تبیان، دستیار زندگی
ورزش های رزمی مثل کاراته،تکواندو، جودو و ووشو در ایران افتخارات فراوانی در عرصه بین المللی به وجود آورده اند. این رشته های ورزشی در مسابقات مهمی چون بازی های آسیایی و المپیک بارها و بارها پرچم ایران را به اهتزار در آورده اند و به نظر می رسد چنین رویه ای ق
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش‌های رزمی در ایران به کجا می‌روند؟


ورزش های رزمی مثل کاراته،تکواندو، جودو و ووشو در ایران افتخارات فراوانی در عرصه بین المللی به وجود آورده اند. این رشته های ورزشی در مسابقات مهمی چون بازی های آسیایی و المپیک بارها و بارها پرچم ایران را به اهتزار در آورده اند و به نظر می رسد چنین رویه ای قرار است ادامه یابد.

کاراته

علاوه بر این رشته های رزمی در ایران طرفداران بسیاری دارند و همین دونکته کافی است تا متولیان ورزش در ایران توجه ویژه ای به این سوداشته باشند.

همانگونه که گفته شد خوشبختانه ما توان لازم مردمی را در این باره داریم . توانی که اگر با مدیریت صحیح و برنامه منسجم همراه شود بی گمان جایگاهی به مراتب بالاتر برای ایران به ارمغان خواهد آورد.

با این حال آنچه براین رشته ها می گذرد آنی نیست که باید... تغییرات پی در پی در کار مدیریت رشته های ورزشی به ویژه در کاراته و جودو ضربه های جبران ناپذیری وارد ساخته و آنها را به سراشیب سقوط کشانده است. در این بین تکواندو و ووشو با وجود انتقادهای اساسی که  نسبت به نوع مدیریت آنها وجود دارد با ثبات کاری وضعیتی به مراتب بهتر از سایر رشته ها دارند.

متاسفانه این رشته اغلب در ایام بازی های آسیایی  و المپیک برای مسئولان ورزش ما عزیز می شوند و توجهی نسبی به آنها صورت می پذیرد. پس از این ایام اوضاع کاملا متفاوت می شوند و گاه بی توجهی کامل به چشم می آید. باز هم با کمال تاسف کار از این هم بدتر می شود. در شرایطی ما شاهدیم که مدیریت این رشته ها درگیر با ماجراهای پشت پرده به محله برووبیا تبدیل می شود و طی زمانی کوتاه چند رفت و آمد در آن صورت می پذیرد.

با این حال آنچه براین رشته ها می گذرد آنی نیست که باید... تغییرات پی در پی در کار مدیریت رشته های ورزشی به ویژه در کاراته و جودو ضربه های جبران ناپذیری وارد ساخته و آنها را به سراشیب سقوط کشانده است. در این بین تکواندو و ووشو با وجود انتقادهای اساسی که  نسبت به نوع مدیریت آنها وجود دارد با ثبات کاری وضعیتی به مراتب بهتر از سایر رشته ها دارند

اگر جودو چندی پیش به این سو نظر کرد امروزه نوبت کاراته است که به بهانه ای رییس خود را عوض کرد و حالا بازهم دارای سرپرست است! سوال این است اگر صادق فرجی مشکل اداری داشت چرا برای او انتخابات برگزار کردیم؟ اگر سمند ر خوب است چرا پیش از این رفت و دو باره به این عرصه برگشت؟ از این رفت و آمد ها دنبال چه چیزی هستیم. در یک نوبت برای تهیه گزارش از اردوی تیم های رزمی به محل اردوی این تیم در آستانه بازی های آسیایی رفتیم. دوستی می گفت بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس حاضرند هم وزن این ورزشکاران به ما طلا بدهند تا با افتخار آفرینی آنها نظرها را به سوی خود جلب کنند. همان سال جودو، کاراته و تکواندو در بازیهای آسیایی کولاک کردند و انواع و اقسام مدال ها را برای ایران به ارمغان آوردند. از آن روز تاکنون ما دهها مدیر را در این رشته ها تغییر داده ایم و برنامه های بسیاری را دستخوش رکود کرده ایم. آیا روزی جلوی این کار گرفته خواهد شد؟ آیا روزی مسئولان ورزش باور خواهند کرد که این تغییرات پی در پی ممکن است ضربه ای جبران ناپذیر به رشته های رزمی بزند. اکنون جودو و کاراته با ثبت این تغییرات در سراشیبی قرار دارند و دیر نیست زمانی که تکواندو  و ووشو در این مسیر قرار گیرند. امیدواریم این تلنگر برای توجه آنها کافی باشد.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان