تبیان، دستیار زندگی
یکی از شیوه‌هایی که از زمان‌های دور به عنوان یک شیوه درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفته خاک درمانی یا گل درمانی بوده که امروز نیز در برخی از استان‌های کشور مانند آذربایجان غربی به ویژه در نزدیکی دریاچه ارومیه مورد استفاده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از خاک درمانی چه می‌دانید؟


یکی از شیوه‌هایی که از زمان‌های دور به عنوان یک شیوه درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفته خاک درمانی یا گل درمانی بوده که امروز نیز در برخی از استان‌های کشور مانند آذربایجان غربی به ویژه در نزدیکی دریاچه ارومیه مورد استفاده است.


از خاک درمانی چه می‌دانید؟

بسیاری از مردم به سراغ شیوه های مختلف درمان و پیشگیری در طب مدرن یا مکمل می‌روند و با کمک روش‌هایی نظیر عطر درمانی، گیاه درمانی، طب سوزنی و ... تلاش می‌کنند تا احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را در طول زندگی به صفر برسانند؛ غافل از آنکه طب سنتی خودمان راهکارها و تدابیر بسیار ارزشمندی برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها و اختلال‌های جسمی و ذهنی را دارد، به شرط آنکه تدابیر و نکاتش مورد توجه مردم و خانواده‌ها قرار بگیرد و در زندگی به کار گرفته شود.

خاک بیمارمان می‌کند یا درمان؟

یکی از شیوه‌هایی که از زمان‌های دور به عنوان یک شیوه درمانی در کشورمان مورد استفاده قرار می‌گرفته خاک درمانی یا گل درمانی بوده که امروز نیز در برخی از استان‌های کشور مانند آذربایجان غربی به ویژه در نزدیکی دریاچه ارومیه مورد استفاده است؛ و کاربرد درمانی آن برای درمان بیماری‌های پوستی، مفصلی، بیماری‌های تنفسی، آسم و اختلال‌های روانی به حدی زبانزد است که بخشی از این گل سیاه دریاچه ارومیه به عنوان یک محصول درمانی برای مدت‌های طولانی به کشورهایی چون روسیه صادر می‌شد.

از تأثیر درمانی خاک غافل نشوید

متأسفانه امروزه به دلیل افزایش میزان آلودگی محیط زیست، بسیاری از مردم تصور می‌کنند که خاک را باید در گروه کثیف‌ترین چیزها در طبیعت دانست و تا حد امکان باید از تماس با آن پرهیز کرد. به این ترتیب خانواده‌ها ترس دارند که بچه‌شان به خاک دست بزند، در حالی که همین تماس با خاک آن هم خاکی که از سلامت و بهداشت آن در طبیعت مطمئن باشیم، می‌تواند تأثیرات موثر و درمانی ویژه‌ای بر سلامت افراد داشته باشد.

در متون طب سنتی به خاک‌های مختلف و متنوعی اشاره شده که در اصطلاح از آن‌ها با نام «طین» یاد می‌شود. غالب این خاک‌ها طبع سرد و خشک دارند.

تأثیر گل درمانی بر اختلال‌های قلبی

علاوه بر گل‌هایی که نام بردیم گل‌های دیگری مانند خاک زرد، خاک سبز، خاک آندولسی، خاک جلود، خاک خراسانی و خاک یا گل داغستان وجود دارند که برای هر یک از آن‌ها خواص درمانی ویژه‌ای در ‌متون طب سنتی ذکر شده است

تسکین ورم‌ها با خاک سرخ

خاک سرخ یا گل فارسی یکی دیگر از انواع خاک‌هایی است که توسط درمانگران در زمان گذشته برای درمان برخی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این خاک از جمله خاک‌های قابض محسوب می‌شده که به صورت ضماد و موضعی مورد استفاده بوده است. بسیاری از درمانگران از ضماد خاک سرخ برای بهبود و درمان ورم‌ها استفاده می‌کردند.

گل ارمنی نیز یکی دیگر از خاک‌های سرخ رنگی است که جنبه درمانی دارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهایش خاصیت ضد خونریزی آن است که از آن برای کاهش خونریزی افرادی که دچار جراحت می‌شدند، استفاده می‌کردند.

یکی از بهترین مناطق در ایران که خاکش جنبه درمانی متعددی دارد سواحل نزدیک رودخانه ارومیه است که گل سیاه رنگ و پرخاصیتی دارد.

در ساحل گل درمانی کنید

گل درمانی در ساحل یکی دیگر از شیوه‌های درمانی طبیعی است که در طب سنتی ایران نیز اشاره‌های مختلفی به جنبه‌های درمانی آن شده است. توصیه درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان این بوده که در شرایطی که فرصت مسافرت به شهرهای ساحلی برای مردم به ویژه در فصل تابستان فراهم می‌شود حتماً سعی کنند از خواص درمانی شن و خاک ساحل و گلی که در نزدیکی دریا وجود دارد بهره ببرند.

در فصل‌های سرد سال در صورتی که برایشان امکان دارد با پای برهنه و بدون دمپایی بر شن‌های ساحل پیاده روی کنند و اجازه دهند که بدنشان با شن‌ها در تماس باشد؛ و در فصل‌های گرم نیز از گل‌های نزدیک ساحل یا شن ساحل برای پوشاندن بدن خود استفاده کنند و به اصطلاح بخشی از بدن خود را زیر شن‌ها پنهان کنند تا به این ترتیب از خواص درمانی گل‌های ساحلی بهره‌مند شوند.

با این خاک خود را بشویید

یکی از خاک‌هایی که توسط درمانگران طب سنتی برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت خاک سفید است. این خاک با بافتی چرب مانند، بیشتر در سرزمین‌های عراق، کوفه و حجاز وجود داشته و از این سرزمین‌ها به کشورهای دیگر ارسال می‌شده است. خاک سفید که لزج مانند و چسبنده بود معمولاً برای شستن بدن مورد استفاده قرار می‌گرفته و آثار درمانی متعددی داشته است به گونه‌ای که افراد بعد از شست و شو با این خاک، سبکی و نشاط بیشتری احساس می‌کردند. این خاک از بین برنده چرک مو و زایل کننده زخم‌ها و دمل‌های مزمن بوده است.

از خاک درمانی چه می‌دانید؟

درمان واریس با گل ارمنی

برخی از درمانگران و حکیمان طب سنتی، در حال حاضر نیز گل ارمنی را دارویی مناسب برای درمان بیماری واریس می‌دانند. درمانگران با مخلوط کردن گل ارمنی و گلاب خمیری تهیه می‌کنند و این خمیر را دور پا در محل واریس قرار می‌دهند و آن را با پارچه ای مناسب می‌بندند تا این گل خشک شود و حالت انقباض آن موجب از بین رفتن و جمع شدن واریس و درمان آن شود. امروزه نیز برخی درمانگران طب سنتی از این نسخه برای درمان واریس استفاده می‌کنند. تهیه گل ارمنی از عطاری‌ها چندان دشوار نیست و می‌توان از این شیوه طبیعی با تجویز متخصص طب سنتی برای درمان واریس و برخی از بیماری‌ها استفاده کرد.

بهبود بیماری‌های مفصلی با گل درمانی

یکی از بهترین مناطق در ایران که خاکش جنبه درمانی متعددی دارد سواحل نزدیک رودخانه ارومیه است که گل سیاه رنگ و پرخاصیتی دارد که بر اساس تحقیقات دانشمندان آلمانی که آزمایش‌هایی را روی این خاک به عمل آورده‌اند، این گل خاصیت درمانی معجزه‌آسایی برای درمان برخی از بیماری‌های مفصلی، پوستی و حتی روان درمانی برای بیماران دارد.

از این رو گل درمانی نه تنها در دنیای سنتی قدیم جنبه‌های درمانی موثری داشته بلکه دنیای پزشکی امروز نیز خواص درمانی آن را تایید می‌کند تا با حضور در مناطقی که دارای خاک و گل با جنبه‌های درمانی و مورد تایید مراکز درمانی هستند از خواص درمانی این خاک‌ها برای افزایش میزان مقاومت بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بهره ببرند.

این خاک افسرده‌تان می‌کند

در مکاتب درمانی مختلفی به تأثیر مواد و اجزای مورد استفاده برای ساخت خانه بر انسان اشاره شده است. به عنوان مثال در طب سنتی ایران به این نکته اشاره شده که نوع خاک و رنگ آن تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی و سلامت اعضای خانواده دارد.

در حقیقت در متون طب سنتی ایران نیز توصیه‌های مختلفی در این زمینه شده که مثلاً کدام خاک برای ساختن خانه مستحکم‌تر است و رنگ خاک و طبعی که دارد چه تأثیری بر سلامت افرادی که در آن محیط زندگی می‌کنند می‌تواند داشته باشد. برای نمونه می‌توان به تحقیقی که در یکی از کشورهای اسکاندیناوی صورت گرفت اشاره کرد.

در این تحقیق مشخص شد که آمار خودکشی در خانه‌ها و مجتمع‌هایی که با بتن ساخته شده بود بسیار بالاست. تحقیقات و مشاهدات این گروه نشان داد که سکونت در مجتمع‌هایی که از بتن ساخته می‌شود به دلیل خاصیت محصورکننده بتن و حس محدودکننده و خفقانی که به فرد منتقل می‌کند می‌تواند در درازمدت فرد را ضعیف و افسرده کرده و زمینه‌های افسردگی را در او افزایش دهد. البته نیازی نیست اگر منزل بتنی دارید حتماً تغییر مکان بدهید، تغییر رنگ دیوارها و یا گذاشتن گلدان‌های سبز در منزل می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: taghvimi