تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.

آخرین قسمت

ساعتی با نیروی یک لیمو

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که از خریدن باتری برای ساعت های منزلتان به تنگ آمده باشید و درست فردای روزی که برای یکی از ساعت ها باتری جدید گذاشته اید، باتری ساعت اتاق کناری تمام شود؟

این جاست که آدم آرزوی داشتن ساعتی میکند که به باتری نیاز نداشته باشد.

ساعتی که در تصویر می بینید یک ایده ی درجه یک است و به جای باتری با مرکباتی مثل لیمو کار می کند. مکانیسم کار این ساعت یک واکنش الکترولیز ساده است. دو الکترود از جنس مس و فلز روی زیر لیموها قرار می گیرند و مایع مورد نیاز هم همان آب لیمو می باشد. بدین ترتیب یک واکنش اکسیداسیون ساده انرژی مورد نیاز برای تقریبا یک هفته کار ساعت را فراهم می کند.

البته منطقی که بخواهیم فکر کنیم با خرید این ساعت هم مجبورید هر روز به جای باتری، دنبال خرید لیمو و پرتقال باشید! اما سازندگان این ساعت هدف از ساخت آن را یادآوری به مردم در مورد طبیعت و انرژی های آن بیان کرده اند.

ساعتی با نیروی یک لیمو
*****************

دستکش‌هایی برای استفاده از تلفن‌های هوشمند

کاربران تلفن‌های هوشمند در زمستان هنگام استفاده از صفحه لمسی تلفن خود که تنها به تماس انگشت واکنش نشان می‌دهد، دچار مشکل می‌شوند. حال کارخانه‌‌ای آلمانی با تولید دست کشی ویژه راه‌حلی شیک برای این مشکل پیدا کرده‌است.

یکی از امتیازات تلفن‌های هوشمند این است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا حتی زمانی که در راه هستند هم بتوانند از سرویس‌های مختلف اینترنتی استفاده کنند. اما برای به‌کار انداختن صفحه ‌لمسی این تلفن‌‌ها آن‌ها بایستی از انگشت خود بدون داشتن هیچگونه پوششی استفاده کنند و این نکته کار کردن با این‌گونه تلفن‌ها را در سرمای زمستان کمی دشوار می‌کند.

استفاده از سوسیس برای کار با تلفن‌های هوشمند

البته تا به حال راه‌‌های هر چند غیرمتداول برای این مشکل کشف شده است. اگر واژه‌های آی‌فون (iPhone)، کره (Korea) و سوسیس (Sausage) را در جستجو‌گرعکس گوگل وارد کنید، عکس‌های متعددی پیدا خواهید کرد از افراد آسیائی که دستکش پوشیده‌اند و برای استفاده از صفحه‌ی لمسی تلفن خود از سوسیس‌هایی به اندازه‌ی خودکار استفاده می‌کنند.

این سوسیس‌ها هدایت‌کننده الکتریسیته هستند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا در زمستان بدون درآوردن دستکش‌هایشان بتوانند از آی‌فون خود استفاده کنند.

نخستین بار دستکش‌های مجهز به سنسور الکتریکی در آمریکا اختراع شده‌اند و این کارخانه‌ی مونیخی مجوز استفاده از این نوع‌آوری را همزمان با آغاز فصل سرما از آمریکا گرفته است.این دستکش‌ها طراحی زیبائی دارند و می‌توان آن‌ها را با لباس رسمی نیز پوشید

دستکش‌های مجهز به سنسور الکتریکی

حال کارخانه‌ای آلمانی به نام "روکل" (Roeckl) در زمینه تولید دستکش در مونیخ ایده‌ی شیک‌تری پیدا کرده‌است. راه‌حل پیشنهادی این کارخانه مدل جدیدی دستکش چرمی با نام Sportive Touch است. چرم بکار برده شده در این دستکش‌ها طوری دباغی شده تا بتواند جریان الکتریسیته را از خود عبور دهد. اما کارخانه "روکل" جزئیات مرتبط با محصول جدید خود را فاش نکرده است.

البته نخستین بار دستکش‌های مجهز به سنسور الکتریکی در آمریکا اختراع شده‌اند و این کارخانه‌ی مونیخی مجوز استفاده از این نوع‌آوری را همزمان با آغاز فصل سرما از آمریکا گرفته است.این دستکش‌ها طراحی زیبائی دارند و می‌توان آن‌ها را با لباس رسمی نیز پوشید. پیش از این برای این‌که بتوان در سرما نیز از انگشتان دست استفاده کرد، دستکش‌هایی پشمی رایج بود که تنها انگشتان را تا نیمه می‌پوشاند، اما آن‌ها بر خلاف دستکش‌های  Sportive Touch چندان مناسب پوشیدن با لباس‌های رسمی نیستند.

دستکش‌های مجهز به سنسور الکتریکی

در عین حال می‌توان تصور کرد که قیمت دستکش‌های هادی الکتریسیته کمی بیشتر از دستکش پشمی یا "سوسیس" باشد. کارخانه "روکل" که از سال 1839 دستکش و کلاه تولید می‌کند، قیمت این محصول جدید خود را 79/99 یورو اعلام کرده است.

فرآوری: محسن مرادی
بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:نارنجی،دویچه وله