تبیان، دستیار زندگی
زوجین پس از دوران عقد با شرایط کاملاً متفاوتی روبه رو شده و از دوران مجردی و بی ‌مسؤولیتی به سمت شرایط تأهل‌ و تعهد پیش می روند. طبیعتاً در این راستا مسؤولیت ‌ها و وظایف افراد نیز پس از عقد تغییر می ‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انعطاف پذیری در دوران عقد


زوجین پس از دوران عقد با شرایط کاملاً متفاوتی روبه رو شده و از دوران مجردی و بی ‌مسۆولیتی به سمت شرایط تأهل‌ و تعهد پیش می روند. طبیعتاً در این راستا مسۆولیت ‌ها و وظایف افراد نیز پس از عقد تغییر می ‌کند. به همین دلیل انعطاف ‌پذیر بودن فرد برای شرایط جدید و تطبیق او با شرایط جدید لازمو ضروری و بسیار مۆثر می باشد.

دوران عقد

در واقع چون ساختار خانوادگی فرد تغییر كرده و دارای بستگان و نزدیكان جدیدی شده و چون یقینا از لحاظ فرهنگی و هنجارها با آنها متفاوت می باشد، تمایزها و اختلافات زیادی با افراد جدید پیدا خواهد كرد. در صورتی که فرد از خود انعطاف‌ به خرج نداده و تنها هنجارها و فرهنگ خود را موجه بداند و تحمل کند، نه تنها نمی تواند خود را با محیط جدید تطبیق داده و در آن پذیرفته نمی ‌شود بلكه با مشكلات و معضلات جدیدی نیز رو به رو می گردد. هر کدام از طرفین به سویی می ‌روند که سازگارتر با فرهنگ و هنجارهایشان است و از زندگی مشترک که ناگزیر از پذیرش شرایط جدید و متفاوت هستند، گریزان می ‌شوند.

زوجین باید از همان ابتدا بدانند که نمی ‌توانند هنجارهایی را که سالها در خانواده‌ هایشان شکل گرفته تغییر دهند. آنها تنها می توانند با تفاهم برای خانواده‌ جدید و مستقلی كه در آینده تشکیل خواهند داد هنجارهای خاصی تعریف کنند تا وقتی پس از ازدواج خانواده‌ها استحکام خانواده‌ی جدید آنها را ببینند، در تحمیل هنجار خود اصراری نكنند. زیرا خانواده‌ ها نگران فرزندشان هستند و می ‌خواهند از روش خود به آنها کمک کنند تا زندگی بهتری داشته باشند و وقتی زندگی محکم آنها را ببینند، فشارشان برای تحمیل عقاید و هنجارهایشان کمتر می ‌شود.

در این راستا و قبل از تشكیل زندگی مستق با هنجارهای مستقل زوجین باید در قبال خانواده ها انعطاف‌ پذیری لازم را داشته باشند، زیرا در غیر اینصورت نه می ‌توانند در تعدیل هنجارهای خود و شکل‌ گیری هنجارهای مستقل اقدامی کنند و نه می‌ توانند با وجود تفاوت در فرهنگ ‌ها، تعامل خوبی با خانواده همسرشان برقرار نمایند. انعطاف‌پذیری باعث می ‌شود آنها بتوانند قدری از نقاط منفی فرهنگ خود فاصله بگیرند و بخشی از فرهنگ همسرشان را بپذیرند و فرهنگ مستقل و اصلاح شده‌ ای برای خانواده‌ جدید خود شکل دهند. بدون شکل‌گیری این تعامل زوجین در کشاکش فرهنگی خانواده ‌ها حتی اگر به جدایی نرسند، آرامش نخواهند داشت.

زوجین باید بدانند خانواده‌ همسرشان را به همان شکلی که هستند، بپذیرند و به آنها احترام بگذارند و تمام انرژی خود را در شکل ‌دهی هنجارهای مناسب برای خانواده آینده خود به کار گیرند

زوجین باید بدانند که تفاوت خانواده همسرشان با خانواده خودشان امری عادی است و پذیرش این تفاوت ‌ها و سازگاری با آنها هوشمندی محسوب می ‌شود که برای شکل دادن به خانواده جدید مستقل ضرورت دارد. با پذیرش این تفاوت ‌ها، زوجین می ‌توانند آنچه برای زندگی مشترک‌شان است از خانواده ‌ها بپذیرند و هنجارهای مستقل خود را شکل دهند و راحت‌تر به سمت تفاهم حرکت کنند. به عبارتی خانواده‌ همسرشان را به همان شکلی که هستند، بپذیرند و به آنها احترام بگذارند و تمام انرژی خود را در شکل ‌دهی هنجارهای مناسب برای خانواده آینده خود به کار گیرند. برای پذیرش این تفاوت ‌ها و حضور بی ‌تنش با افراد متفاوت باید انعطاف ‌پذیری خود را تقویت کنند تا به روابط بهتر دست یابند.

فرآوری: اكرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


منبع: کتاب زیر یک سایه‌بان (نگاهی به موانع شکوفایی خانواده)، محسن ایمانی.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.