تبیان، دستیار زندگی
مسئله وحدت امروز مسئله‌ای است که سرنوشت بیداری اسلامی امت‌ها، سرنوشت خون میلیون‌ها شیعه در پاکستان و عراق و..، و جان و مال و زندگی مسلمانان فلسطین و میانمارو.. به آن وابسته است؛ مقام معظم رهبری فرموده‌اند:«هركسی وحدت ملی را به بهانه های مذهبی از جمله طرفد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوزه و ضرورت ایجاد وحدت

مقام معظم رهبری

مسئله وحدت امروز مسئله‌ای است که سرنوشت بیداری اسلامی امت‌ها، سرنوشت خون میلیون‌ها شیعه در پاکستان و عراق و..، و جان و مال و زندگی مسلمانان فلسطین و میانمارو.. به آن وابسته است؛ مقام معظم رهبری فرموده‌اند:«هركسی وحدت ملی را به بهانه های مذهبی از جمله طرفداری از شیعه و سنی خدشه دار كند چه شیعه باشد و چه سنی، مزدور دشمن و دشمن اسلام است چه بداند و چه نداند».

بدون شک وحدت امت اسلامی فوائد و ثمرات فراوانی دارد مانند:

تقویت قدرت نظامی و مادی امت اسلام و در نتیجه ناکامی دشمنان و مستکبرینی که اهداف و منفعت‌های مادی آنها در گرو تفرقه و دشمنی مذاهب اسلامی است.

بازگشت آرامش و امنیت به جوامع اسلامی مانند: پاکستان، افغانستان، عراق، بحرین، و به این واسطه، آزادی فلسطین

الگودهی زندگی اجتماعی در سایه اسلام به سایر ملت‌ها

تبرئه اسلام از تهمت «تروریسم» که در حقیقت زیبنده نسبت دهندگان آن می‌باشد.

اما صرف نظر از این آثار ، یکی از مهم‌ترین آثار اتحاد امت اسلامی روشن شدن راه حق برای حقیقت‌جویان است، زیرا در این گرد و غبار دشمنی‌ها و نفرت و کینه ها حق نیز با باطل در هم آمیخته می‌نمایاند، اتهام‌هایی که در سایه این تفرقه ها به برخی از مذاهب اسلامی خصوصا شیعه نسبت داده می شود راه را برای یافتن حقیقت دشوار می‌کند.

همچنین گل‌آلود شدن این آب بر اثر تفرقه، به گروهکی به نام «وهابیت» فرصت ماهی‌گیری داده است، کسانی امثال إبن تیمیة و محمد بن عبدالوهاب و.. که چشم را بسته و هر تهمتی را که به ذهنشان خطور نموده به شیعه نسبت داده‌اند. از جمله این که شیعیان پس از هر نماز سه مرتبه می‌گویند: «خان الأمین»! جبرئیل امین خیانت کرد! که از ابتکارات ابن تیمیة است.

مگر نه این است که قرآن کریم در آیه 60 سوره توبه، یکی از مصارف زکات را تألیف قلوب بیان می‌کند، ثمره الفت و انس دلها چیست؟

خداوند تبارک و تعالی به این وسیله به ما می‌فهماند: تا بین دو گروه آرامش و صمیمیت نباشد به سخنان یکدیگر گوش نداده و در آن تأمل نمی‌کنند، امروز نیز اگر مذاهب اسلامی به دیده تنفر به یکدیگر بنگرند هرگز حاضر به پذیرفتن سخن حق طرف مقابل نخواهند شد. راه مذاکره برای یافتن حق هرگز از مسیر تنفر و کینه نمی‌گذرد.

حوزه علمیه به عنوان پشتوانه فکری و مدافع مذهب تشیع وظیفه دارد ابتدا محیط را برای تفکر روی مبانی شیعه فراهم نماید و این جز در سایه ایجاد آرامش و امنیت برای جوامع شیعه  و انس و الفت با اهل سنت فراهم نخواهد شد.

همواره بزرگان شیعه براین امر تأکید ورزیده‌اند، اما عده‌ای نیز از روی احساسات یا فهم نادرست از مفهوم وحدت با آن مخالفت ورزیده‌اند؛ شاید اینان وحدت را به معنای دست برداشتن از اعتقادات و مذاکرات علمی دانسته‌اند.

آیت الله سیستانی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراجع شیعه که به خاطر سکونت در عراق بیشتر با ضرورت وحدت روبرو هستند در این خصوص می‌فرمایند:

«گفتمان ما بر دعوت به وحدت استوار است و بنده بارها گفته و باز هم می گویم که نگویید سنی‎ها برادرانمان هستند بلکه آنها نفس و جان ما هستند. من به خطبه‎های نماز جمعه اهل سنت بیشتر از خطبه‎های شیعیان گوش می دهم».

آیت الله سبحانی نیز در ضمن سخنانی با تأکید بر ضرورت ایجاد وحدت، در مورد ثمرات آن می‌فرمایند:

«وحدت سبب حفظ نوامیس مسلمانان و خون‌های آنان می‌شود، با وجود وحدت در میان کشورها جنگ راه نمی‌افتد و ظلم را با ظلم پاسخ نمی‌دهند».

ایشان همچنین خاطرنشان کردند: «مرحوم کاشف‌الغطاء بیان می‌کرد: من گمان نمی‌کنم انسان عاقلی وجود داشته باشد که وحدت را مضر و تفرقه را مفید بداند».

آیت الله سبحانی در تبیین معنا و مراد از وحدت بین شیعه و سنی نیز می‌فرمایند:

«اختلافات نباید میان مردم کشانده شود...حیات مسلمانان قائم به تقریب است، مسلمانان باید مشترکات را بگیرند و اختلافات را برای مدارس بگذارند»

وحدت بین شیعه و اهل تسنن از ابتدا دغدغه مقام معظم رهبری بوده و ایشان به عنوان رهبر و ولی امر شیعیان جهان، همواره از ضرورت آن سخن گفته‌اند:

«جنگ  شیعه و سنّى براى دشمنان اسلام خیلى قیمت دارد. اختلاف و تفرقه میان امّت اسلامی موجب مى‌شود كه معنویت، طراوت، قدرت، شکوه و عظمت ائتلاف ملى شما را در هم بشکند»

و در جای دیگر می‌فرمایند:

«یكى از ابزارهاى همیشه مورد استفاده‌ى دشمنان ملتهاى مسلمان براى اختلاف، مسئله‌ى اختلافات مذهبى،شیعه و سنی و از این قبیل بوده. دعوا درست كنند، اختلاف ایجاد كنند، برادران را به جان هم بیندازند، اختلافات را بزرگ كنند، برجسته كنند، موارد اشتراك و اتحاد را ضعیف كنند، كمرنگ كنند، یك چیز کوچك را بزرگ كنند، برجسته كنند؛ این همه نقاط اشتراك را كه بین برادران سنی و شیعه هست، کوچك كنند، ضعیف كنند؛ این كارى است كه دائم انجام گرفته است، الان هم دارد انجام میگیرد».

و باز برای بیدار نمودن امت اسلامی می‌فرمایند:

«امروز فریاد تفرقه از سوى دشمنان اسلام بلند میشود. مسئله‌ى شیعه و سنى را امروز آمریكائى‌ها و انگلیسى‌ها مطرح میكنند؛ این براى ما ننگ است...امروز ابزارهاى مدرن را در استخدام این كار به كار گرفته‌اند؛ این را باید ما متوجه باشیم، بیدار باشیم.

میخواهند ما را به همدیگر مشغول كنند تا از آن نقطه‌ى اصلى كه ما باید متوجه به آن باشیم، منصرف كنند. میخواهند اقوام مسلمان، ملتهاى مسلمان، مذاهب مسلمان، از شیعه و سنى و غیر اینها را متوجه به هم كنند تا مسئله‌ى اسرائیل فراموش شود. ماجراى غصب فلسطین باید ما را به هم نزدیك میكرد. اینها دارند از همین مسئله براى دور كردن ما استفاده میكنند».

ایشان علی‌رغم اینکه همه شیعیان و اهل تسنن را در امر وحدت صاحب نقش دانسته و موثر می‌دانند، نقش علما و روحانیون را برجسته کرده و می‌‌فرمایند:

«ما باید بیدار باشیم؛ هم شیعه، هم سنى باید بیدار باشند؛ بخصوص علما. مردمِ دور از محیط علمایى، ممكن است دچار توهماتى بشوند، دچار اشتباهاتى بشوند؛ اما علما نمى‌توانند در این قضیه بى‌تفاوت بمانند؛ بگویند خوب، اینها عوامند، ما كه نمى‌كنیم؛ نه، علما بایستى خود را مسئول بدانند و تلاش كنند. امروز بیدارى اسلامى شروع شده، عزت اسلامى آشكار شده».

اگرچه متأسفانه امروز عده‌ای در برابر هفته وحدت، هفته براءت را عَلَم نموده‌اند، اما به امید این‌که متوجه اهمیت این امر شوند، چرا که نقش مسئله وحدت، خصوصا در دنیای امروز به اندازه‌ای پررنگ است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت، مسئله وحدت امروز مسئله‌ای است که سرنوشت بیداری اسلامی امت‌ها، خون میلیون‌ها شیعه در پاکستان و عراق و..، و جان و مال و زندگی مسلمانان فلسطین و میانمارو.. به آن وابسته است؛ مقام معظم رهبری در سخنانی رسا و آشکار به گونه‌ای که اهمیت این موضوع روشن شود فرموده‌اند:

« هركسی وحدت ملی را به بهانه های مذهبی از جمله طرفداری از شیعه و سنی خدشه دار كند چه شیعه باشد و چه سنی، مزدور دشمن و دشمن اسلام است چه بداند و چه نداند».


منابع:

پایگاه حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای

رسا نیوز

تهیه و فرآوری: مسلم زمانیان، گروه حوزه علمیه تبیان