تبیان، دستیار زندگی
در این نوشتار به فرآیند به وجود آمدن آموزش الکترونیکی از ابتدا تا به امروز می پردازیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرآیند ایجاد آموزش الکترونیکی

فرآیند ایجاد آموزش الکترونیکی

در این نوشتار به فرآیند به وجود آمدن آموزش الکترونیکی از ابتدا تا به امروز می پردازیم. در یک تعریف کلی می توان گفت آموزش الکترونیکی امکان فراگیری خودکفا را برای فراگیر مستقل از مکان و زمان فراهم می آورد.

تعریف آموزش الکترونیکی می تواند با توجه به شرایط و سوابق علمی افراد مختلف، متفاوت باشد. این پدیده از سال 1990 به بعد به دلیل پر کاربرد بودن آن رشد قابل توجهی داشته است. از یک دیدگاه آموزش مجازی فقط آموزش های از طریق اینترنت نیست و می توان گفت آموزش الکترونیکی از زمان ساخت سی دی ها و ویدئو های آفلاین آموزشی شروع شده است.

در واقع سی دی ها و فیلم های آموزشی حتی قبل از به وجود آمدن کامپیوتر در مقیاس خیلی کوچک و برای تعداد محدودی وجود داشت اما بعد از ترویج کامپیوتر در عموم مردم این امر همه گیر شد. که به این نوع آموزش سیستم آموزش  CBT (Computer Base Training)  اطلاق گردید.

تحول بزرگ، در آموزش از راه دور از زمانی که وب به وجود آمد ایجاد شد، و بازار آموزش را از آن خود کرد. ویژگی ها و مزایایی که این نوع آموزش در اختیار قرار می داد باعث بالا رفتن سرعت رشد استفاده از آن در میان مردم شد.

از انواع این مزایا می توان حذف رفت و آمد و صرفه جویی در زمان را مثال زد. در این زمان موسسات، دانشگاه ها و آموزشگاه ها متوجه شدند که برای حفظ بازار کار خود و پیشرفت در زمینه آموزش باید به این عرصه وارد شوند و بنابراین دوره های آموزش آنلاین را در دستور کار خود قرار داده و این دوره ها رایج شد.

در همین راستا ابزارهایی برای مدیریت سیستم های آموزشی بر پایه وب که نیاز آموزش آنلاین می باشد به وجود آمدند که از این دسته می توان انواع سامانه های مدیریت آموزش الکترونیکی (LMS: Learning Management System) را برشمرد.

فرآیند ایجاد آموزش الکترونیکی

از سال 2000 پدیده e به وجود آمد و به همه امور پیوست مانند e- business ، e commerce و آموزش الکترونیکی یا e- learning  که به یک تحول بزرگ در امر آموزش و یا حتی صنعت منجر شد. که در این اوضاع حذف مکان، صرفه جویی در زمان و خودکفایی در یادگیری خیل عظیمی از مردم را به این نوع آموزش کشاند.

اما مشکلات موجود در آن رشد توجه و استقبال از آن را متوقف کرد. که از جمله این مشکلات ترس کارمندان برخی مشاغل برای از دست دادن شغل خود با به وجود آمدن آموزش مجازی و دیگری عدم وجود برنامه ای سازمان یافته برای این نوع آموزش بود. در این زمان بود که آموزش ترکیبی (Blended learning) و آموزش الکترونیکی زنده (Live-elearning) به وجود آمد.

در آموزش ترکیبی آموزش رو در رو(face to face) یا حضوری و آموزش مجازی یا الکترونیکی با هم ترکیب شده و فراگیر هر دو آن ها را در دوره تجربه می کند.

فرآیند ایجاد آموزش الکترونیکی

در آموزش زنده استفاده از ابزارهای کلاس مجازی و ویدئو کنفرانس ها در راس آن قرار دارد و هر فراگیری از هر نقطه از جهان می تواند در این آموزش شرکت کند.

در حال حاضر، کلیه دست اندرکاران سیستم های آموزشی در تلاشند تا از فرصت مناسبی که آموزش الکترونیکی در اختیار، قرار داده است به بهترین نحو استفاده کرده تا آموزش ها را بر اساس آخرین فناوری های موجود در سازمان ها و آموزشگاه های خود ایجاد کنند.

یکی از مهم ترین این فناوری ها توان پیاده سازی یادگیری فعال در آموزش الکترونیکی است با توجه به این که نکات و روش هایی که برای ایجاد یادگیری در آموزش الکترونیکی وجود دارد در مواری با آموزش حضوری متفاوت است.

در مقاله های بعدی به یادگیری فعال و چگونگی ایجاد آن در آموزش الکترونیکی خواهیم پرداخت...

سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان