تبیان، دستیار زندگی

اگر می‌خواهید زایمان طبیعی داشته باشید

کسانی که به زایمان طبیعی فکر می‌کنند باید تمام هم و غم خود را برای سالم پشت سرگذاشتن دوران بارداری خود بگذراند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زایمان طبیعی   زایمان سزارین


امروزه آمار زایمان سزارین در کشور ما بسیار بالاست و بسیاری از مادران ترجیح می‌دهند که کودک خود را با روش سزارین به دنیا بیاورند.

 

انجام عمل سزارین در ابتدا تنها برای مادرانی بود که به دلایل مختلفی قادر به انجام زایمان طبیعی نبودند و در صورت زایمان طبیعی، سلامت خود و یا نوزادشان به خطر می افتاد. اما متاسفانه امروزه حتی مادران سالم و به دور از خطر، تنها به دلیل ترس از درد زایمان طبیعی، به زایمان سزارین روی می آورند، هر چند که مضرات زایمان سزارین برای کسانی که امکان زایمان طبیعی برایشان وجود دارد بسیار گفته شده است.

 

مادرانی علاقمند به انجام زایمان طبیعی هستند، می‌توانند با رعایت نکات زیر از انجام زایمان سزارین جلوگیری کنند.

کسانی که به زایمان طبیعی فکر می‌کنند باید تمام هم و غم خود را برای سالم پشت سرگذاشتن دوران بارداری خود بگذراند.

 

1- به محض مشاهده علایم بارداری در خودتان، به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید (درصورت عدم دسترسی به متخصص زنان و زایمان به مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی مراجعه کنید) تا مورد معاینه قرار بگیرید. مراجعه منظم مادر به پزشک، در طول دوران بارداری بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

 

2- یک مادر در طول دوران بارداری خود باید سعی کند موادغذایی سالم و تازه را مصرف کند. از آبمیوه های آماده که حاوی مواد افزودنی هستند کمتر استفاده کند و آبمیوه تازه مصرف کند. روزانه شش وعده غذایی سبک میل کند. مواد لبنی را زیاد مصرف کند به خصوص شیر را (بهتر است شیر کم‌چرب باشد). مصرف قند و چربی و نمک خود را تا حد ممکن کنترل کند. هر روز ورزش کند، البته ورزش هایی را که متناسب با دوران بارداری باشد.

رعایت همه این نکات برای کنترل میزان قند خون می‌باشد، زیرا در صورت بالارفتن گلوکز (قند خون) وزن جنین بالا می رود و شانس زایمان طبیعی نوزاد با وزن بالا، بسیار کمتر از نوزاد با وزن طبیعی می‌باشد.

تحمل درد زایمان طبیعی برای مادرانی که پشتوانه عاطفی دارند آسان‌تر است

 

3- اگر مادری هستید که علاقمند به انجام زایمان طبیعی هستید، سعی کنید پزشک متخصص زنانی را انتخاب کنید که آمار انجام زایمان‌های طبیعی او بیشتر از زایمان سزارین او باشد. متاسفانه برخی از متخصصین زنان و زایمان بدون علت، مادر را به انجام سزارین تشویق می‌کنند.

 

4- می‌توانید با مراجعه به مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی از اطلاعات ماما استفاده کنید. اغلب دیده می‌شود که ماماها اطلاعات خوبی را برای انجام زایمان طبیعی به مادران ارائه می‌دهند. پس اگر چنین مامایی را یافتید، حتما از اطلاعات او بهره‌مند شوید.

 

5- کسب اطلاعات در خصوص مراقبت‌های دوران بارداری و آشنایی با علایم اولیه زایمان، برای پدران بسیار حائز اهمیت است. مادر باید همسر خود را تشویق کند تا اطلاعات مناسب و کاربردی را در این خصوص یاد بگیرد تا در صورت مواجهه با علایم اولیه زایمان، مادر را به بیمارستان منتقل کند تا فرصت برای انجام زایمان طبیعی از دست نرود.

 

6- پدر باید توجه کند که فراهم کردن محیطی آرام و دور از تنش در خانه در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. معمولا مادرانی که بیشتر تحت حمایت عاطفی همسران خود قرار دارند، علاقمندی‌شان به زایمان طبیعی بیشتر می‌شود، زیرا تحمل درد ناشی از زایمان طبیعی برای مادرانی که پشتوانه عاطفی دارند آسان می‌شود.

 

7- اگر مادران آگاهی خود را درباره مضرات سزارین بالا ببرند، شاید رغبت کمتری نسبت به آن نشان دهند. یکی از مشکلات عمده سزارین، مشکلات تنفسی نوزادان به دنیا آمده توسط سزارین است. همچنین میزان افسردگی پس از زایمان در مادران سزارینی بیشتر دیده شده است.

 

8- روش های مختلفی برای آماده سازی بدن مادر برای انجام زایمان طبیعی وجود دارد. می‌توانید این روش‌ها را از متخصص زنان و زایمان بپرسید و با انجام آنها، بدن خود را برای زایمان طبیعی آماده کنید.

 

9- می‌توانید در کلاس‌های آمادگی برای زایمان شرکت کنید. توجه داشته باشید که مادران باید برای شرکت در این کلاس‌ها زودتر اقدام کنند، زیرا در برخی موارد نوزاد زودتر از موعد پیش بینی شده به دنیا می‌آید و اگر مادر این کلاس‌ها را نرفته باشد، ممکن است آمادگی زایمان طبیعی را نداشته باشد.

 

10- در ماه آخر به محض مشاهده درد شدید شکم، احتمال زایمان را بدهید و فورا خود را برای رفتن به بیمارستان آماده کنید.

با شروع درد زایمان، از مصرف داروهای مسکن (ضد درد) خودداری کنید، زیرا این کار منجر به تاخیر انقباضات رحم مادر شده و انجام زایمان طبیعی را آهسته می‌کند

 

11- اگر مایل به انجام زایمان طبیعی هستید، هرگز اجازه ندهید فکر زایمان سزارین بر شما غلبه کند. اگر ذهن خود را روی انجام زایمان طبیعی متمرکز کنید، حتما موفق خواهید شد.

  

12- گاهی مشاهده می‌شود که برخی والدین به دلیل علاقه به تاریخ خاصی، اصرار می‌کنند که با انجام زایمان سزارین، نوزاد خود را در آن تاریخ به دنیا آورند که این تفکرات را باید در بین افراد جامعه از بین برد.

 

13- به محض شروع درد زایمان و تا رسیدن پزشک، باید از روش‌های طبیعی برای مقابله با دردهای اولیه زایمان استفاده کرد، مثل راه رفتن آرام.

 

14- با شروع درد زایمان، از مصرف داروهای مسکن (ضد درد) خودداری کنید، زیرا این کار منجر به تاخیر انقباضات رحم مادر شده و انجام زایمان طبیعی را آهسته می‌کند.

 

15- به خاطر داشته باشید که هنگام بروز درد زایمان بر خدا توکل کنید، زیرا خدا زایمان طبیعی را برای به دنیا آمدن انسان قرار داده است. پس اگر دردی هم در این مسیر وجود دارد، حتما مزایای زیادی هم دارد.

 

16- استراحت کردن قبل از انجام زایمان طبیعی بسیار مهم است، زیرا خوابیدن و استراحت کردن سبب ذخیره انرژی مادر برای انجام زایمان طبیعی خواهد شد.

 

17- هنگام بروز درد زایمان، آرامش خود را حفظ کنید. فک خود را شل نگه دارید و سفت نکنید. گفته می‌شود باز و شل نگه داشتن فک، ارتباط مستقیمی با باز شدن دهانه رحم و تولد راحت تر نوزاد دارد.

 

18- هنگام زایمان، مثانه خود را خالی نگه دارید و هر ساعت برای تخلیه آن اقدام کنید.

 

19- اگر برای اولین بار است که مادر می‌شوید، باید در نظر داشته باشید که ممکن است زایمان طبیعی طول بکشد. پس خود را برای آن آماده کنید.

 

20- ذهن خود را بر روی فواید زایمان طبیعی متمرکز کنید. با آگاهی از فواید آن می‌توانید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.


مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره بارداری

فواید زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد

سزارین یا زایمان طبیعی

مقایسه ای بین سزارین و زایمان طبیعی

خطرات سزارین برای مادر و كودك

15 پرسش و پاسخ درباره سزارین

مراقبت‌های قبل و بعد از سزارین

همه چیز درباره ی سزارین (1)

همه چیز درباره ی سزارین (2)

چه مواقعی مادر باید سزارین شود؟

تفاوت‌ های درد زایمان واقعی و کاذب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.