تبیان، دستیار زندگی
 دشمنان امام علی(ع) فقط شیفه قدرت بودند قصد خدمت نداشتند
دشمنان امام علی(ع) فقط شیفه قدرت بودند قصد خدمت نداشتند
دشمنان امام علی(ع) فقط شیفه قدرت بودند قصد خدمت نداشتند
عضو شورای نگهبان گفت: یکی از دلایل دشمنی با امیرمومنان همین بود کسانی که مشتاق قدرت بودند به آنها قدرت و سمت نمی‌داد؛ زیرا پیامبر(ص) به ایشان یاد داده بودند کسی که شیفته قدرت است تشنه خدمت نیست.
  حقیقت صبر در کلام امام علی(ع)
حقیقت صبر در کلام امام علی(ع)
حقیقت صبر در کلام امام علی(ع)
صبر انواع مختلفی دارد از قبیل صبر بر معاصی، مصیبت، صبر بر اطاعت و بندگی، صبر بر نا آگاهی مردم و ... اما، شیوه و سبک زندگی قرآن و نهج‌البلاغه تمامی انسان‌ها را به صبر امر می‌کند تا اراده‌ها تقویت شود، ایمان‌ها افزون و زندگی گوارا شود و معنویت به اوج برسد تا انسان به کمال خویش نایل آید.
 مسئول بی‌اخلاق صلاحیت تصاحب پست‌های حکومتی را ندارد
مسئول بی‌اخلاق صلاحیت تصاحب پست‌های حکومتی را ندارد
مسئول بی‌اخلاق صلاحیت تصاحب پست‌های حکومتی را ندارد
آموزه‌های دینی بر آن است مدیر و یا مسئولی که واجد ارزش‌های اخلاقی نیست و به هر بهانه‌ای از کوره در رفته و با خشونت نسبت به مردم عمل می‌کند، صلاحیت تصاحب پست‌های حکومتی را ندارد.
علت‌های پیشرفت و سقوط جوامع از دیدگاه حضرت علی(ع)
علت‌های پیشرفت و سقوط جوامع از دیدگاه حضرت علی(ع)
علت‌های پیشرفت و سقوط جوامع از دیدگاه حضرت علی(ع)
هر جامعه‌ای برای رشد و تعالی نیازمند اقداماتی است که همواره از سوی دولت‌مردان در مراحل مختلف به این امر پرداخته می‌شود اما اسلام که برای تمام زمان‌ها و تمام مراحل زندکی برنامه دارد، در این باره نیز برای مردم و دولت‌مردان نکاتی را ارائه داده است. حضرت علی (ع) در حدود ۱۴۰۰ سال پیش در نهج‌البلاغه بر این امر تاکید داشته‌اند که هر جامعه‌ای برای رشد و تعالی نیازمند رعایت قوانینی است که با رعایت کردن و نکردن آنها عوامل پیشرفت و سقوط هر جامعه‌ای میسر می‌شود.
 معیار امام علی(ع) در انتصاب مدیران حکومتی
معیار امام علی(ع) در انتصاب مدیران حکومتی
معیار امام علی(ع) در انتصاب مدیران حکومتی
امام علی(ع) همواره بر شایسته‌سالاری به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول گزینش افراد در پست‌های حکومتی تأکید داشتند. ناتوانی در شناخت شایسته‌ترین افراد و به کار گرفتن آن‌ها، سبب بر سر کار آمدن افرادی می‌شود که نمی‌توانند حق اداره امور را ادا کنند.
 اتفاقی که سبب شد علامه جعفری شرح ۲۷ جلدی نهج‌البلاغه را نگارش کند
اتفاقی که سبب شد علامه جعفری شرح ۲۷ جلدی نهج‌البلاغه را نگارش کند
اتفاقی که سبب شد علامه جعفری شرح ۲۷ جلدی نهج‌البلاغه را نگارش کند
آیت‌الله حسینی قزوینی در مراسم پنجاهمین سالگرد رحلت علامه امینی به بیان اتفاقی پرداخت که سبب شد علامه جعفری تحقیق درباره نهج‌البلاغه را آغاز و شرح ۲۷ جلدی بر این کتاب شریف نگارش کند.
 راهکار امیرالمومنین برای کنترل خشم مسئولان
راهکار امیرالمومنین برای کنترل خشم مسئولان
راهکار امیرالمومنین برای کنترل خشم مسئولان
آموزه‌های اسلام می‌گوید حکومت‌، امانتی در دست‌ کارگزاران و ابزاری برای گسترش‌ عدل‌ است نه‌ آن‌ که‌ وسیله‌ای برای تسلط‌ برمردم‌ و غارت‌ اموال‌ عمومی. این امر زمانی میسر است که کارگزاران از اخلاق شایسته‌ برخوردار باشند.
تحقق عدالت اجتماعی به دست مردم است، نه حکومت‌ها
تحقق عدالت اجتماعی به دست مردم است، نه حکومت‌ها
تحقق عدالت اجتماعی به دست مردم است، نه حکومت‌ها
مجری عدالت اجتماعی، کلیت جامعه هستند و نه حکومت‌ها، آنها کمک می‎کنند، اما کلیت جامعه عدالت اجتماعی را محقق می‌کنند. خداوند فرمود: «لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» و نمی‌گوید «لیقیم القسط للناس»، که پیامبران بیایند تا قسط را اقامه کنند، بلکه ...
راه ریشه کَن کردن فقر در سیره امیرمومنان(ع)
راه ریشه کَن کردن فقر در سیره امیرمومنان(ع)
راه ریشه کَن کردن فقر در سیره امیرمومنان(ع)
حجت الاسلام قوامی با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) فقر را ریشه بسیاری از مشکلات می داند، گفت: ایشان می فرمایند: «همانا خدای سبحان روزی فقرا را در اموال سرمایه داران قرار داده است، پس فقیری گرسنه نمی ماند جز به کامیابی توانگران... ».
درمان بلای بی‌حوصلگی یا کم‌حوصلگی
درمان بلای بی‌حوصلگی یا کم‌حوصلگی
درمان بلای بی‌حوصلگی یا کم‌حوصلگی
كم‌حوصلگي و بي‌حوصلگي از بلاهايي است كه عاملش "كبر" است. يقيناً كبري كه عامل ضيق صدر است همان قد عَلَم كردن در برابر پروردگار عالم است كه متكبر به خاطر تكبرش از پذيرفتن خواسته‌هاي حق و عمل به برنامه‌هاي حق جدا مي‌شود.
گمراهان، دنیای زودگذر را برگزیدند و آخرت جاویدان را رها کردند
گمراهان، دنیای زودگذر را برگزیدند و آخرت جاویدان را رها کردند
گمراهان، دنیای زودگذر را برگزیدند و آخرت جاویدان را رها کردند
امام علی(ع) به برخی ویژگی‌های دنیاپرستان اشاره می‌کند و می‌فرماید: افسوس که دنیاپرستان بر متاع پست دنیا هجوم آوردند و براى به دست آوردن حرام یورش آورده یکدیگر را پس زدند.