تبیان، دستیار زندگی
دختر و پسری كه تصمیم بر ازدواج با یكدیگر می گیرند باید در همه زمینه ها و از همه جنبه ها با هم تناسب داشته باشند. متخصصین در اصطلاح به این امر «كفویت دختر و پسر» می گویند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای صورت و سیرت در ازدواج کجاست؟


دختر و پسری كه تصمیم بر ازدواج با یكدیگر می گیرند باید در همه زمینه ها و از همه جنبه ها با هم تناسب داشته باشند. متخصصین در اصطلاح به این امر «كفویت دختر و پسر» می گویند. کفویت در لغت به معنای نظیر و شبیه بودن است و در ازدواج بدین معناست که میان زن و مرد باید در همه زمینه ها تا حدی شباهت وجود داشته باشد.

جای صورت و سیرت در ازدواج کجاست؟

چنانچه توجه كرده باشید كفویت به معنای شباهت كامل طرفین با یكدیگر نیست بلكه بدین معناست كه طرفین باید تا حد زیادی شبیه نظیر هم باشند.

در واقع دختر و پسری كه می خواهند عمری را با هم و در كنار هم زندگی کنند باید با یکدیگر توافق و همتایی و همانندی نسبی داشته باشند تا مجذوب یکدیگر گردیده و بتوانند نیازهای جسمی و روحی یکدیگر را درک کنند و به آن پاسخ گویند.

در واقع می‌توان گفت که ازدواج نوعی ترکیب بین دو انسان است یک مرد و یک زن. همانطور که در ترکیبات شیمیایی دو عنصری که با هم ترکیب می ‌شوند هر قدر از نظر هویت وجودی به یکدیگر نزدیک تر باشند ترکیب آن دو استوارتر و عمیق تر انجام می شود، اگر بین دو عنصر تقارن و پیوندی نباشد، ترکیب آن دو سست و لرزان بوده و پس از زمان کوتاهی از بین خواهد رفت. در ازدواج هم با توجه به تفاوتهایی که میان زن و مرد وجود دارد هر چقدر زمینه های اشتراکی و یکسانی بین آنها‌ بیشتر باشد، ازدواج آن دو استوارتر و محکم تر خواهد بود و بالعکس.

یكی از كفویت ها و تناسب هایی كه دختر و پسر قبل از ازدواج باید به آن توجه ویژه ای مبذول دارند كفویت ظاهری شان است. یعنی دختر و پسر باید از نظر ظاهری با هم تناسب و كفویت داشته باشند.  معمولاً تناسب ظاهری شامل مسائلی چون: تناسب در قد و اندازه، تناسب در وزن، تناسب در رنگ پوست و تناسب در زیبایی است.

- تناسب در قد و اندازه: دختر و پسر باید در قد و اندازه با هم متناسب باشند. به عبارت دیگر یا باید  هم قد هم باشند یا دختر خانم کمی کوتاهتر از آقا پسر (تا گوش او) باشد.

- تناسب در وزن: دختر و پسر همچنین باید سعی كنند تا فردی را به همسری بر گزینند كه از نظر وزنی و پهنایی (چاقی و لاغری) نیز به آنها بیشترین شباهت را داشته باشد. یقیناً ازدواج فردی بسیار لاغر با فردی بسیار چاق باعث ایجاد تمسخر اطرافیان،‌ كم شدن اعتماد به نفس زوجین و ایجاد اختلاف و درگیری در زندگی زناشویی می شود.

- تناسب در رنگ پوست: بهتر است كه دختر و پسر در این زمینه نیز دارای تفاوت فاحش و بسیار نباشند و بهم نزدیك باشند.

یقینا زیبایی نباید اولین و مهم‌ترین ملاک انتخاب طرفین باشد اما متاسفانه برخی آن را جزء ‌سه ملاك اول خود برای ازدواج در نظر می گیرند. در حالیكه توجه ندارند كه اولاً زیبایی به مرور زمان كم كم بریا فرد عادی می شود و آنچه هرگز عادی نمی گردد اخلاق و ایمان فرد مقابل است

-تناسب در زیبایی: زیبایی ویژگی اكتسابی است كه بیشتر برای آقا پسرها مهمتر است. معمولا آقا پسرها و خانواده هایشان برای ازدواج به دنبال یك دختر بسیار زیبا می گردند در حالیكه دختر و پسر در این زمینه نیز باید با یكدیگر تناسب داشته باشند. یقینا زیبایی نباید اولین و مهم‌ترین ملاک انتخاب طرفین باشد اما متاسفانه برخی آن را جزء ‌سه ملاك اول خود برای ازدواج در نظر می گیرند. در حالیكه توجه ندارند كه اولاً زیبایی به مرور زمان كم كم بریا فرد عادی می شود و آنچه هرگز عادی نمی گردد اخلاق و ایمان فرد مقابل است. ثانیاً زیبایی زوال پذیر است و پس از مدتی با بالارفتن سن افراد كم شده و از بین می رود. براین اساس توجه به زیبایی تنها تا جایی جایز است كه به تناسب طرفین در این زمینه بیانجامد.

پیامبر گرامی اسلام (صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله) در این زمینه می ‌فرمایند: « کسی که زنی را فقط به خاطر زیبایی‌ اش انتخاب کند از او خیر نمی ‌بیند و ... » (تهذیب، ج 7، ص399).

اكرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.