تبیان، دستیار زندگی
ناگهان دیدم بیرقهای پی در پی هویدا شد و سواری دیدم بیرقی در دست داشت پیکان از بالای آن بیرون آمده و سری بر آن بود نورانی، شبیه ترین مردم به رسول خدا . ناگهان دیدم از پشت سر وی زنانی بر شتران بی روپوش سوارند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشک و عشق

امام حسین


ایام مصادف است با سالگرد ورود اهل بیت پیامبر علیهم السلام به شام . مصیبت بزرگی که در دنباله حادثه کربلا رخ داد. مصیبت اسارت و بی حرمتی به اهل بیت علیهم السلام است. متاسفانه بسیاری از ما، عزاداری امام حسین علیهم السلام را مخصوص دهه اول محرم می دانیم و از عزاداری های ماه صفر غفلت داریم.

طرز ورود اهل بیت علیهم السلام به شام و بی احترامی یزیدیان نسبت به آنان از مصائبی است که دل هر شیعه ای را به درد آورده و اشک چشمش را جاری می سازد.

با هم یکی از نقلهای مربوط به  این ماجرا را مرور می کنیم و در دنباله به فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام اشاره ای می کنیم .

مصیبت بزرگ شام

از مهل بن سعد ساعدی روایت شده (1) که گفت : به بیت المقدس می رفتم گذرم به دمشق افتاد و شهری دیدم با جوی های آب روان و درختان فراوان ، پرده های آویخته دیبا ... مردم را دیدم که شادمانی می کنند و زنان دف و طبل می زنند با خود گفتم : شامیان را عیدی باشد که ما ندانیم ! گفتند: ای پیرمرد گویا تو چادرنشین بیابانی ؟ چند تن را دیدم که با یکدیگر حرف می زدند. پرسیدم : شما شامیان را عیدی است که ما نمی دانیم ؟ گفتند ای سهل عجیب نداری که آسمان خون نمی بارد و زمین اهل خود را فرو نمی برد؟ گفتم مگر چه شده ؟ گفتند : این سر حسین عترت محمد است که از عراق ارمغان آورده اند ! گفتم واعجبا سر حسین را آورده اند و مردم شادی می کنند؟!

باز پرسیدم : از کدام دروازه می آورند ؟ اشاره به دروازه ای کردند که آن را باب ساعات گویند. سهل گفت : در میان گفتگوی ما ناگهان دیدم بیرقهای پی در پی هویدا شد و سواری دیدم بیرقی در دست داشت پیکان از بالای آن بیرون آمده و سری بر آن بود نورانی، شبیه ترین مردم به رسول خدا .

ناگهان دیدم از پشت سر وی زنانی بر شتران بی روپوش سوارند. نزدیک شدم و از زن نخستین پرسیدم : کیستی ؟ گفت سکینه دختر حسین . گفتم : حاجتی داری تا بر آورم که من سهل بن سعد ساعدی هستم . جدّ تو را دیدم و از او حدیث شنیدم.

از جمله سفارشات اهل بیت علیهم السلام به ما شیعیان ، رفتن به زیارت امام حسین علیه السلام است . همین سفارشات سبب شده است تا هر ساله خیل عظیم مشتاقان از دور و نزدیک به زیارت قبر مطهر آن امام همام شرفیاب و از افوار پر فیض آنجا مستفیذ گردند

گفت : ای سهل به حامل این سر بگو که آن را جلوتر برد تا مردم مشغول نگریستن آن شوند و به حرم پیامبر نگاه نکنند.

سهل گفت : نزدیک نیزه دار شدم و با دادن پول او را راضی کردم سر را جلوتر ببرد.

یزید را دیدم بر تخت نشسته و تاجی بر سر دارد و بر گرد او پیرمردان قریش بودند. چون حامل سر بر او وارد شد این شعر را خواند :

اوفر رکابی فضة و ذهبا                          انا قتلت السید المحجبا          

قتلت خیر الناس اما و ابا                               و خیر هم اذ ینسبون نسبا          

یعنی: ای یزید رکاب اسب مرا از طلا و نقره پر کن ! من بودم که سید در پرده را کشتم کسی را که در هنگام شمردن نسب از جهت پدر و مادر از همه برتر بود کشتم !

(گویا چون سر مطهر در یک ظرف سر پوشیده بوده تعبیر به محجب : در پرده نموده است.)

اربعین

یزید گفت : اگر می دانستی بهترین مردم است چرا او را کشتی؟

گفت: به طمع جایزه تو.

یزید دستور داد او را بکشند و سرش را بریدند!

آنگاه سر امام را در طبقی زرین نهاد و می گفت : ای حسین قدرت مرا چگونه دیدی؟

بسوی کعبه عشّاق

مناسبت دیگر این ایام اهتمام شیعیان برای رفتن به زیارت اربعین در کربلاست . از جمله سفارشات اهل بیت علیهم السلام به ما شیعیان ، رفتن به زیارت امام حسین علیه السلام است . همین سفارشات سبب شده است تا هر ساله خیل عظیم مشتاقان از دور و نزدیک به زیارت قبر مطهر آن امام همام شرفیاب و از افوار پر فیض آنجا مستفیذ گردند. اگر ما به کتاب کامل الزیارات تالیف محدث عالی مقام جعفر بن محمد بن قولویه – ( متوفی 368 ه ) مراجعه کنیم ، روایات بسیاری در این زمینه ملاحظه می کنیم .

آثار و برکات متعددی برای زیارت امام حسین علیه السلام ذکر شده است که مهمترین آنها را به صورت فهرست ذکر می کنیم (2) :

ناگهان دیدم بیرقهای پی در پی هویدا شد و سواری دیدم بیرقی در دست داشت پیکان از بالای آن بیرون آمده و سری بر آن بود نورانی، شبیه ترین مردم به رسول خدا . ناگهان دیدم از پشت سر وی زنانی بر شتران بی روپوش سوارند

1 – دعای پیامبر و امیرالمومنین و فاطمه و ائمه علیهم السلام در مورد زائرین حضرت.

2 – دعای ملائکه در حق آنان .

3 – حساب نشدن ایام زیارت حضرت از عمر زائر .

4 – وارد بهشت شدن زائرین قبل از دیگران .

5 – زیارت امام حسین علیه السلام ، افضل اعمال.

6 – زیارت امام حسین علیه السلام مثل زیارت خدا در عرش.

7 – زیارت امام حسین علیه السلام مثل زیارت رسول خدا.

8 – زیارت امام حسین علیه السلام سبب آمرزش گناهان.

9 – زیارت حضرت ثواب حج و عمره. – در برخی روایات ثواب چند حج آمده که احتمالا بر اساس تفاوت احوال زائرین باشد-

10 – زیارت امام حسین علیه السلام ثواب آزاد کردن برده در راه خدا را دارد.

11 – زائرین آن حضرت مقام شفاعت خواهند داشت.

12 – زیارت حضرت، سبب رفع گرفتاری و قضاء حوائج.

اینها عناوین کلی برخی از مهمترین فضیلتهای زیارت آن امام همام است. برای اوقات خاصی هم زیارت آن حضرت سفارش شده است ، از جمله روز عرفه ، روز عاشورا ، نیمه شعبان ، ماه رجب.

یکی از مناسبتهای زیارت مخصوص ایشان روز اربعین است که جناب شیخ طوسی فضیلت آن را از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام نقل کرده (3) و آن را یکی علامتهای شیعه دانسته است . شیخ برای حضرت زیارت کوتاهی را از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که امیدواریم همه توفیق خواندن آن را داشته باشند.

شیعیان عراق سالهاست که برای رفتن به کربلا در اربعین مراسم مفصلی دارند و از زائرین حضرت در طول راه پذیرایی می‌کنند.

امیدوارم خدای متعال به همه ما توفیق زیارت مکرر کربلای معلی را نصیب فرماید و ما را در ثواب زیارت امسال اربعین شریک گرداند.

پی نوشت:

1 – ترجمه نفس المهموم ، تالیف محدث قمی ترجمه علامه شعرانی /392 .

2 – کامل الزیارات / فهرست .

3 – مفاتیح الجنان / زیارت اربعین.

سید محمد مهدی رفیع پور

مدرس حوزه علمیه قم

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.