام یاددهی- یادگیری و شیوه تدریس است که باید مطابق با کاربران باشد و این امر موجب شده که شیوه های سنتی در یادگیری الکترونیکی از بین رفته و دانشگاه ها درصدد یافتن راهی جدید برای ارایه مطالب برای اقشار مختلف و متقاضیان باشند.

ادامه دارد...

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان