تبیان، دستیار زندگی
نیروهای نظامی در سرتاسر دنیا، بالاخص غرب از این‌ گونه بازی ‌ها برای آموزش ‌های نظامی و چشاندن طعم جنگ و درگیری در فضای مجازی استفاده می ‌نمایند و همان بازی های در بین جوامع جهان سومی با هدف جنگ روانی، مظلوم نمایی آمریکا و اسراییل، تغییر اعتقادات و ...، م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین بازی 2013 در اینجا


نیروهای نظامی در سرتاسر دنیا، بالاخص غرب از این‌ گونه بازی ‌ها برای آموزش ‌های نظامی و چشاندن طعم جنگ و درگیری در فضای مجازی استفاده می ‌نمایند و همان بازی های در بین جوامع جهان سومی با هدف "جنگ روانی"، مظلوم نمایی آمریکا و اسراییل، تغییر اعتقادات و ...، منتشر می شود.

حکومت موشک ها

امروزه بازی های رایانه ای به عنوان رسانه ای تاثیر گذار، در همه ابعاد جنگ نرم اعم از سیاسی، فرهنگی، دینی و… به صورت گسترده وارد شده اند. در بُعد سیاسی، بسیاری از بازی های رایانه ای که مدیریت جنگ روانی در این زمینه را بر عهده داشته اند تنها بر یک نکته تکیه می کنند و آن توجیه جنگ هایی است که در حال حاضر و یا در آینده نزدیک آمریکا بر کشورهای دیگر تحمیل خواهد کرد و این قشر جوان و نوجوان هستند که هدف آسیب های این قبیل بازی ها قرار گرفته اند.

در این میان باید توجه داشت که پیش بینی و القای ترس از مسلمانان در بازی‌ های رایانه‌ ای نه تنها تصادفی نبوده بلکه از سیاست‌ های بنیادین نظام سلطه به خصوص آمریکا و اسراییل سرچشمه می ‌گیرد. در واقع امروزه بازی‌ های رایانه ای دیگر تنها یک ابزار آموزشی برای انواع قتل ها نیستند بلکه وسیله ‌ای برای خلق دستکاری شده واقعیات هستند. نیروهای نظامی در سرتاسر دنیا، بالاخص غرب از این‌ گونه بازی ‌ها برای آموزش ‌های نظامی و چشاندن طعم جنگ و درگیری در فضای مجازی استفاده می ‌نمایند و همان بازی های در بین جوامع جهان سومی با هدف "جنگ روانی"، مظلوم نمایی آمریکا و اسراییل، تغییر اعتقادات و ...، منتشر می شود.

در این بازی بسیاری از حقایق درگیری اخیر حماس و اسرائیل، به نفع این رژیم اشغالگر قلب شده و کاربر موظف است در نقش اسراییل به نابودی حماس بپردازد

در این راستا اخیرا "پال رورباف"، طراح بازی ‌های جنگی، به تازگی بازی استراتژیکی را با الگو برداری از درگیری اخیر میان حماس و اسرائیل تحت عنوان "حکومت موشک ها" (ساخت 2013) به بازار عرضه کرده است. "حکومت موشک ‌ها" (Reign of Missiles) بازی می باشد که با اهدافی خاص، بسیار ساده طراحی شده و در آن بازیگران، فرماندهی ارتش رژیم صهیونستی را برای متوقف ساختن حملات موشکی حماس به شهرهای سرزمین‌های اشغالی برعهده می‌ گیرند. آنها بدین منظور می ‌توانند از نیروی هوایی، زمینی و دریایی به همراه سیستم گنبد آهنین استفاده کنند و در عین حال باید به تلفات احتمالی غیرنظامیان و تاثیر منفی آن بر وجهه ی بین ‌المللی اسرائیل توجه داشته و از افزایش تنش‌ ها و تبدیل شدن آن به جنگی تمام‌ عیار، حتی در منطقه ی خاورمیانه جلوگیری کنند و به محض به حد نصاب رسیدن نشانگر مسیر دیپلماسی و برابری هر دو طرف، بازی به پایان رسیده و آنگاه برنده ی بازی (براساس امتیازات) مشخص خواهد شد. جالب آن که، استفاده ی بیش از حد از زور موجب محکومیت بین ‌المللی اسرائیل و باخت در بازی خواهد شد.

حکومت موشک ها

حائز اهمیت آن می باشد که عدوات نظامی این بازی برای حماس ساخت سه کشور فوق می باشد:

- فجر 5: موشک دوربُرد ساخت ایران.

- قسام: موشک کوتاه‌ بُرد ساخت حماس.

- گراد: موشک کوتاه‌ بُرد ساخت روسیه.

و تجهیزات رژیم صهیونیستی نیز شامل موارد زیر است:

- گنبد آهنین.

- هواپیماهای اف-15، پهپادها و واحدهای کماندویی.

- واحد پشتیبانی نیروی دریایی.

باید توجه داشت بازی "حکومت موشک‌ ها" که به راحتی قابل دانلود و چاپ است، از سه جزء نقشه، قطعات بازی و قواعد آن تشکیل شده و به صورت پی ‌دی ‌اف قابل دانلود می باشد. البته در این بازی بسیاری از حقایق درگیری اخیر حماس و اسرائیل، به نفع این رژیم اشغالگر قلب شده و کاربر موظف است در نقش اسراییل به نابودی حماس بپردازد.

جالب آن که، استفاده ی بیش از حد از زور موجب محکومیت بین ‌المللی اسرائیل و باخت در بازی خواهد شد

اهداف بازی "حکومت موشک ها": البته تاثیر چگونگی استفاده از قوای نظامی و فرصت جنگ و در نهایت اجرای آتش ‌بس در بلند مدت بر رژیم صهیونیستی و یا جنگ آتی، بر ذهن کاربر بسیار قابل تامل است لیکن از جمله اهداف طراحی این بازی که اعلام شده اند عبارتند از: هدف قرار دادن پایگاه‌ های موشکی، رهبران حماس، ذخایر تدارکاتی و رهگیری راکت‌ ها و ...؛ ولی این سوال همچنان مطرح است که آیا این موارد به معنای پیروزی در جنگ است؟!

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / پایگاه جنگ نرم / کانون فرهنگی هنری الزهرا