تبیان، دستیار زندگی
دوران عقد فرصت خوبی برای شناخت است. شناختی که شما را به یکدیگر نزدیک تر و نزدیک تر می کند و البته وقت خوبی است برای عاشقی کردن! اما این دوران طلایی برای خیلی ها با بحران توام است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط موثر در دوران عقد


دوران عقد فرصت خوبی برای شناخت است. شناختی که شما را به یکدیگر نزدیک تر و نزدیک تر می کند و البته وقت خوبی است برای عاشقی کردن! اما این دوران طلایی برای خیلی ها با بحران توام است. حق هم دارند. دو آدم متفاوت از دو سیاره متفاوت شروع کرده اند به طی کردن یک مسیر مشترک!

ارتباط موثر در دوران عقد

به همین دلیل هم هست که بیشتر زوج هایی که دوران عقدشان را می گذرانند با دشواری هایی رو به رو هستند. زبان مشترک ندارند، مدام دچار سوء تفاهم می شوند، نمی دانند چقدر و تا کجا با همدیگر راحت باشند و اصلا چطور باید برای آینده شان هدف گذاری کنند. یک «بله» مقدس، این همه دردسر دارد که شاید اگر مهارت های ارتباط با همسر را یاد گرفته باشید، از شر خیلی از این دردسرها راحت شوید.

یکی از این مهارت‌ها که اهمیت بسیار زیادی در تحکیم و سالم‌سازی روابط همسران دارد، مهارت ارتباط غیر‌کلامی است. همان‌طور که از نام آن پیداست، منظور از ارتباط غیر‌کلامی نوعی از رابطه است که بر کلام استوار نیست. رابطه‌ای که با اعضای بدن و با تکیه بر مهارتی جز سخن گفتن شکل می‌گیرد. مثلا توجه به جزییات و ریزه کاری‌هایی که شاید به ظاهر اهمیت چندانی نداشته باشند، اما اثرات شگفت‌انگیزی بر روابط بین همسران و ایجاد جذابیت و تنوع در رابطه‌ی آن‌ها خواهند داشت.

جزئیاتی مانند گفتگوی موثر، شنیدن فعال، گرفتن دست، لبخند و نگاه عاشقانه و نوازش‌گر، توانایی شنیدن نظرات مخالف و... همه به برقراری یک رابطه‌ی محکم و پایدار بین همسران کمک بسیاری می‌کند.

معمولاً زوج‌های جوانی که به تازگی عقد کرده‌اند، در فرصت‌هایی که با هم هستند آن‌قدر حرف برای گفتن دارند که گاهی فراموش می‌کنند روش‌های دیگری هم برای برقراری ارتباط با همسر وجود دارد. چه خوب است که همسران جوان ‌از این فرصت‌ها نهایت استفاده را برده و مهارت ارتباط غیر‌کلامی یا همان زبان بدن را نیز بیاموزند‌.

از جمله راه‌های برقراری ارتباط غیرکلامی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تماس بدنی: گاهی اوقات بدون رد و بدل شدن کلمه‌ای بین دو نفر و تنها با یک تماس بدنی جزئی مثل گرفتن دست یکدیگر می‌توان ارتباط کامل و مثبتی برقرار کرد و از این طریق احساساتی همچون عشق، محبت و آرامش را به یکدیگر منتقل نمود.

فاصله: فاصله‌ی زیاد هنگام صحبت کردن با یکدیگر باعث می‌شود احساسات مثبت دو نفر به خوبی به یکدیگر منتقل نشود. سعی کنید هنگام صحبت کردن با یکدیگر، نزدیک هم بنیشینید.

حالت صورت: مهم‌ترین کانال ارتباط غیر‌کلامی حالت چهره‌ی دو طرف است. حالت صورت به خوبی احساساتی همچون عشق و محبت و یا ترس، اضطراب، نفرت و خشم را منتقل می‌کند.

با سکوت می‌توان احساسات متفاوت و متضاد زیادی را از عشق و محبت گرفته تا نفرت و دلخوری به طرف مقابل منتقل نمود. گاهی اوقات ده دقیقه سکوت کارآیی برابر با ساعت‌ها بحث و مجادله خواهد داشت!

تماس چشمی: یکی از مواردی که به منتقل کردن احساسات به طرف مقابل شما به یاری‌تان می‌آید، استفاده از تماس چشمی است. اگر دقت کرده باشید بیشتر افراد در هنگام صحبت کردن از همسرشان می‌خواهند به چشمان او نگاه کند و گرنه باورشان نمی‌‌شود که او به صحبت‌های‌شان گوش داده است!

سکوت: شاید بیراه نباشد اگر بگوییم سکوت قوی‌ترین نوع ارتباط است. با سکوت می‌توان احساسات متفاوت و متضاد زیادی را از عشق و محبت گرفته تا نفرت و دلخوری به طرف مقابل منتقل نمود. گاهی اوقات ده دقیقه سکوت کارآیی برابر با ساعت‌ها بحث و مجادله خواهد داشت!

بنابراین برای برقراری ثبات و پایداری در یک رابطه‌ی دو طرفه این مهارت‌ها کمک بسیاری را به زوج‌های جوان و کسانی که در آغاز راه هستند، خواهد کرد.

فرآوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: مهارت‌های ارتباطی همسران

تالیف محمدکاظم عاطف وحید، فهیمه لواسانی، احمدرضا محمدپور- انتشارات آهنگ قلم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.