تبیان، دستیار زندگی
دلتان برایش تاپ تاپ می زند؟ توی حیاط دانشکده که می بینیدش، راه رفتن یادتان می رود؟ آرزو دارید در جشن ازدواج دانشجویی امسال اسم شما کنار هم در لیست عروس و دامادها باشد؟ مبارک است؛ اما قبل از آنکه بی گدار به آب بزنید و عاشق پیشگی تان را در بوق و کرنا کنید..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاشقی به وقت دانشگاه!


دلتان برایش تاپ تاپ می زند؟ توی حیاط دانشکده که می بینیدش، راه رفتن یادتان می رود؟ آرزو دارید در جشن ازدواج دانشجویی امسال اسم شما کنار هم در لیست عروس و دامادها باشد؟ مبارک است؛ اما قبل از آنکه بی گدار به آب بزنید و عاشق پیشگی تان را در بوق و کرنا کنید، این چند کلام را بشنوید.

ازدواج دانشجویی

ازدواج دانشجویی دل و جرات می خواهد. در این دوره و زمانه که هزار و یک سنگ جلوی ازدواج جوانان افتاده، ازدواج دانشجویی یعنی دو نفر پیدا شده اند که دل شیر دارند و می خواهند از هفت خوان بگذرند و یک زندگی سالم و عاشقانه داشته باشند. اما این زندگی سالم و عاشقانه، کمی با زندگی های دیگر متفاوت است. اینجا زوج جوانی را داریم که هنوز درسشان تمام نشده، وارد بازار کار نشده اند، آقای داماد احتمالا سربازی نرفته و آینده برای هر دو نفر کمی مبهم است. هر چند که جای خالی همه این ها را عشق و انرژی جوانی و اراده ای که به خرج داده اند پر می کند. اما این دلیل نمی شود که چشم بسته سراغ این ازدواج بروید. فراموش نکنید که ازدواج دانشجویی یک سبک از ازدواج است که نتیجه آن یک زندگی مشترک متفاوت، پرتحرک و به شدت نیازمند برنامه ریزی است.

بنابراین به این نکات توجه کنید:

* دختر و پسری که تصمیم می گیرند در دوران دانشجویی ازدواج کنند، باید خیلی زودتر از هم سن و سال ها و هم رده هایشان، تکلیفشان را با خودشان روشن کرده باشند. یعنی چی؟ یعنی جلوتر از سن شان به بلوغ های ضروری برای ازدواج رسیده باشند.

این بلوغ ها شامل بلوغ جسمی، بلوغ عقلانی، بلوغ شغلی، بلوغ عاطفی و بلوغ اقتصادی می شود. توضیح بیشتری می خواهید؟

بلوغ عقلی: وقتی به بلوغ عقلی می رسید، توانایی تصمیم گیری صحیح و بدون وابستگی، مشورت با افراد آگاه و با تجربه دارید. دیگر پیروی بی چون و چرای نظر دیگران نیستید و برنامه ریزی مشخصی در زندگی تان دارید. داشتن انتظارات منطقی و معقول، عدم پافشاری بر افکار نادرست، تجزیه و تحلیل مسائل، انتخاب درست، مسۆولیت پذیری در قبال رفتار و کردار، کنترل زبان این ها هم از علایم بلوغ عقلی هستند.

بلوغ عاطفی: بلوغ عاطفی توانایی شما برای پذیرش اشخاص و مسائل به همان شکلی که هستند و بدون نیاز به تغییر است. یعنی شما بتوانید دوست بدارید، به دیگران اجازه دهید دوستتان داشته باشند، برای دیگران وقت بگذارید، خودخواه نباشید و مسئولیت احساسات و عواطفتان را بپذیرید.

سربازی به هیچ عنوان مشکل کوچکی نیست. دوری از یکدیگر در دوران سربازی، نداشتن درآمد کافی و فرصت شغلی و فشارهای خاص این دوره، می تواند زندگی شما را تهدید کند

بلوغ اقتصادی: در این نوع بلوغ شما توانایی و مهارت تامین مالی و مدیریت مالی زندگی را دارید. می دانید چقدر درآمد دارید، از کجا در می آورید و کجا خرج می کنید، یعنی مدیریت مالی دارید. بلوغ اقتصادی با توانمندی اقتصادی فرق دارد و این که شما عقل معاش داشته باشید و بتوانید برای گذران زندگی و پس انداز جزئی تان برنامه ریزی کنید و اولویت های درستی داشته باشید، یعنی به بلوغ اقتصادی رسیده اید.

بلوغ شغلی: این یعنی شما بدانید که در این دنیا چه کاره اید. مهارتتان چیست و قرار است خود را با چه شغلی معرفی کنید. اگر امروز ویزیتور یک شرکت هستید و فردا مربی ورزشی و روز بعد کارمند حسابداری، بدانید که به بلوغ شغلی نرسیده اید. بلوغ شغلی که در واقع هویت اجتماعی شما را هم شکل می دهد، یعنی شما تکلیف تان را با علایق تان مشخص کرده باشید و بدانید تمایل دارید چه کاره باشید و بتوانید با همه سختی های محیط کار، شغل تان را حفظ کنید.

* قبل از ازدواج دانشجویی، برای وضعیت درسی تان برنامه ریزی داشته باشید. با همسرتان به توافق برسید که قرار است هر کدام تا چه مقطعی ادامه تحصیل دهید. در این صورت وضعیت اشتغالتان چه خواهد شد؟ مدت عقدتان چقدر است و چه زمانی می خواهید سر خانه و زندگی تان بروید؟ کی قرار است بچه دار شوید و...؟ شما با ازدواج دانشجویی بیشتر از دیگران نیاز به برنامه ریزی دقیق و زمان بندی درست پیدا می کنید.

ازدواج دانشجویی

* سربازی به هیچ عنوان مشکل کوچکی نیست. سعی کنید وضعیت سربازی را روشن کنید و اگر امکان دارد، زمانی سربازی بروید که هنوز زندگی تان را زیر یک سقف شروع نکرده اید. دوری از یکدیگر در دوران سربازی، نداشتن درآمد کافی و فرصت شغلی و فشارهای خاص این دوره، می تواند زندگی شما را تهدید کند.

* در سبک ازدواج دانشجویی، شما به حمایت بیشتری از سوی والدین تان نیاز دارید. ممکن است این فرصت در هر خانواده ای وجود نداشته باشد که بزرگترها دست جوانان شان را بگیرند و به آنها کمک کنند اما اگر این فرصت مهیا بود، سعی کنید با احترام و بدون وابسته شدن، از آن استفاده کنید. این نکته را برای آن تاکید می کنیم که بگوییم نگذارید مسائل طوری پیش برود که خانواده ها با ازدواج تان مخالفت کنند یا تصمیم بگیرند حمایت شان را از شما دریغ کنند. ازدواج دانشجویی نیازمند رضایت کامل خانواده ها و حمایت آنها است.

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.