تبیان، دستیار زندگی
اگر بتازگی یك مك، آیفون، آیپاد یا آیپد گرفته باشید، هنگام تنظیم دستگاه‌تان ممكن است چیزی به‌نام آی‌كلود (iCloud) را دیده باشید. آی‌كلود سرویس رایگان همگام‌سازی و پشتیبان‌گیری اپل است كه می‌خواهد.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه آی‌كلود خود را تنظیم كنیم؟


اگر بتازگی یك مك، آیفون، آیپاد یا آیپد گرفته باشید، هنگام تنظیم دستگاه‌تان ممكن است چیزی به‌نام آی‌كلود (iCloud) را دیده باشید. آی‌كلود سرویس رایگان همگام‌سازی و پشتیبان‌گیری اپل است كه می‌خواهد تمام دستگاه‌های شما كه iOS 5 به بالا یا OS X Lion به بالا یا ویندوز ویستا به بعد را اجرا می‌كند، با اطلاعات یكسان در یك محیط قرار دهد.

ثبت‌نام برای یك حساب آی‌كلود

درست است كه ثبت‌نام برای آی‌كلود رایگان است، ولی از هر طریقی نمی‌توانید آن را انجام دهید. شما باید حساب را ازطریق موبایلی كه iOS 5 به بالا یا یك مك كه 5‌/‌7‌/‌10 OS X به بعد را اجرا می‌كند، ایجاد كنید. متاسفانه كاربران ویندوز نیز مجبورند حساب را به‌وسیله یكی از این پلتفرم‌ها بسازند. البته شما محدودیت ایجاد ده حساب از روی هر دستگاه را دارید.

چگونه آی‌كلود خود را تنظیم كنیم؟

آیا یك شناسه اپل (Apple ID) دارید؟

اگر تابه‌حال كالایی از فروشگاه آی‌تیونز (iTunes)، فروشگاه اپل یا فروشگاه كتاب اپل (iBookstore) خریداری كرده باشید، شناسه اپل را در اختیار دارید (ممكن است آدرس ایمیلی باشد كه از آن برای ثبت‌نام در آی‌تیونز استفاده كرده باشید). اگر با استفاده از این شناسه اپل وارد برنامه‌های آی‌تیونز یا فروشگاه اپل‌شده باشید، حتما آدرس ایمیلی را كه در بخش شناسه اپل در صفحه آی‌كلود قرار داده شده است، خواهید دید.

تمام حساب‌های آی‌كلود از شناسه اپل منشعب می‌شود؛ بنابراین تبدیل شناسه اپل فعلی‌تان به یك حساب آی‌كلود بسیار ساده خواهد بود. بعد از این تبدیل باز هم قادر خواهید بود از شناسه اپل خود برای هر چیزی كه هم اكنون استفاده می‌كنید نیز بهره برده و تمامی قابلیت‌های آی‌كلود را در اختیار بگیرید. درصورتی كه اعضای خانواده شما نیز از این شناسه اپل استفاده می‌كنند، بعد از تبدیل به یك حساب آی‌كلود باز هم می‌توانند از آن برای خریدكردن استفاده كنند بدون این كه تمامی اطلاعات آی‌كلود شما را داشته باشند.

برای تبدیل شناسه اپل شما به یك حساب آی‌كلود، صفحه ترجیحات آی‌كلود (iCloud preference) را در دستگاه iOS یا مك خود باز كنید سپس به‌وسیله شناسه اپل فعلی و رمز عبور خود وارد آی‌كلود شوید. پیغامی در صفحه ظاهر می‌شود كه از شما می‌خواهد قوانین و شرایط آی‌كلود را قبول كنید؛ در صورت قبول‌كردن شرایط توسط شما، برای استفاده از سرویس آماده خواهید شد.در نظر داشته باشید اگر یك شناسه اپل را به یك حساب آی‌كلود تبدیل كنید، به‌طور پیش‌فرض یك آدرس ایمیل آی‌كلود (icloud.com@) نخواهید گرفت. اگر می‌خواهید این ایمیل را داشته باشید، در دستگاه خود به منوی تنظیمات سپس آی‌كلود (Setting»iCloud)رفته و كلید میل (Mail) را روشن كنید. بعد از روشن كردن آن، پیغام ایجاد یك آدرس ایمیل آی‌كلود برای رفتن به حساب خود مشاهده خواهید كرد.

چگونه آی‌كلود خود را تنظیم كنیم؟

تنظیم یك دستگاه iOS

آی‌كلود در اصل به‌عنوان یك مكانیسم همگام‌سازی برای دستگاه‌های iOS معرفی شد و در نتیجه فرآیند ثبت‌نام آی‌كلود ساده‌ترین كار در آیفون، آیپد یا آیپاد شماست. تنها چیزی كه نیاز دارید دستگاهی است كه iOS 5 یا بالاتر را اجرا می‌كند؛ اگر دستگاه شما هنوز نسخه 4 را اجرا می‌كند، تا قبل از به‌روزرسانی نمی‌توانید از آی‌كلود استفاده كنید.

در زمان اولین تنظیم دستگاه، صفحه‌ای می‌بینید كه از شما می‌خواهد برای شناسه اپل و آی‌كلود ثبت‌نام كنید یا با آنها وارد شوید؛ حتی اگر گزینه لغو را انتخاب كنید باز هم دریافت یك حساب ساده خواهد بود.

می‌توانید در دستگاه خود، تنظیمات و سپس آی‌كلود را انتخاب كنید. در آنجا فضایی برای ورود با شناسه اپل و رمز عبور و همچنین یك دكمه با متن «دریافت شناسه رایگان اپل» (Get a Free Apple ID) كه در پایین صفحه قرار دارد، خواهید دید.

بر خلاف دستگاه‌های iOS و مك، یك سیستم ویندوزی هیچ نوع پانل كنترلی آی‌كلود، آن هم به صورت از پیش نصب شده ندارد؛ بلکه نخست باید آن را از وب سایت خود اپل (support.apple.com) دانلود كنید

در بیشتر دستگاه‌ها، هنگامی كه آی‌كلود را در آنها تنظیم كردید، به‌طور خودكار فعالیت آنها آغاز می‌شود؛ ایمیل‌های شما را همراه با فهرست تماس‌ها، تقویم‌ها، یادآورها، یادداشت‌ها و بوك‌مارك‌های سافاری را با سرور آنلاین مركزی خود همگام می‌كند (البته اگر ایمیل خود را اعلام كرده باشید). جریان تصویری نیز به‌طور خودكار آخرین هزار تصویر ثبت‌شده شما را آپلود می‌كند. تمام گزینه‌های آی‌كلود به‌طور پیش‌فرض روشن است؛ اگر می‌خواهید آی‌كلود یك نوع خاص از بخش‌ها را همگام نكند، كافی است گزینه مربوط به آن را خاموش كنید.

چگونه آی‌كلود خود را تنظیم كنیم؟

تنظیم یك مك

فرآیند تنظیم مك بسیار شبیه تنظیم آیپد، آیفون یا آیپاد است؛ باید از بخش تنظیمات آی‌كلود كه در قسمت ترجیحات سیستم (System Preferences) قرار دارد، استفاده كنید. برای افزودن یا ایجاد یك حساب آی‌كلود، رایانه شما باید 5‌/‌7‌/‌10 OS X را اجرا كند؛ در نسخه‌های قدیمی‌تر، بخش تنظیمات وجود ندارد.

اگر آی‌كلود را روی مك خود تنظیم كرده باشید، همانند دستگاه iOS ، بعد از روشن‌شدن، ایمیل‌ها (در صورت تنظیم آن)، اطلاعات تماس، تقویم‌ها و غیره را همگام می‌كند. تمام گزینه‌ها بجز گزینه «بازگشت به مك من» (Back to My Mac) روشن است؛ مشابه دستگاه‌های iOS اگر می‌خواهید آی‌كلود یك نوع خاص از اطلاعات را همگام نكند، باید گزینه مربوط به آن را كلیك كنید تا خاموش شود.

برخلاف دستگاه‌های iOS، نمی‌توانید پشتیبان‌های آی‌كلود مك خود را بسازید (به‌ دلیل اندازه درایو‌های سخت مك، فایل‌های پشتیبان‌ها می‌تواند تمام فضای ذخیره‌سازی آی‌كلود را مصرف كند). البته مك، پشتیبانی از همگام‌سازی داده‌های آی‌كلود را ارائه می‌كند كه به برنامه‌های سازگار با آی‌كلود اجازه می‌دهد اسناد و اطلاعات خود را در آن ذخیره كنند.

چگونه آی‌كلود خود را تنظیم كنیم؟

تنظیم یك سیستم ویندوزی

بر خلاف دستگاه‌های iOS و مك، یك سیستم ویندوزی هیچ نوع پانل كنترلی آی‌كلود، آن هم به‌صورت از پیش نصب شده ندارد؛ ابتدا باید آن را از وب‌سایت اپل (support.apple.com) دانلود كنید. البته همان طور كه در بالا ذكر شد، شما نمی‌توانید از طریق یك سیستم ویندوزی، یك حساب آی‌كلود ایجاد كنید بنابراین باید ابتدا به‌وسیله دستگاه iOS یا مك آن را بسازید.

هنگامی كه برای اولین بار وارد پانل كنترلی می‌شوید از شما می‌پرسد كه آیا می‌خواهید اطلاعات كاربردی و تشخیصی به اپل فرستاده شود یا خیر؛ با قبول این تنظیمات به اپل اجازه می‌دهید در صورت مواجهه با خرابی‌های مربوط به آی‌كلود، آنها را به‌طور خودكار (و البته به‌صورت مخفیانه) جمع‌آوری و به سرورهای مركزی خود ارسال كرده تا بتواند از وقوع مسائل مشابه كه ممكن است در آینده اتفاق بیفتد جلوگیری كند.

گزینه‌های همگام‌سازی شما برای آی‌كلود در سیستم‌های ویندوزی، نسبت به دستگاه‌های iOS و مك محدودتر است؛ می‌توانید ایمیل (در صورتی كه یك حساب آی‌كلود ایجاد كرده باشید)، اطلاعات تماس، تقویم‌ها و كارهای موجود در Outlook، بوك‌مارك‌های مرورگر وب و روند تصویری خود را همگام كنید؛ ولی متاسفانه سیستم‌عامل ویندوز از همگام‌سازی یادآورها، یادداشت‌ها، اطلاعات آی‌كلود یا نسخه‌های ویندوزی «بازگشت به مك من» یا «یافتن مك من» پشتیبانی نمی‌كند. البته اگر می‌خواهید در یادآورها یا یادداشت‌های خود تغییری بدهید یا اگر می‌خواهید آنها را ببینید، می‌توانید از طریق iCloud.com به‌صورت آنلاین به آنها دسترسی پیدا كنید.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: جام جم آنلاین