تبیان، دستیار زندگی
شبکه های Wi-Fi در باندهای رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز عمل می کنند و بسته به استانداردی که دارند میتوانند دارای سرعت داده ای ۱۱ مگابیت در ثانیه (Mbps) و یا ۵۴Mbps باشند. با وجود اینکه این پهنای باند به نسبت شبکه های محلی و رایج Ethernet کمتر است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

Wi-Fi در تلفن‌های همراه چگونه عمل می کند؟


شبکه های Wi-Fi در باندهای رادیویی 2.4 و 5 گیگاهرتز عمل می کنند و بسته به استانداردی که دارند میتوانند دارای سرعت داده ای 11 مگابیت در ثانیه (Mbps) و یا 54Mbps  باشند. با وجود اینکه این پهنای باند به نسبت شبکه های محلی و رایج Ethernet کمتر است، با این حال با توجه به مزایایی که دارد و نیز اینکه این پهنای باند حتی بیشتر از نیاز اغلب کاربران برای انجام کارهای روزمره می باشد، استفاده از آن بسیار فراگیر شده است.

wi-fi در تلفن‌های همراه چگونه عمل می کند؟

به همین علت، و بخاطر سادگی استفاده از این تکنولوژی، بیشتر تجارتها امروزه در حال استفاده از Wi-Fi برای بخشی از شبکه های اطلاعاتی خود هستند. این تکنولوژی به کارمندان اجازه می دهد تا بطور آزاد از میان ساختمان ها تا درون اتاق جلسات عبور کنند و در عین حال به سرویسهای شبکه از طریق لپ تاپ‌هایشان دسترسی داشته باشند.

Wi-Fi همچنین می‌تواند راهی موثر و ارزشمند به منظور توسعه شبکه های داخلی، بدون صرف هزینه سیم کشی یک دفتر بشمار رود.

Bluetooth و Wi-Fi هر دو به عنوان تکنولوژی های عامه پسند و محبوب بی سیم، طراحی، تولید و توسط مردم انتخاب شده اند، اما هدف آنها متفاوت است و نباید آندو را به عنوان تکنولوژی های رقیب در نظر گرفت.

Bluetooth برای استفاده در یک شبکه شخصی بی سیم، برای مثال جایگزینی کابل های بین کیبورد ها و PC طراحی شده است و دارای مصرف پایین برق و برد کوتاه است. در حالی که هدف از Wi-Fi یک شبکه محلی بی سیم بوده که برد و پهنای باند بسیار وسیعتری دارد.

wi-fi در تلفن‌های همراه چگونه عمل می کند؟

مهمترین استاندارادهای IEEE برای Wi-Fi در خانواده 802.11 عبارتند از

802.11: که با 5GHz کار می کند و دارای حداکثر پهنای باند 54Mbps  است.

802.11 : که با 2.4 GHz کار می کند و پهنای باند 11Mbps  را تامین می کند.

802.11  : که با 2.4 GHz  کار می کند و پهنای باند 54Mbps  را پشتیبانی می کند.

Wi-Fi علاوه بر استفاده برای ارتباط کامپیوترهای شخصی یا لپ تاپ در اتصال پرسرعت با اینترنت، قادر است امکان دسترسی به اینترنت یا هر شبکه دیگری را بصورت موبایل نیز فراهم نماید

کاربردهایی در صنعت تلفن همراه

موارد زیادی از کاربردهای تکنولوژی Wi-Fi وجود دارد؛ برخی از مردم Wi-Fi را روی  Laptop و PC  های خود در خانه یا محل کار استفاده می کنند. اما امروزه کاربردهای استفاده از این تکنولوژی در تلفن های همراه می تواند حتی بیشتر از استفاده در کامپیوتر ها باشد.

wi-fi در تلفن‌های همراه چگونه عمل می کند؟

قابلیت Push Email می تواند یک محیط کاربردی بسیار مهم برای شرکتها باشد. با این روش شما می توانید گوشی موبایل را با Email Server شرکت مورد نظر مرتبط کرده حجم بالایی از اطلاعات را بین دستگاه موبایل و ایمیل سرور انتقال دهید. استفاده از Wi-Fi به عنوان حاملی برای این انتقال درحالیکه سرعت download بالایی را تامین می کند به راحتی از هزینه انتقال اطلاعات با روشهای معمولی می کاهد.

wi-fi در تلفن‌های همراه چگونه عمل می کند؟

VoIP (پروتوکل انتقال صدا بررویIP) تکنولوژی گسترده و مهم دیگری که امکان برقراری تماس تلفنی بر روی شبکه های کامپیوتری را ممکن می سازد. این تکنولوژی به نوبه خود می تواند به کاهش هزینه ارتباطات کمک کند.

Dual Mode Telephony، دستگاه های موبایل امروزه با استفاده از تکنولوژی Wi-Fi قادر به برقراری تماسهایی به خوبی کیفیت تکنولوژی سلولی رایج می باشند.  یکپارچگی این خصایص فواید بسیاری برای کاربران خانگی و شرکتی دارا ست، البته به شرط کاهش هزینه ها و نیز خصوصیات بیشتر. به این ترتیب شما روی موبایل خود هم سرویس اینترنت دارید و هم سرویس مکالمه تلفنی.

Internet browsingیا همان قابلیت نمایش صفحات اینترنت، از دیگر مزایای گوشی های Wi-Fi فعال است که باید از آن یاد کرد. با پیشرفت تکنولوژی دستگاههای موبایل به صفحات نمایشگر با کیفیت بسیار بالا و انحلال رنگ بیشتری همراه شده اند.Wi-Fi قابلیت مرور صفحات وب را با سرعت بالا فراهم کرده و بوضوع هزینه اینکار را نسبت به حالت عادی کاهش می دهد.

wi-fi در تلفن‌های همراه چگونه عمل می کند؟

آینده

WiMAX استاندارد دیگری است که توسط IEEE 802.16 مطرح شده و ارتباطات بی سیم تا شعاعی در حدود 50 کیلومتر و پهنای باندی حدود 70Mbps را فراهم می کند. این یک تکنولوژی جدید، بسیار مۆثر و کارا بوده و قدم بزرگتری بر فراز Wi-Fi است. آنچه بنظر می رسد آنست که بزودی شاهد موبایل هایی مجهز به تکنولوژی Wi-Fi در فروشگاه ها خواهیم بود. این تکنولوژی فرصتهای کاری جدید بسیاری را برای اپراتورهای موبایل و سازنده های گوشی موبایل ایجاد خواهد کرد.

wi-fi در تلفن‌های همراه چگونه عمل می کند؟

سرویس هایی نظیرPush Email ،VoIP و IMS و... همه نسبت به آنچه احتمالآ اکنون ارائه می شوند ارزانتر خواهند شد و میزان بازده و کارایی این تکنولوژی می تواند ترافیک شبکه های موبایل را کاهش دهد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع : 3Noghteh