تبیان، دستیار زندگی
نام ویل بردلی با اولین جریانات آر نوو در امریکا همراه است. وی را می توان از شخصیت های تاثیرگذا در هنر گرافیک اول قرن بیستم نامید. در این نوشتار می توانید با شرح زندگی هنری این هنرمند آشنا شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویل بردلی و هنر آر نوو


نام "ویل بردلی" با اولین جریانات آر نوو در امریکا همراه است. وی را می توان از شخصیت های تاثیرگذار در هنر گرافیک اول قرن بیستم نامید. در این نوشتار می توانید با شرح زندگی هنری این هنرمند آشنا شوید.

ویل بردلی و هنر آر نوو

در اواخر قرن نوزدهم، چاپ و هنرهای گرافیکی در ایالات متحده دستخوش دگرگونی های بسیاری شد. "ویل برَدلی" بیش از هر کس ، از جنبش های هنر و صنایع دستی ایده گرفت. او "آرنوو" (هنر نوین فرانسه) را با طراحی ژاپنی درهم آمیخت تا طراحی گرافیک امریکا را برای قرنی نو آماده سازد.

بردلی در بوستون به دنیا آمد و در سنین نوجوانی در میشیگان با مهارت های چاپ آشنا شد. او در دوازده سالگی شاگرد چاپخانه ای بود که در آن همه نوع چاپ انجام می شد و چندی بعد ناظر روزنامه ای محلی شد. وی در رویارویی با مشکلات طراحی، به صورت تجربی همه چیز را فرا گرفت. ایده ها و الهام های او در پی خواندن مجله ها ، کتاب ها و مطالعه درباره چاپ های ژاپنی و تئوری دکوراسیون "اوون جونز" و " کریستوفر دِرِسِر" شکل گرفت.

ژرف ترین الهام او برآمده از کارهای "ویلیلم موریس " بود که چاپ غیر معمول و استفاده از طبیعت به عنوان اساس تزیینات را برای نخستین بار به کار بست و تاثیر عظیمی بر بردلی جوان گذاشت.

در سال 1886م. بردلی به شیکاگو نقل مکان کرد. این شهر ، شهر تجاری پیشرفته ای در زمان بازسازی پس از آتش سوزی بزرگ سال 1871م. بود و در سال 1893م. محل برگزاری نمایشگاه جهانی " کلمبین" شد.

بردلی به عضویت انجمن ویژه تایپوگرافیست ها و چاپگرها در آمد و جلدهایی برای مشهورترین مجله بازرگانی شیکاگو " ایلند پرینتر" طراحی کرد. شیوه گویای بردلی بر پایه بی قرینگی ، تزیینات منحنی همراه با تضاد میان سیاهی و سفیدی بنا شده بود.

سال 1894م. آغازی برای آرنوو در امریکا بود و بردلی و "ادوارد پنفیلد" سرشناس ترین نمایندگان آن شدند. کار عمده بردلی برای مجله ها ، طراحی جلد و صفحات داخلی بود.

ژرف ترین الهام او برآمده از کارهای "ویلیلم موریس " بود که چاپ غیر معمول و استفاده از طبیعت به عنوان اساس تزیینات را برای نخستین بار به کار بست و تاثیر عظیمی بر بردلی جوان گذاشت.

او همچنین چندین پوستر برای ناشران و شرکتهای تجاری با این شیوه نوین طراحی کرد که بیشتر زنان خوش پوش را در فضاهایی طبیعی نشان می داد. وی اولین سفارش کتاب را در سال 1894م. از سوی "هربرت استون" در انتشارات دانشگاه هاروارد برای طراحی جلد ، صفحه عنوان ، تزیینات صفحه و پوستری با عنوان " وقتی دل حکم است" برای مجموعه اشعار "تام هال" دریافت کرد.

در دهه های پایانی قرن نوزدهم تکنیک لیتوگرافی رنگی برای چاپ پوسترهای قطع بزرگ به سرعت پیشرفت کرد و گرایش پوسترسازی ، ایالات متحده را در بر گرفت که به کشف پوستر منجر شد. به ویژه با حضور هنرمندان فرانسوی "بونار" ، " شره " ، " استینلن" و " تولوز لوترک" زمینه برای طراحی های بردلی که الگوهای مناسبی را برای شیوه نوینش سرمشق قرار داده بود مهیا شد.

ویل بردلی و هنر آر نوو

بردلی همچنین یکی از تایپوگرافیس های مهم بود و نشریه شخصی خویش را که " وِی ساید پرس" نام داشت ، در هنگام نقل مکان به اسپینگ فیلد ماساچوست تاسیس کرد. او نوشته های خود را در " بردلی ، کتاب او" و مجله ای ادبی-هنری چاپ کرد.

در این نوشته ها وی بیش از آنچه در کار گرافیک مسطح ممکن بود، به تاریخ چاپ گرایش نشان داد. بردلی علاوه بر این که بسیار هوشمندانه از استفاده از تایپفیس " کاسلون" دفاع می کرد، در باره نخستین چاپ کولونیال نیز به مطالعه پرداخت.

نتیجه تحقیقات و مطالعات بردلی در سالهای 1904-5م. در کتاب های " چپ" که مجموعه ای از دوازده ژورنال منتشر شده برای شرکت طراحی حروف امریکایی بود – تحت عنوان " فعالیت در زمینه تایپ، تبلیغات را آشکار می کند" نمود یافت.

بردلی در اواخذ عمر ، مدیر هنری چندین مجله معتبر بود . بین سالهای 1910م. و 1915م. او در مجله های " گود هاوس کیپینگ" ، " متروپلیتن"، " نشنال پست"، " پرسونز" و " ساکسس" کار می کرد و پیش از بازنشستگی در سال 1925م. برای " ویلیلم رندولف هرست" به فعالت پرداخت.

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منبع:

یک قرن طراحی گرافیک/ جرمی آینسلی/ مترجم آزاده اعتصام، محبوبه توتونچی/ انتشارات یساولی