تبیان، دستیار زندگی
با گسترش آموزش الکترونیکی و افزایش تقاضا از هر سو، نگرانی های مسئولین نیز بیشتر می شود چرا که همواره می بایست به دنبال مشخص کردن استانداردها و افزایش کیفیت باشند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش موثر استانداردها در پیدایش کیفیت(1)

استانداردها اهمیت بسیار زیادی در آموزش الکترونیکی دارند، چرا که بر اساس آن ها می توان محصولات و خدماتی که از طرف سازمان ها یا سیستم های دیگر ارایه می شود را با یکدیگر تلفیق و برای استفاده دانشجویان در اختیار آن ها قرار داد.

نقش موثر استانداردها در پیدایش کیفیت(1)

برخی از مدرسان از آموزش الکترونیکی حمایت نمی کنند زیرا آن ها معتقدند که آموزش الکترونیکی نمی تواند از عهده دشواری های آموزش بر آید و نمی تواند در فهماندن مطالب به دانشجویان کمک خاصی کند.

می توان گفت استفاده از آموزش الکترونیکی استاندارد نسبت به آموزش الکترونیکی غیراستاندارد فوایدی را به دنبال دارد که از جمله آن ها می توان به  آزادی در انتخاب برای افراد اشاره کرد.

هم چنین در هزینه ها نیز صرفه جویی شده و دوره هایی که در آن منابع جامع و غنی وجود دارند مورد استفاده قرار می گیرند به گونه ای که محتوای استفاده شده یک بار مصرف نیست و می توان از آن برای تمامی دوره ها استفاده کرد.

کیفیت...

به ویژگی هایی گفته می شود که برای برطرف کردن نیازهای افراد و پاسخ گویی به تقاضای آن ها گردآوری می شوند.

همچنین زمانی که آموزش الکترونیکی با استانداردهای از قبل تعیین شده مطابقت داشته باشد و با ویژگی هایی که افراد انتظار دارند سازگار باشد به نوعی به کیفیت رسیده اند.

در صورتی که تغییراتی در وضعیت یادگیری افراد ایجاد شود و رو به بهبود باشد نشان دهنده وجود کیفیت در سیستم آموزشی است.

به هنگام تدوین استانداردها و کیفیت مسائلی نیز وجود دارد:

وجود متغییرهای گوناگون و نبودن توافق بین افراد برای این که کدام یک مورد قبول است یکی از این مسائل است.

هم چنین عواملی موثر در آموزش وجود دارند که برخی از آن ها ناشناخته اند. این امر نباید موجب کاهش تدوین استانداردها شود.

استاندارد...

از جمله اهداف استاندارد را می توان بهبود کیفیت و دوام در تولید دانست.

استانداردها را می توان رابطی بین طراحان سیستم واستفاده کنندگان معرفی کرد که بسیاری از کارها را آسان می کنند. طراحان هنگامی که می خواهند استانداردی را تهیه کنند می بایست در آن زمینه اطلاعات کافی را داشته باشند تا بتوانند به خوبی کیفیت در تولیدات را با استانداردها بالا برده و بهترین محصول یا محتوا را ارائه دهند.

استانداردها را می توان رابطی بین طراحان سیستم واستفاده کنندگان معرفی کرد که بسیاری از امور را آسان می کنند.

استفاده و رعایت استانداردهای مختلف بستگی به شرایط علمی هر جامعه دارد و با توجه به نیازهای جامعه، تغییر و تجدیدنظر در استانداردها امری ضروری به حساب می آید.

نقش موثر استانداردها در پیدایش کیفیت(1)

در آموزش الکترونیکی وجود استانداردهای آموزشی امری مهم تلقی می شود. این استانداردها باعث می شوند پایه و اساس آموزش در همه جا به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کند. استانداردها قوانین مشترکی را بر فناوری های آموزش الکترونیکی اعمال می کنند. این قوانین مرتبط با چگونگی تولید دوره های آموزشی و ... است.

استفاده از این قوانین موجب می شود تا در صورت نیاز، اطلاعات و محتوا به اشتراک گذاشته شده و تصمیماتی در مورد آن ها گرفته شود. هم چنین به سیستم های آموزشی در تمامی نقاط این امکان را می دهد تا به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کنند.

تعیین استانداردها و به دنبال آن وجود کیفیت موجب می شود تا خدمات ارایه شده، مطابق با درخواست یادگیرندگان باشد.

تولید و انتشار استانداردهای کیفیت، به یادگیرندگان، هیات علمی و کارمندان این امکان را می دهد تا بتوانند مقایسه ای بین موسساتی که در این زمینه فعالیت می کنند داشته باشند.

در کل می توان گفت با پیشرفت سریع علم و فناوری، استاندارد، مهم ترین عامل برای دوام کیفیت، جلب اعتماد یادگیرندگان و ... است.

اگرچه وجود استانداردها در برخی زمینه ها محدودیت هایی را به وجود می آورد اما اگر در ایجاد و به روزرسانی هر استانداردی نکات و بررسی های لازم و ضروری لحاظ شده باشد، سبب افزایش سرعت رشد و پیشرفت روزافزون می شود.

نقش موثر استانداردها در پیدایش کیفیت(1)

از نظر افراد یادگیرنده، استانداردها باعث می شوند که افراد گزینه های بیش تر برای استفاده داشته باشند هم چنین آزادی عمل در انتخاب را در اختیارشان می گذارد و باعث افزایش دانش کسب شده می شوند.

از دید طراحان مطالب و محتویات آموزشی، با درنظرگرفتن استانداردهای آموزش الکترونیکی باعث می شود که بتوان از الگوها و منابع تولید شده به طور مجدد استفاده کرد و آن ها را با افراد خبره به اشتراک گذاشته و نظرات آن ها را برای کاراترشدن هرچه بهتر منابع جویا شد.

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان