تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی که طی دو سال اخیر، منطقه خاورمیانه در حال تجربه یک فضای سیاسی متفاوت و در عین حال متغیر است، دیگر شنیدن هیچ خبری مربوط به تحولات منطقه، نمی تواند چندان شگفت آور باشد. در همین راستا، برخی منابع مدعی شده اند آمریکا فعالیت های خود را در راستای انتق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درخواست عجیب آمریکا از ملک عبدالله


در شرایطی که طی دو سال اخیر، منطقه خاورمیانه در حال تجربه یک فضای سیاسی متفاوت و در عین حال متغیر است، دیگر شنیدن هیچ خبری مربوط به تحولات منطقه، نمی تواند چندان شگفت آور باشد. در همین راستا، برخی منابع مدعی شده اند آمریکا فعالیت های خود را در راستای انتقال قدرت در عربستان سعودی ساماندهی کرده است.

به گزارش صفحه عربی «تابناک»، سایت خبری «تاکتیکال ریپورت» مدعی شده است، به تازگی یک هیأت دیپلماتیک آمریکایی، محرمانه به عربستان سعودی سفر کرده اند.

ملک عبدالله

به نوشته این سایت، این گروه تصمیم داشته اند با «ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» دیدار کنند و از وی بخواهند از قدرت کناره گیری کند؛ اما گفته می شود «ملک عبدالله» از دیدار با این هیأت آمریکایی خودداری کرده است.

«تاکتیکال ریپورت» می افزاید: این هیأت آمریکایی خواستار دیدار با پادشاه سعودی برای بحث و گفت وگو درباره انتقال قدرت در این کشور بودند.

گفتنی است، این گزارش 470 کلمه ای، دیدگاه هیأت آمریکایی و موضع «ملک عبدالله» را مشخص می کند؛ اما جزییات بیشتری از ماجرای سفر این هیأت آمریکایی به عربستان و اطلاعات دیگر مربوط به این مسأله منتشر نشده است.

هرچند شاید تحلیل چرایی مطرح شدن این درخواست آمریکا کمی زود باشد؛ بی گمان، می توان پیش بینی کرد که آمریکایی ها سناریویی برای بعد از ملک عبدالله تدارک دیده اند.

به باور برخی کار شناسان، ایالات متحده آمریکا مایل است شاهزاده «بندر بن سلطان بن عبدالعزیز» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا که 25 سال سفیر عربستان در آمریکا بوده و دوستی و رابطه تنگاتنگی با آمریکایی ها دارد، جانشین ملک عبدالله شود

به باور برخی کار شناسان، ایالات متحده آمریکا مایل است شاهزاده «بندر بن سلطان بن عبدالعزیز» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا که 25 سال سفیر عربستان در آمریکا بوده و دوستی و رابطه تنگاتنگی با آمریکایی ها دارد، جانشین ملک عبدالله شود.

بنا بر این گزارش، بندر بن سلطان بین سال های 1983 تا 2005 به عنوان سفیر عربستان در آمریکا فعالیت می کرد. شاید بتوان گفت که هیچ سفیر عرب یا به طور کلی هیچ سفیری تاکنون به اندازه شاهزاده بندر وابسته به واشنگتن نبوده است. بندر به مدت 23 سال سفیر عربستان سعودی در آمریکا بود و در این مدت ارتباطات گسترده ای را با نومحافظه کاران آمریکایی و لابی های صهیونیستی در این کشور برقرار کرده است.

این گروه تصمیم داشته اند با «ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» دیدار کنند و از وی بخواهند از قدرت کناره گیری کند؛ اما گفته می شود «ملک عبدالله» از دیدار با این هیأت آمریکایی خودداری کرده است

بندر در مدت طولانی که مسئولیت سفارت این کشور در آمریکا را بر عهده داشت، با پنج رئیس جمهور آمریکایی، ده وزیر امور خارجه این کشور، یازده مشاور امنیت ملی، شانزده جلسه کنگره آمریکا و صد ها سیاستمدار دیگر آمریکایی رابطه برقرار کرده است.

بخش سیاست تبیان

منبع:تابناک