تبیان، دستیار زندگی
اگر ضرورت بعثت انبیا ثابت شد، طبیعی است لزوم نبی و انسان كامل نیزثابت خواهد شد. اگر افرادی به منصب خطیر نبوت گمارده نشوند، بشر از وحی محروم می شود و با محرومیت از وحی ، تشخیص راه صحیح و وظایف فردی واجتماعی میسر نخواهد بود؛ در نتیجه هدف آفرینش كه رسیدن به
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا نبوت تبعیض است؟!

نبوت

این سوال همواره مطرح است که آیا مقام نبوت به افرادی خاص اختصاص دارد ؟ و اگر چنین است آیا این اختصاص یک نوع تبعیض نیست ؟

در پاسخ این سۆال گفته شده است : آفرینش آمیخته با نظام صحیح ، چنین تفاوتی را ایجاب می كند، مثلاً بدن انسان ، آفرینشی منظم است و برای تأمین این نظام ، تفاوت هایی در میان اعضا باید باشد. اگر تمام سلول های بدن انسان ، به ظرافت سلول های شبكیه ی چشم و یا به تحرك سلول های قلب باشند، سازمان بدن به هم می ریزد؛ باید سلول هایی همچون مغز در بدن باشندو رهبری عضلات و اعضای بدن را به عهده بگیرند. هیچ كس نمی تواند بگوید چرا همه ی بدن مغز نیست و یا مثلاً چرا در یك گیاه همه ی سلول ها به ظرافت و لطافت و زیبایی گلبرگ ها نمی باشند؛ زیرا چنین وضعی ساختمان گیاه را به كلی دست‌خوش فنا و نیستی می كند.

اگر افرادی به منصب خطیر نبوت گمارده نشوند، بشر از وحی محروم می شود و با محرومیت از وحی ، تشخیص راه صحیح و وظایف فردی واجتماعی میسر نخواهد بود؛ در نتیجه هدف آفرینش كه رسیدن به كمال است ،محقق نخواهد شد و این نقض غرض است

نكته ی قابل توجه این جا است كه این امتیاز ذاتی كه برای ایجاد یك سازمان منظم ، نهایت لزوم را دارد، ساده نیست ، بلكه توأم با مسئولیت عظیم به اندازه ی این امتیاز می باشد. وجود این مسئولیت سنگین ، تعادل كفه های ترازوی خلقت آن ها را تأمین خواهد كرد؛ یعنی به همان نسبت كه پیامبران و رهبران بشر امتیاز دارند، مسئولیت نیز دارند.(1)

اگر ضرورت بعثت انبیا ثابت شد، طبیعی است لزوم نبی و انسان كامل نیز ثابت خواهد شد. اگر افرادی به منصب خطیر نبوت گمارده نشوند، بشر از وحی محروم می شود و با محرومیت از وحی ، تشخیص راه صحیح و وظایف فردی واجتماعی میسر نخواهد بود؛ در نتیجه هدف آفرینش كه رسیدن به كمال است ،محقق نخواهد شد و این نقض غرض است .

پى نوشت:

1. تفسیر نمونه ، ج 2 ص 389 با تلخیص

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منبع: سایت آل البیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.