تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان گرامی در این جا قصد داریم شما را با انواع عینک آشنا نماییم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با انواع عینک و کاربرد آن ها

آشنایی با انواع عینک و کاربرد آن ها

دانش پژوهان گرامی در این جا قصد داریم شما را با انواع عینک آشنا نماییم.

با نگاه به اطرافمان می بینیم که از هر چند نفر حداقل یکی به مقصود خاصی از عینک استفاده می کند. بر حسب نوع کاربرد، نوع عینکی که استفاده می شود متفاوت می باشد.

1)  عینک های آفتابی: 

هدف از استفاده از این عینک ها، مراقبت در برابر اشعه های مضر خورشید می باشد، برخی نیز به دلیل زیبایی از آن استفاده می کنند. نکته ای که در این جا باید توجه کرد این است که برخی از این عینک ها باعث آسیب رساندن به چشم می شوند.

به طور کلی اگر مانعی رسیدن نور به چشم ها را بگیرد، مردمک چشم گشاد می شود و احتمال ورود نورهای خارجی به چشم بیش تر می شود. بنابراین اگر به هر دلیلی نیاز به استفاده از عینک آفتابی را دارید حتما در انتخاب آن دقت کنید.

2)  عینک های طبی:

ایئ عینک ها در مدل های گوناگون و با مواد مختلفی ساخته می شوند. اگر برای معایب دوربینی و نزدیک بینی استفاده شوند به شکل محدب و مقعر ساخته می شوند و اگر برای درمان لوچی چشم استفاده شوند به شکل منشور ساخته می شوند.

در ساختن عینک های طبی حتما باید به نکات زیر توجه نمود:

الف) ساختمان فریم                  ب) ساختمان دماغه

ج) ساختمان دسته ها                 د) ساختمان اندپیس

3)  عینک های طبی – آفتابی:

این عینک ها هم مصارف طبی دارند و هم برای ترمیم اختلالات انکساری چشم ها به کار می روند و هم از آن ها برای جنبه زیبایی استفاده می شوند. این عینک ها دارای شیشه های فتوکرومیک هستند که درجه تیرگی شیشه توسط خود بیمار تعیین می شود.

آشنایی با انواع عینک و کاربرد آن ها

4)  عینک های صنعتی و حفاظتی:
این عینک ها در مشاغل مختلف مانند آهنگری، جوشکاری و رادیولوژی و غیره به کار می روند تا از چشم ها در برابر اجسام خارجی و اشعه ها محافظت می کنند.
5)  عینک های متفرقه:

کاربرد این عینک ها محدود و در مواقع خاص می باشد. از میان این عینک ها می توان به عینک های خاص برای نابینایان، عینک های سمعک دار برای ناشنوایان و عینک های ورزشی برای ورزشکاران نام برد.

الف) عینک های سمعک دار

این عینک ها، برای اشخاصی که مشکل شنوایی دارند بکار می رود.

ب) عینک های الکترونیکی

در انواع گوناگون و با کاربردهای مختلف جهت نابینایان، ساخته شده است.

آشنایی با انواع عینک و کاربرد آن ها

ج) عینک های ورزشی
این گونه عینک ها، که هنوز فرهنگ کاربرد آن برای بسیاری از مـردم ناشناخته است، از اهمیت ویـــژه ایدر محافظت از چشم ها در هنگام انجام ورزش های مختلف برخوردار است. به‌گونه ای که برای هر ورزشی، عینک خاص همان ورزش از مواد مخصوص جهت محافظت، ایمنی و بهداشت چشم، (البته با رعایت مسائل دیداری) ساخته شده است.
کاربرد این عینک ها برای بازی های میدانی، دوچرخه سواری، اسکی، کوهنوردی، غواصی، شنا، شکار، ماهی گیری، بازی بیلیارد و… می باشد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

انواع تلمبه

ترمیستور

انواع سنسور