تبیان، دستیار زندگی
برخی از توصیه های رسول خدا مربوط به پدران و مادران است و برخی دیگر مربوط به زنان و برخی دیگر مربوط به مردان است، اما در این میان برخی از توصیه ها، مربوط به جوانان است كه با عمل كردن به آنها می توان از جوانی خود كاملا بهره برد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تكنیك هایی برای موفقیت


برخی از توصیه های رسول خدا مربوط به پدران و مادران است و برخی دیگر مربوط به زنان و برخی دیگر مربوط به مردان است، اما در این میان برخی از توصیه ها، مربوط به جوانان است كه با عمل كردن به آنها می توان از جوانی خود كاملا بهره برد.


حضرت محمد

خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن كریم به بیان تكنیك هایی می پردازد كه سبب موفقیت پیامبر در گسترش فرهنگ اسلام در جهان شده كه برای رهپویان موفقیت عمل كردن به این تكنیك ها ضروری است تكنیك هایی از جمله:

تكنیك اول صبر و پایداری در برابر مشكلات :

(فَاسْتَقِمْ کما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَک: بنابراین همان گونه که فرمان یافته‌ای استقامت کن همچنین کسانی که با تو به سوی خدا آمده‌اند)(هود:112)

تكنیك دوم بی تفاوت نبودن نسبت به جامعه:

این تكنیك می تواند نقش مهمی در پیشرفت جامعه داشته باشد كه پیامبر اعظم در این زمینه در نهایت دلسوزی بود تا آنجا كه خداوند به او توصیه می كرد:

(فَلا تَذْهَبْ نَفْسُک عَلَیهِمْ حَسَراتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِما یصْنَعُونَ: جان خود را به اثر شدت تأسف به آنها از دست مده، خداوند از آنچه که انجام می‌دهند، آگاه است)( فاطر:80)

تكنیك سوم ارتباط موثر با دیگران:

كه در زندگی پیامبر اكرم موج می زد و یكی از مهمترین فرمول های موفقیت است ، چنانچه خداوند متعال می فرماید:

(فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک: در پرتو رحمت الهی در برابر تندی آنها نرم شدی و اگر خشن و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می‌شدند)( آل عمران:159)

امیدوارم كه بتوانیم از این تكنیك ها به خوبی در زندگی بهره ببریم .

استفاده بهینه از وقت را از دست ندهید

یكی از نسخه های موفقیت در قرآن مجید استفاده بهینه از وقت است، چنانچه خداوند متعال در جواب افرادی كه درخواست برگشت مجدد به دنیا را دارند این گونه پاسخ می دهد:

(وَ هُمْ یَصْطَرِخُونَ فیها رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیْرَ الَّذی كُنَّا نَعْمَلُ أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما یَتَذَكَّرُ فیهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَ جاءَكُمُ النَّذیرُ فَذُوقُوا فَما لِلظَّالِمینَ مِنْ نَصیر: و آنان در آنجا فریاد برمى‏آورند: «پروردگارا، ما را بیرون بیاور، تا غیر از آنچه مى‏كردیم، كار شایسته كنیم.» مگر شما را [آن قدر] عمر دراز ندادیم كه هر كس كه باید در آن عبرت گیرد، عبرت مى‏گرفت؛ و [آیا] براى شما هشداردهنده نیامد؟ پس بچشید كه براى ستمگران یاورى نیست.)( فاطر :  37)

در روایتی به صورت مشخص به جوانان 20 ساله اشاره و آنها را به جدیت و تلاش و استفاده حداكثری از عمر و زمان سفارش می كند :اِنَّ للّه مَلِکٌ یَنزِلُ فی کُلِّ لَیْلَةٍ وَ یُنادی یا أَبْناءَ الْعِشرین! جدُّوا وَ اجْتَهدِوا: پروردگار فرشته ای دارد که هر شب فرود می آید و بانگ می زند، ای بیست ساله ها! تلاش و جدیت کنید

اوقات فراغت، حساس ترین لحظات زندگی انسان ها به ویژه نسل جوان است و برای بهره وری مناسب از فرصت ها، نیاز به برنامه ریزی خاصی دارد. اوقات فراغت، امروزه چنان اهمیتی یافته است که در عمل، به گشایش باب ویژه ای در حوزه علوم اجتماعی، با عنوان «جامعه شناسی فراغت» انجامیده است و فلسفه آن، رهانیدن انسان جامعه صنعتی از دام «از خود بیگانگی» است؛ بدین معنا که از ساعت های غیرکاری افراد، به عنوان فرصتی برای بازیابی خود و تجلی یافتن بُعد معنوی انسان استفاده می شود.

اسلام هم اوقات فراغت را بسیار با اهمیت می داند، در روایتی از امام کاظم علیه السلام می خوانیم:

اوقات یک مسلمان، به چهار بخش تقسیم شده است: بخشی به راز و نیاز با خدا؛ بخش دیگر به کار و تلاش برای کسب روزی؛ قسم دیگر به ارتباط سازنده با دیگران و پاره ای از آن نیز به تفریح سالم اختصاص یافته است.

بر اساس این زمان بندی، تمام فعالیت های فردی و اجتماعی یک مسلمان، چه در قالب کار و چه تفریحات سالم و سازنده، مفید و هدف مند است.

چنان که در برخی از دستورات دینی هدف از تفریح، کسب نیرو و نشاط برای انجام دیگر فعالیت ها شمرده شده است.

رسول خدا نیز در روایت های مختلفی به اهمیت استفاده از وقت تاكید و به بخیل بودن در عمر سفارش كرده اند (به عمر خود بخیل تر باش تا به درهم دینارت)(مكارم الاخلاق ،ج2،ص364)

همچنین در روایتی به صورت مشخص به جوانان 20 ساله اشاره  و آنها را به جدیت و تلاش و استفاده حداكثری از عمر و زمان سفارش می كند :(اِنَّ للّه مَلِکٌ یَنزِلُ فی کُلِّ لَیْلَةٍ وَ یُنادی یا أَبْناءَ الْعِشرین! جدُّوا وَ اجْتَهدِوا: پروردگار فرشته ای دارد که هر شب فرود می آید و بانگ می زند، ای بیست ساله ها! تلاش و جدیت کنید.)(مستدرک الوسائل، ج 353:2)

نوجوان درگیر در دام اعتیاد!

جوان و دوست یابی

بیشتر ناکامی ها و انحرافات نسل جوان، ناشی از دوستی های نادرست است که ریشه در انتخاب شتابزده و بی معیار و یا احساسیِ دوستان دارد. گاه آتش احساسات سبب دوستی فرد با کسی می شود که شعله های آن، تمام عمر دامنگیر اوست. قرآن مجید از زبان آنانی که در دوست گزینی به بیراهه رفته اند، می گوید:

«ای کاش با پیامبر دوست و همراه می شدم، وای بر من! کاش فلان شخص گمراه را به دوستی نمی گرفتم، او مرا از یاد و راه حق منحرف و گمراه کرد». (فرقان 27 ـ 29)

امام علی علیه السلام نیز هشدار می دهد: «با انسان شرور رفاقت مکن؛ زیرا طبع تو از شرارت های او الگو می گیرد، بدون آنکه خودت بفهمی»

ایشان در جای دیگر می فرماید: «از همراهی با افراد کج اندیش و سست رأی و صاحب اعمال ناپسند دوری کن؛ زیرا آدمی به طرز تفکر و روش رفیقش خو می گیرد»

از افرادی که دارای خلق و خوی مناسبی نیستند و به دین و دنیای انسان ضربه می زنند، باید بنابه فرموده امام صادق علیه‌السلام دوری گزید:

نگاه کن تا هر کس مفید به حال دین تو نیست، به او اعتنا مکن و علاقه ای به رفاقت با او نشان مده که هر آنچه غیر خداست، فانی و نابود شدنی است و هر علاقه ای که به غیر خدا باشد، عاقبت زشت و پایان ناخوشایندی خواهد داشت.

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم می کوشید مردم از راه تلاوت، با قرآن مأنوس شوند، آن را خوب بفهمند و به فهمیده های خود عمل کنند

جوان و اُنس با قرآن

جوانی، بهترین دوران برای مأنوس شدن با قرآن مجید است، چنان که آمده است: «هر کس در حالی که جوان و با ایمان است قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته می شود».

قرائت قرآن در سیره امامان معصوم و بزرگان، ارزش الهی داشته است. امام رضا علیه السلام شب هنگام در بستر خویش بسیار قرآن تلاوت می کرد و وقتی که به آیه ای درباره بهشت یا دوزخ می رسید، می گریست، از خدا بهشت می طلبید و از دوزخ به او پناه می برد.

جاذبه قرآن به اندازه ای است که تلاوت آیه هایی از آن، زمینه اُنس با همه قرآن را فراهم می سازد. البته این اعجاز است که اگر کسی معنای حقیقی سوره های قرآن را نداند و فقط توانایی تلاوت آن را داشته باشد، به همین مقدار از فیض خدا بهره برد و همین عبادت لفظی، او را به عبادت فکری می رساند.

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم می کوشید مردم از راه تلاوت، با قرآن مأنوس شوند، آن را خوب بفهمند و به فهمیده های خود عمل کنند.

چه خوش است یک شبی بکُشی هوا را

به خلوص خواهی ز خدا، خدا را

به حضور خوانی ورقی ز قرآن

فکنی در آتش کتب ریا را

شود آنکه گاهی بدهند راهی

به حضور شاهی چو من گدا را

(الهی قشمه ای)

فرآوری : زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان   


منابع :

مقاله زهره سادات حسینی

وبلاگ حافظان نور