تبیان، دستیار زندگی
برخی اشتباهات بین ما انسان ها مشترک است ، گویی به یک صورت قصد تخریب زندگی مان را داریم اما می توانیم آن ها را شناسایی کنیم و در رفع آن بکوشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتباهات مشترک بین ما


برخی اشتباهات بین ما انسان ها مشترک است ، گویی به یک صورت قصد تخریب زندگی مان را داریم اما می توانیم آن ها را شناسایی کنیم و در رفع آن بکوشیم.

مدیریت زمان

روانشناسان معتقدند كه افراد در زندگی روزانه خود مرتكب سه اشتباه عمده می‌شوند كه تاثیر زیادی بر فعالیت‌هایشان دارد.

این سه مشكل عبارتند از اینكه:

1.افراد وقت و زمان خود را هدر می‌دهند.

2.به مسایل پیش پا افتاده از جمله شایعه بسیار توجه می‌كنند.

3. در حال زندگی نمی‌كنند و دایما نگران آینده هستند.

ضایع كردن وقت و زمان

آنچه كه شیرازه زندگی انسان‌ها را تشكیل می‌دهد وقت است و مطمئنا بارها این ضرب‌المثل را شنیده‌اید كه «وقت طلاست»؛ با این تفاوت كه طلا را می‌توان ذخیره و جمع‌آوری كرد و در صورت از دست دادنش، آن را دوباره به دست آورد. در حالی‌كه این موضوع برای زمان صدق نمی‌كند. روانشناسان بر این باورند كه عوامل بسیاری باعث تباهی وقت انسان‌ها می‌شود كه مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: برنامه‌ریزی غلط، در لحظه تغییر دادن كارها و وظایف از قبل برنامه‌ریزی شده، زیاده‌روی در تماشای برنامه‌های تلویزیون، نیمه‌كاره گذاشتن كاری و شروع كردن كار دیگر و عدم آمادگی لازم برای انجام كارها.  زمان از جمله نعمت‌های گران‌بها و ارزشمندی است كه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است كه به آن «مدیریت زمان» گفته می‌شود.

مدیریت زمان به معنای مسلط بودن بر زمان است كه وقت را تحت كنترل خود در می‌آورد. آمادگی بهتر برای روز كاری، تصویری روشن و فراگیر از اهداف روزانه، نظم شخصی، كاهش هیجانات و فشارهای عصبی، كاهش عوامل حواس‌پرتی، تصمیم‌گیری براساس اولویت‌ها، پراكندگی كمتر در انرژی، تمركز روی مسایل اساسی از جمله مزایای مدیریت زمان است. البته باید توجه داشت كه پیش‌فرض مدیریت زمان، برنامه‌ریزی است. منظور از برنامه‌ریزی آن است كه فرد برنامه‌های روزانه خود را روی كاغذ پیاده و از فهرست آن استفاده كند.

 متخصصان مدیریت زمان اظهار دارند كه برنامه زمانی افراد شامل سه دسته است:

الف: 60‌درصد برای برنامه‌ریزی فعالیت‌ها (برنامه روزانه)

ب: 20‌درصد برای فعالیت‌های غیرمنتظره (دزدهای زمان)

ج:  20‌درصد برای فعالیت‌های بی‌سابقه و فعالیت‌های اجتماعی (زمان خلاق).

آشنایی با مدیریت زمان و راهكارهای آن به افراد فرصت آن را می‌دهد كه از حداقل زمان، حداكثر استفاده را ببرند.

توجه بیش از اندازه به مسایل پیش پا افتاده از جمله شایعات

تبادل اندیشه و افكار، احساسات و اطلاعات اساسی‌ترین عامل ارتباط بین‌فردی و شاخص پویایی حیات اجتماعی انسان است. بدون تردید در این ارتباطات اجتماعی بخش قابل توجهی از گفته‌ها و شنیده‌ها و محاورات روزانه را شایعات و مسایل بیهوده تشكیل می‌دهد كه بخش اعظمی از ساعات روزانه افراد را درگیر خود می‌كند. روانشناسان این‌گونه مسایل را به بمب ویرانگر تشبیه می‌كنند كه باعث ایجاد اضطراب در افراد می‌شود با این حال نمی‌توان منكر این قضیه شد كه بخشی از محاورات اجتماعی و گفت‌وگوهای دوستانه افراد را شایعات و خبرهای ساختگی تشكیل می‌دهد. افراد برای اینكه از این‌گونه مسایل دوری كنند باید بزرگ‌اندیشی را سرلوحه خود قرار دهند؛

محققان معتقدند كه اگر جزو افرادی هستید كه برای آینده نگرانید و در ترس به سر می‌برید هر صبح كه از خواب بیدار می‌شوید با خود این جمله را زمزمه كنید: «امروز در اختیار من است باید آن را به خوبی به پایان برسانم.»

نگرانی و ترس از آینده

افراد باید به این مساله آگاهی داشته باشند كه تمام دارایی‌هایشان در لحظه حال است. میزان آرامش و كارآیی براساس میزان توانایی‌هایشان در زیستن در لحظه حال مشخص می‌شود، صرف‌نظر از آنچه دیروز رخ داده و آنچه كه فردا ممكن است پیش آید، زمان حال جایی است كه فرد در آن ایستاده و متعلق به آن است.

انسان‌ها به مشكلات گذشته و مسایل آینده اجازه تجمع در زمان حال را می‌دهند، به این ترتیب حال را از دست می‌دهند و شادی‌های خود را به تعویق می‌اندازند و همواره در ترس از آینده به سر می‌برند. هراس و نگرانی از آینده چنان فلج‌كننده است كه انجام هر عمل سازنده‌ای را برای فرد ناممكن می‌كند. محققان معتقدند كه اگر جزو افرادی هستید كه برای آینده نگرانید و در ترس به سر می‌برید هر صبح كه از خواب بیدار می‌شوید با خود این جمله را زمزمه كنید: «امروز در اختیار من است باید آن را به خوبی به پایان برسانم.» نگران فردا نباشید چراكه فردا همان امروزی است كه از راه رسید و نگرانش بودید.

فرآوری: نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: سایت رسمی مشاوره و روانشناسی

مطالب مرتبط:

سوپرمن‌های زندگی

راهنمای اقامتی خوش در زمین

فراتر از خود زندگی کنیم

خوشبختی را لمس کنید

چگونه می توان خوشحال تر زندگی کرد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.