تبیان، دستیار زندگی
در حالی که تنها یک ماه به انتخابات نظام پزشکی کشور مانده است، بسیاری از کاندیداها و غیر کاندیداها فضای انتخابات پیش رو را به نفع خود و به ضرر رقبا مسموم کرده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدیه محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دست پزشکان هم به سیاست آلوده شد


در حالی که تنها یک ماه به انتخابات نظام پزشکی کشور مانده است، بسیاری از کاندیداها و غیر کاندیداها فضای انتخابات پیش رو را به نفع خود و به ضرر رقبا مسموم کرده‌اند. انتخابات نظام پزشکی که یکی از مهم‌ترین نظام‌های حوزه بهداشت و درمان کشور است این روزها به جولان گاهی برای صف کشی رقبا و ارائه اظهارات سیاسی تبدیل شده است.

مسئله‌ای که از نگاه ابتدایی به انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور می‌توان دریافت این مهم است که احقاق حقوق پزشکان و تأمین مطالبات و رسیدگی به نیاز سلامت مردم تنها نکته‌ای است که در هیاهوی صنف بندی‌های سیاسی کاندیداها به چشم نمی‌خورد.

بر هیچ کس پوشیده نیست که ورود به بدنه سازمان نظام پزشکی کشور با مخاطرات فراوان و هزینه‌های گزافی رو به رو است با این حال به آن روی سکه پیروزی در این انتخابات نیز باید توجه کرد که امتیازات خاص خود را دارد و همین مسئله به گرم کردن تبلیغات و سیاسی بازی‌های کاندیداها و اعضای فعال نظام سلامت دامن می‌زند.

انتخابات و پزشکی

تعیین تعرفه در سازمانی دلسوز

تعیین تعرفه‌ها که به عنوان شمشیری دو لبه تعریف می‌شود از یک سو با بیماران و از سویی دیگر با پزشکان و نظام سلامت مواجه است. تعرفه‌ها که هر دو سر طیف نظام سلامت را شامل می‌شود، حوزه مانور سازمان نظام پزشکی کشور است و چشم مردم و پزشکان به پیگیری‌ها و عملکرد این سازمان معطوف است.

به همین منظور باید گفت که علی رغم تخصصی بودن به ظاهر سازمان نظام پزشکی، این سازمان به طور مستقیم و غیر مستقیم بر قشر بیمار جامعه تأثیر گذار است.

با توجه به این وظیفه خطیر سازمان نظام پزشکی که تنها باید به احقاق حقوق صحیح نظام سلامت و فعالان این حوزه تمرکز کند، رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و پزشکان نامزد اسلحه‌های خود را از رو بسته تا هر طور شده در بدنه یکی از سازمان‌های مهم سلامت حضور یابند.

بعد از وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، سازمان نظام پزشکی کشور یکی از نهادهایی است که پزشکان جا مانده از ورود به حیطه‌های سیاسی مذکور، دل به ورود به این حوزه بسته‌اند.

در حال حاضر ما شاهد تلاقی سیاست و سلامت هستیم، البته لازم به ذکر است که سیاست و سلامت را نمی‌توان از هم جدا کرد اما می‌توان برای آن محدوده و حدودی قائل شد. این تلاقی را می‌توان در عملکرد دولت دید که متأسفانه برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌های مناسبی را برای این حوزه تعریف نکرده است و حتی سهم نظام سلامت از بودجه کشوری را هم به او نداده است.

بسیاری از صاحب نظران و مسئولان دلسوز نظام سلامت معتقدند که این رقابت سیاسی در انتخابات سازمانی که چشم امید پزشکان و کل جامعه سلامت است به هیچ وجه در شأن پزشکان نیست و با مفاد اصلی و ماهیت این انتخابات مغایر است

رقابت ستاره‌ها در آسمان سلامت کشور

از منظری دیگر، انتخابات ورود به سازمان نظام پزشکی را می‌توان رقابت بین چند پزشک و در لایه‌های زیرین، رقابت چند حزب دید و بی هیچ سوء برداشتی این مسئله به شدت واضح است که ما در ظاهر تنها با انتخابات پزشکان برمی خوریم اما در عمل با انتخاب محدودی روبه رو هستیم. رقابت میان چند ستاره که هر یک کارنامه کاری مشخص و قابل قبولی دارند و اکثراً هم برای بار اول نیست که در این انتخابات کاندیدا می‌شوند.

انتخابات و پزشکی

با این همه بسیاری از صاحب نظران و مسئولان دلسوز نظام سلامت معتقدند که این رقابت سیاسی در انتخابات سازمانی که چشم امید پزشکان و کل جامعه سلامت است به هیچ وجه در شأن پزشکان نیست و با مفاد اصلی و ماهیت این انتخابات مغایر است.

در این میان برخی از اصحاب رسانه و برخی از صنف‌ها به قدری روی این مسئله تمرکز کرده‌اند که حتی با تحلیل و آنالیز نموداری، به انتخابات رنگ و بوی خاصی بخشیده و به آتش سیاسی کاری این انتخابات دامن می‌زنند.

تخلفات انتخابات انجمن پزشکان عمومی در نظام پزشکی تکرار می‌شود!؟

همه این حرف و حدیث‌ها در حالی شکل می‌گیرند که‌ تیم ناظر و رئیسه این انتخابات که متشکل از چند نفر از وزارت بهداشتی و کمیسیون بهداشت مجلس هستند همه جوره صحت و امنیت این انتخابات را تضمین کرده‌اند، با این حال امیدواریم دوباره شاهد اتفاقاتی که در انتخابات چند ماه پیش انجمن پزشکان عمومی رخ داد، نباشیم که عده ای بی هویت و مدرک خود را به عنوان پزشک جا زده و اقدام به رای دادن چندین باره به افراد خاصی دادند و در نهایت هم نامه‌ای از وضعیت انتخابات به وزیر بهداشت وقت زده شد که نتیجه خاصی را هم در برنداشت.

سازمان نظام پزشکی که تنها باید به احقاق حقوق صحیح نظام سلامت و فعالان این حوزه تمرکز کند، رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و پزشکان نامزد اسلحه‌های خود را از رو بسته تا هر طور شده در بدنه یکی از سازمان‌های مهم سلامت حضور یابند

از وزیر بهداشت سابق یاد شد، وزیر برکنار شده‌ای که این روزها خود به عنوان یکی از کاندیدا های پر سابقه احتمال موفقیتش در این انتخابات وجود دارد تا فعالیت‌های خود در دوران وزارت را در هئیت رئیسه نظام پزشکی ادامه دهد.

ورود احزاب سیاسی به بدنه نظام سلامت به هیچ وجه آثار مثبت و قابل قبولی را برجای نخواهد گذاشت و ما احتمالاً باید شاهد دگرگونی بیشتر از وضعیت فعلی در نظام سلامت باشیم.

کادر نظارتی چندشغله های همیشه گرفتار!!

به هر حال انتظاری که از مسئولین نظام سلامت به ویژه کادر نظارت و روسای منتخب در فرایند بررسی روند انتخابات نظام پزشکی می‌رود این است که به شدت تمرکز خود را در این یک ماهه اخیر به این مسئله معطوف کنند چرا که با سابقه کاری این تیم، در نگاه اول می‌توان به این مسئله رسید که اکثر این افراد دارای 3 یا 4 عنوان شغلی هم‌زمان در نظام سلامت هستند و در کنار سمت‌های گذشته خود، پست جدیدی را نیز برگزیده‌اند.

به همین منظور مسئولان و فعالان نظام سلامت به ویژه پزشکان باید ماهیتی صنفی و نه سیاسی به این انتخابات بدهند و عرصه را برای ورود افراد غیر سیاسی و با اهداف خاص به بدنه نظام سلامت باز کنند.

مهدیه محمدی

بخش اجتماعی تبیان