تبیان، دستیار زندگی
این روزها تولیدات فاخر به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز سینمای ایران تبدیل شده؛ فیلم‌هایی که با مبالغ میلیاردی جلوی دوربین رفته‌اند و حالا پروسه تولیدشان انتقادهایی را از سوی اهالی سینما درپی داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوب خرج کن

مروری بر پروژه‌های پرهزینه سینمای ایران


این روزها تولیدات فاخر به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز سینمای ایران تبدیل شده؛ فیلم‌هایی که با مبالغ میلیاردی جلوی دوربین رفته‌اند و حالا پروسه تولیدشان انتقادهایی را از سوی اهالی سینما درپی داشته است.

سینمای ایران

1- بعد از گفت‌وگوی جنجالی مرتضی شایسته با یکی از رسانه‌ها که با انتقاد صریح از پروسه تولیدات فاخر از سازمان بازرسی کشور خواست تا به موضوع فیلم‌های پرهزینه دولتی وارد شود، حسن نجاریان قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی کوشید تا با توضیحاتی به دفاع از این فیلم‌ها بپردازد. نکته‌ای که منتقدان فیلم‌های فاخر به آن اشاره کرده‌اند، نقش این تولیدات در بالا رفتن نرخ دستمزد عوامل سینماست که عرصه را بر بخش خصوصی تنگ می‌کند، اما جدای از اینها، تولیدات عظیم و پرهزینه در همه کشورهای صاحب سینما ساخته می‌شود. در هالیوود برای برخی پروژه‌ها، چند صد میلیون دلار هزینه می‌شود اما نکته اینجاست که چنین اتفاقی توسط کمپانی‌های فیلمساز صورت می‌گیرد و از محل بودجه‌های عمومی، فیلم میلیاردی ساخته نمی‌شود.

2 - اصطلاح فیلم فاخر که محصول سال‌های اخیر است اولین بار در زمان حضور محمدحسین صفارهرندی مصطلح شد و محمدرضا جعفری جلوه معاونت وقت امور سینمایی وزارت ارشاد، آن‌را به مانیفست مدیریت سینما مبدل کرد. «ملک سلیمان» و «راه آبی ابریشم» جزو اولین آثار فاخری بودند که جلوی دوربین رفتند. ملک سلیمان که تا سه سال پیش عنوان پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را در اختیار داشت موفق شد عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال89 را از آن خود کند تا اولین تولید فاخر با استقبال مردم مواجه شود.

3 - مروری بر تولیدات عظیم ساخته شده در طول تاریخ سینما نشان می‌دهد که این فیلم‌ها یا موفقیت‌های بزرگی را رقم زده‌اند یا به شکست‌هایی شگفت‌انگیز مبدل شده‌اند. در تاریخ سینما انبوهی فیلم عظیم ساخته شده که با شکست در گیشه، حتی تا پای ورشکستگی کمپانی سازنده نیز پیش رفته‌اند و معمولا سازندگانشان را هم یا برای همیشه و یا برای مدت زمانی طولانی از عرصه فیلمسازی حرفه‌ای دور کرده‌اند. اما این قاعده بازی در سینمای ایران مفهومی ندارد چون اغلب فیلم‌های میلیاردی با سرمایه دولت جلوی دوربین می‌روند و معمولا انتظاری برای بازگشت سرمایه وجود ندارد.

اصطلاح فیلم فاخر که محصول سال‌های اخیر است اولین بار در زمان حضور محمدحسین صفارهرندی مصطلح شد و محمدرضا جعفری جلوه معاونت وقت امور سینمایی وزارت ارشاد، آن‌را به مانیفست مدیریت سینما مبدل کرد. «ملک سلیمان» و «راه آبی ابریشم» جزو اولین آثار فاخری بودند که جلوی دوربین رفتند.

چ

کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا. بازیگران: فریبرز عرب‌نیا، سعید راد، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، مهدی سلطانی، اسماعیل سلطانیان و امیر رضا دلاوری. تهیه‏کننده: بنیاد فارابی.

حاتمی‌کیا در «چ» دو شبانه‌روز از زندگی شهید چمران را به تصویر کشیده؛ فیلمی که با بودجه‌ای بالغ بر پنج میلیارد تومان تولید شده و فیلمبرداری‌اش که در لوکیشن‏هایی چون شهر پاوه و پادگانی در شرق تهران بود 20آذر به پایان رسیده است. طی ساخت این فیلم فریبرز عرب‌نیا که ایفا‌کننده نقش شهید چمران بود، نسبت به روند تولید و ناهماهنگی‏ها اعتراض کرد و همین امر باعث شد تا شنیده شود که اختلافات ایجادشده میان او و کارگردان منجر به تعویض بازیگر نقش چمران می‌شود اما مهدی کریمی به سرعت این خبر را تکذیب کرد. حاشیه بعدی کناررفتن مهدی کریمی از تهیه‌کنندگی فیلم بود. کریمی جای خود را به پژمان لشگری‌پور داد که به‌عنوان نماینده فارابی سر پروژه چ رفت.

برلین منفی 7

کارگردان: رامتین لوافی. بازیگران: مسعود رایگان، مصطفی زمانی، توم بیشاپز، کارولین ایشهورن و... . تهیه‏ کننده: سیامک پورشریف.

«برلین منفی 7» با حمایت سازمان سینمایی و با محوریت ضد‌جنگ، زندگی چند مهاجر را به تصویر می‏کشد. این فیلم که در اواخر اسفند سال گذشته کلید خورد، به تهیه‌کنندگی مۆسسه رسانه‌های تصویری و سیامک‌پور شریف به‌عنوان نخستین پروژه ایرانی از حضور بازیگرانی چون توم بیشاپز، کارولین ایشهورن، هاینه لاترباخ، کریستین ویکتور کوینه از کشور آلمان، سمیر فوکس از کشور‌های مصر- آلمان و مریم عباس از عراق - آلمان بهره برده است. به گفته لوافی این فیلم سینمایی، اثر فاخر محسوب نمی‌شود و تنها از لوکیشن‏های خارج از ایران استفاده شده. وی برلین منفی 7 را در آلمان فیلمبرداری کرده است.

عقاب صحرا

کارگردان: مهرداد خوشبخت. بازیگران: کیکاوس یاکیده، علیرضا کمالی، روناک یونسی، حبیب دهقان‌نسب و انوشیروان ارجمند. تهیه‏ کننده: عباس اکبری.

مهرداد خوشبخت نیز «عقاب صحرا» را با بودجه‌ای 2/5 میلیارد تومانی و با موضوع فتح مکه ساخته است. داستان فیلم در زمان صدر اسلام می‌گذرد و فاصله زمانی میان صلح حدیبیه و فتح مکه را به تصویر می‏کشد. ساخت این فیلم با داشتن پروداکشن عظیم در بیابان‌های یزد حدود چهار‌ماه به طول انجامید و تورج منصوری به‌عنوان مدیرفیلمبرداری و عباس اکبری نویسنده و تهیه‌کننده، مهرداد خوشبخت را همراهی کردند. این کارگردان پیش از این «صدای پای من» و «جای او دیگر خالی نیست» را کارگردانی کرده است.

سینمای ایران

محمد (ص)

کارگردان: مجید‌ مجیدی. بازیگران: علیرضا شجاع‌نوری، مهدی پاکدل، داریوش فرهنگ، محسن تنابنده و... . تهیه‌کننده: محمدمهدی حیدریان.

پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش و صرف زمانی طولانی برای پیش‌تولید، پروژه سینمایی محمد(ص) از میانه‌های سال گذشته آغاز شد؛ فیلمی عظیم درباره پیامبر اسلام که ظاهراً قسمت اول سه‌گانه‌ای درباره آخرین پیامبر است. در اولین فیلم که ساختش آغاز شده قصه از دوران جاهلیت آغاز می‌شود و در 12سالگی ایشان خاتمه می‌یابد.

استرداد

کارگردان: علی غفاری. بازیگران: حمید فرخ نژاد، فرهاد قائمیان، پوریا پورسرخ، علی رام نورایی، الیسا کاچر. تهیه‏ کننده: محسن علی اکبری.

«استرداد» فیلمی است با نگاهی به جنگ جهانی دوم و حضور متحدین و متفقین در ایران و روسیه و همچنین به‌گفته قائم‌مقام فارابی فساد دولت پهلوی دوم را به تصویر می‏کشد. گفته می‌شود برای ساخت این اثر تاریخی با مورخان و کارشناسان بسیاری مشاوره شده و به تاریخ 50سال اخیر ایران می‏پردازد. محمود کلاری با حضور در لوکیشن‏های مسکو، خط راه‌آهن ورسک و دریای خزر مدیر فیلمبرداری استرداد است. طی ساخت این فیلم جواد شمقدری از روند تولید و پشت صحنه آن بازدید کرد. علی غفاری کارگردان استرداد پیش از این تجربه‌ای در ساخت تولیدات عظیم نداشته است. او که به‌عنوان دستیار کارگردان به سینما آمد، در دهه 70 فیلم اکشن نه چندان موفق «شاهرگ» را با بازی فریبرز عرب‌نیا ساخت و پس از آن دوباره به عرصه دستیاری بازگشت. غفاری سه سال پیش «چراغ قرمز» را با حضور پوریا پورسرخ و الناز شاکردوست کارگردانی کرد که منتقدان آن را در رده کمدی‏های سخیف ارزیابی کردند. بنیاد سینمایی فارابی بودجه‌ای حدود پنج میلیارد تومان برای ساخت این اثر تخصیص داده است.

رستاخیز

کارگردان: احمدرضا درویش. بازیگران: حسن پورشیرازی، پوریا پورسرخ، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، انوشیروان ارجمند و مهتاب کرامتی. تهیه‏ کننده: تقی علیقلی زاده.

«رستاخیز» واقعه عاشورا را به تصویر می‏کشد که فرزند حرابن یزید ریاحی به قیام حسین بن‌علی و متن حوادث واقعه عاشورا می‌پردازد. این فیلم مقطع زمانی مرگ معاویه تا عاشورا را نشان می‏دهد. کارگردان رستاخیز از عوامل بین‏المللی نیز برای فیلمش بهره گرفته و بازیگرانی از عراق، کویت، لبنان و سوریه در این اثر تاریخی - مذهبی حضور دارند که همگی آنان جزو معروف‌ترین بازیگران عرب هستند. این پروژه عظیم تنها فیلم فاخری است که با هزینه غیردولتی ساخته شده و شیعیان کشورهای مختلف برای ساخت این فیلم از درویش حمایت و ازاکران رستاخیز در کشورهایشان استقبال کرده‌اند. این کارگردان که پیش از این «دوئل» را به‌عنوان پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران (تا آن زمان) در کارنامه هنری‌اش به ثبت رسانده بود، برای نگارش فیلم جدیدش 9 سال تحقیق و پژوهش انجام داده و ساخت فیلم نیز بیش از چهار سال به طول انجامیده است.

فرزند چهارم

تهیه‏ کننده و کارگردان: وحید موساییان. بازیگران: مهدی هاشمی، حامد بهداد، حسین محب اهری و مهتاب کرامتی.

«فرزند چهارم» با موضوع جنگ و قحطی به ارزیابی شرافت انسان می‏پردازد. ساخت این فیلم با بودجه‌ای 2/5 میلیارد تومانی حدود یک‌ماه به طول انجامید و به جز چند سکانس، که نخستین آن نیز در گالری پردیس توسط مسعود کیمیایی گرفته شد، تمامی آن در سومالی فیلمبرداری شده است. گفته می‌شود تا به حال در آفریقا فیلمی با پروداکشن فرزند چهارم ساخته نشده. در زمان فیلمبرداری این فیلم نیز خبری مبنی بر سقوط هلی‌کوپتر حامل عوامل، رسانه‌ای شد که عوامل صدمه چندانی ندیدند. موساییان در بیست و پنجمین جشنواره فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:همشهری