تبیان، دستیار زندگی
آخرین قسمت سریال درپناه تو ی حمید لبخنده جمعه چهاردهم دی ماه از شبكه ای فیلم پخش شد، سریالی كه 17 سال قبل ستارگان جوانی را به سینما و تلویزیون معرفی كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«در پناه تو» 17 سال بعد


آخرین قسمت سریال درپناه تو ی حمید لبخنده جمعه چهاردهم دی ماه از شبكه ای فیلم پخش شد، سریالی كه 17 سال قبل ستارگان جوانی را به سینما و تلویزیون معرفی كرد.

«در پناه تو»، 17 سال بعد

حسن جوهرچی

تنها بازیگر درپناه تو كه قبل از این سریال در سینما چهره شده بود و مخاطبان او را می شناختند. بازیگری كه اولین بار با فیلم بر بال فرشتگان(جواد شمقدری) چهره شد. ضیافت و سلطان (مسعود كیمیایی) فیلم های مهم دیگری بودند كه جوان تازه وارد سینما تا سال 75 در آن ها بازی كرده بود. جوهرچی پس از دیده شدن سریال درپناه تو و تا سال 79 از نظر كمی تعداد فیلم هایی كه بازی كرد خیلی فرقی با قبل از این سریال نداشت. او از سال 79 تا 89 در هیچ فیلم سینمایی دیگری حضور پیدا نكرد. سریال غریبانه نقطه عطف دیگر كارنامه كاری جوهرچی بود چون برای اولین بار نقش منفی یك سریال پرمخاطب را بازی می كرد. مشق عشق، او یك فرشته بود، فاكتور هشت و فاصله ها از میان انبوهی از سریال هایی كه بازی كرد تنها سریال هایی بودند كه در زمان پخش مخاطب زیادی به خود جذب كردند. جوهرچی مدتی هم به اجرا در برنامه های تلویزیونی روی آورد.

لعیا زنگنه

ستاره سریال درپناه تو برای ادامه مسیرش در تلویزیون ریسك نكرد و ترجیح داد از بین تمام پیشنهادهای تلویزیونی اش ، درقلب من حمید لبخنده را انتخاب كرد، سریالی كه به واسطه پیش زمینه ذهنی از كارگردان و بازیگرانش تا حدودی موفقیتش تضمین شده بود. اما زنگنه در سینما به این شكل هوشمندانه عمل نكرد. اولین فیلم سینمایی اش راز مینا بود كه توقعات را برآورده نكرد، در ادامه هم هر چند فیلمی مثل شیفته بازی كرد اما انتخاب های دیگرش مثل هفت ترانه، تب، رنگ شب هم نتوانست نظر مخاطبان و منتقدان را برآورده كند. او در ادامه مسیر سینمای اش با كارگردانانی مثل كیمیایی و الوند هم كار كرد، اما هیچكدام به اتفاق های كارنامه سینمایی او تبدیل نشدند. زنگنه البته در تلویزیون كارنامه قابل دفاع تری از خود به جا گذاشت.

پارسا پیروزفر

نقش پارسا پیروز فر در سریال در پناه تو به شدت تعدیل شد و از بین رفت. با این حال مسیر او بعد از در پناه تو یه سر و گردن از بقیه بازیگران بالاتر است. پیروز فر پس از در پناه تو سه بار برای فیلم های شیدا،اعتراض و مهمان مامان تندیس بهترین بازیگر مرد از جشن خانه سینما را دریافت كرد. مسعود كیمیایی، داریوش مهرجویی و كمال تبریزی كارگردانان مهمی بودند كه او پس از موفقیت در سریال در پناه تو با آن ها همكاری كرد. او پس از در پناه تو سریال در قلب من را باز هم با حمید لبخنده كار كرد. سریالی كه به اندازه سریال قبلی موفق نبود ولی برای پیروز فر ادامه مسیر خوبی بود. هر چند خیلی از كارشناسان معتقدند سریال در چشم باد به كارگردانی مسعود جعفری جوزانی كه پیروز پنج سال برای آن وقت گذاشت نقطه عطف كارنامه كاری پیروز فر در تلویزیون محسوب می شود ولی مردم بیشتر با دنیل وسپرگ سریال سفر سبز به كارگردانی محمد حسین لطیفی ارتباط برقرار كردند. پیروز فر در ابتدای دهه هشتاد و ابتدای دهه نود دو تئاتر از دو نمایشنامه معروف جهان را به عنوان كارگردان روی صحنه برد. فیلم سینمایی اینجا بدون من به كارگردانی بهرام توكلی و اسب حیوان نجیبی است به كارگردانی عبدالرضا كاهانی آخرین كارهایی بودند كه پیروز در سال 89 جلوی دوربینشان رفت.

شهرزاد عبدالمجید

شاید خیلی ها فكر می كردند شهرزاد عبدالمجید پس از در پناه تو بتواند تبدیل به یكی از بازیگران موفق حداقل در مدیوم تلویزیون باشد اما این اتفاق نیفتاد. البته نه از آن جهت كه كارهای بدی بازی كرد بلكه در این 16 سال خیلی جلوی دوربین قرار نگرفت. دلیلش چه بود هیچ كس نمی داند. او حتی سینما را با بازی در فیلم ضیافت به كارگردانی مسعود كیمیایی آغاز كرد و از آن جایی كه تجربه  ثابت كرده بازیگران فیلم های كیمیایی یا تبدیل به استارهای سینمای ایران می وندیا حداقل تا چند سال پیشنهادهای زیادی به آن ها می شود، عبدالمجید موردی استثنایی در این زمینه به شمار می آید چون ضیافت اولین و آخرین كار سینمایی اش بود. البته عبدالمجید در یك سری سریال های پرمخاطبی چون فقط به خاطر تو (اكبر منصور فلاح) و تب سرد (علیرضا افخمی) هم بازی كرد اما این سریال ها هم خیلی نتوانستند كارنامه كاری او را تغییر دهند. حتی او مدتی هم به عنوان بازیگر مجری در مجموعه عروسكی آتقی به عنوان خاله رویا(یكی از اولین خاله های تلویزیون) هم حضور موفقی روی آنتن داشت ولی آن كار هم ادامه پیدا نكرد .

رامین پرچمی

رامین پرچمی هم نتوانست از موقعیت خوب نقش رامین در در پناه تو، به نفع موفقیت‌های بعدی استفاده كند. او بلافاصله بعد از سریال لبخنده، برای بازی در ضیافت مسعود كیمیایی دعوت شد و همكاری‌اش با كیمیایی در اعتراض هم ادامه پیدا كرد. حضور سینمایی این بازیگر با فیلم‌های تلفن ، خاكستری ، مهمان مامان و اخراجی‌های 2 ادامه پیدا كرد اما در هیچ كدام از این كارها، هیچ وقت نقش اول نداشت و كم كم به بازیگری درجه چندم تبدیل شد. تا جایی كه در مهمان مامان فقط در سكانس حضور داشت. حضور تلویزیونی این بازیگر هم چندان چشمگیر نبود. او بعد از در پناه تو، نقشی فرعی در پس از باران ایفا كرد و لهجه شمالی‌اش در همسایه‌ها هم نتوانست برای درخشیدن دوباره او كاری انجام دهد. او نهایتا در تجربه نا موفق زیر آسمان شهر 3» بازی كرد كه آن هم نتوانست موقعیت تاثیرگذار نقش رامین را به او باز گرداند.

نقش پارسا پیروز فر در سریال در پناه تو به شدت تعدیل شد و از بین رفت. با این حال مسیر او بعد از در پناه تو یه سر و گردن از بقیه بازیگران بالاتر است. پیروز فر پس از در پناه تو سه بار برای فیلم های شیدا،اعتراض و مهمان مامان تندیس بهترین بازیگر مرد از جشن خانه سینما را دریافت كرد.

رزیتا غفاری

رزیتا غفاری با نقش خیلی كوتاهی در در پناه تو به عرصه بازیگری وارد شد اما با همین نقش كوتاه توانست خودش را به حمید لبخنده ثابت كند و بلافاصله در در قلب من این كارگردان حضور پیدا كند. او بعد از كار لبخنده، در فیلم های سینمایی مختلفی مثل هتل كارتن ، شوكران، یكی بود یكی نبود، آواز خوان، آب و آتش، پشت پرده مه و ... حضور پیدا كرد اما بازی‌اش در هیچ كدام از فیلم ها به اندازه همكاری‌اش با بهروز افخمی در شوكران به چشم نیامد.

سحر زكریا

سحر زكریا با نقش سیمین دختر عموی رامین دیده شد، اما نه به اندازه دیگر بازیگران جوان سریال. به همین خاطر است كه او برخلاف دیگر بازیگران در پناه تو نه به واسطه این سریال كه به خاطر كارهای دیگرش به چشم آمد و چهره شد. او بعد از درپناه تو در چند فیلم سینمایی از جمله مردی از جنس بلور بازی كرد ، اما این سریال كمدی قطار ابدی و نقش ماریا بود كه زكریا را معروف كرد و بعد از آن هم نقش مهتاب در سریال پاورچین كه او را به اوج شهرت رساند.

اتابك نادری

اتابك نادری در سریال در پناه تو بازیگر مكمل بود و در تمام این سال ها هم بازیگر مكمل ماند. او سریال ها و تله فیلم های فراوانی بازی كرده اما كمتر از همه دیگر بازیگران این مجموعه آثاری كه بازی كرده به چشم امده و موفق بوده. شاید از بین همه كارهایی كه كرده روزهای زندگی(سیروس مقدم)، پول كثیف(جواد افشار)، نوروز 75 و جنگ 39(داریوش كاردان)، ولایت عشق(مهدی فخیم زاده)، شوق پرواز(یداله صمدی) و عمارت فرنگی(محمد رضا ورزی) مهم ترین آثاری باشد كه او به عنوان بازیگر فرعی در آن حضور پیدا كرده است.

كیومرث مرادی

كیومرث مرادی مورد عجیب و غریب سریال در پناه تو است. مرادی انگار امده بود كه نماند! بعد از در پناه تو هیچ رد و نشانی از ادامه فعالیتش در سینما و تلویزیون پیدا نمی كنید. فقط یك تجربه كوچك در سریال كلبه سفید به كارگردانی مهرداد رایانی مخصوص در تلویزیون دارد كه در آن كار هم نقش مقابلش شهرزاد عبدالمجید است. این در حالی است كه همان زمان هم بازی او مورد توجه زیادی قرار گرفته بود و شاید خیلی ها لباس بازیگری برای او هم دوخته بودند اما مرادی پس از در پناه تو همه توانش را روی تئاتر گذاشت.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبر سینما