تبیان، دستیار زندگی
امسال، سالی درخشان برای مایکروسافت بود. ویندوز ۸ و ویندوزفون ۸ منتشر شدند، تبلت سرفیس به بازار آمد. گوشی‌های ویندوزفونی بی‌نظیری معرفی شدند و فروشگاه ویندوز دوباره زنده شد. اما این همه ماجرا نبود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

13 موفقیت و ناکامی مایکروسافت در 2012

(قسمت دوم)


امسال، سالی درخشان برای مایکروسافت بود. ویندوز 8 و ویندوزفون 8 منتشر شدند، تبلت سرفیس به بازار آمد. گوشی‌های ویندوزفونی بی‌نظیری معرفی شدند و فروشگاه ویندوز دوباره زنده شد. اما این همه ماجرا نبود. در کنار همه این‌ها، مرد شماره یک ویندوز 8، استیون سینوفسکی، مایکروسافت را ترک کرد و چندین و چند اتفاق دیگر نیز رخ داد.


قسمت اول

13 موفقیت و ناکامی مایکروسافت در 2012

ناکامی: وقتی خبری از ویندوزفون 8.7 نیست

کاربران نوکیا لومیا 900 وقتی فهمیدند که سیستم‌عامل گوشی‌ آن‌ها کمتر از یک‌سال پس از عرضه منسوخ خواهد شد به شدت عصبانی شدند. مایکروسافت تلاش کرد تا مشکل ارتقاء ویندوزفون 7 به 8 را به عرضه یک نسخه میانی با نام ویندوزفون 7.8 جبران کند.

این نسخه میانی حداقل باعث می‌شد که کاربران ویندوزفون 7 احساس کنند سیستم‌عامل جدیدی بر روی دستگاه خود دارند. اما پس از اعلام عرضه ویندوزفون 7.8 در پاییز 2012، مایکروسافت در نوامبر 2012 اعلام کرد این نسخه در سال 2013 منتشر خواهد شد و با این کار کاربران ویندوزفون 7 را ناامید کرد.

موفقیت: تبلت RT یعنی ساخت دستگاه‌هایی با سخت‌افزار قانع‌کننده

اگرچه ممکن است اولین اقدام مایکروسافت در تولید و طراحی یک محصول سخت‌افزاری کمی دیر شروع شده باشد ولی تولید سرفیس RT نشان از توان بالای ردموندی‌ها در تولید یک محصول بی‌نظیر است. سرفیس RT، در بازاری که در قبضه آیپد و تبلت‌های اندرویدی بود، جایگزینی قابل توجه محسوب می‌شود.

طراحی صنعتی سرفیس فوق‌العاده است. تاچ‌کاور و پایه تبلت و لوازم جانبی این محصول، یک تبلت سنتی را به یک رایانه‌ تمام‌عیار تبدیل می‌کند.

صفحه‌نمایش سرفیس از نظر ویژگی‌های بصری در مقابل صفحه‌نمایش آیپد، حرفی برای گفتن ندارد و سیستم‌عامل آن هم با نقص‌هایی همراه است ولی در مجموع کیفیت و تفاوت منحصربفرد آن با سایر محصولات نشان توانایی و نقاط قوت مایکروسافت در این زمینه است.

مایکروسافت با پیش‌نمایش آفیس 2013، گام‌های بزرگی به جلو برداشت. محصول جدید به کاربران امکان می‌داد با پرداخت 100 دلار به عنوان هزینه سالانه، به عضویت سرویس آفیس 365 درآیند

ناکامی: ویندوز RT نه چندان مورد قبول

وقتی مایکروسافت در سال 2011 اعلام کرد که قصد تولید ویندوزی برای پردازنده‌های ARM را در سر دارد، همه آن را ایده‌ای بسیار خوب می‌دانستند. اما حالا RT تبدیل به یک آشفته‌بازار شده است. فاحش‌ترین اشتباه در  RT، شباهت ظاهری آن با ویندوز سنتی است در حالیکه کاربر قادر به نصب اپلیکیشن‌های ویندوز سنتی بر روی آن نیست. نتیجه این کار هم یک دسکتاپ بدون استفاده خواهد بود که تنها شامل نمونه‌ای ناقص از آفیس و چند نرم‌افزار دیگر است که کاربر خود راضی نمی‌کند.

اما ناکامی اصلی RT، ناکامی‌های بالا را تحت شعاع قرار می‌دهد: مایکروسافت هیچ‌گاه به صورت کامل تفاوت ویندوز 8 و ویندوز RT را توضیح نداده است. در دنیای امروز تولید یک سیستم‌عامل برای تبلت‌ها کار سختی محسوب نمی‌شود. دلیل این ادعا را می‌توانید به خوبی در آیپد و کیندل بیابید.

موفقیت: اسکای درایو همچنان می‌تازد

دارپ‌باکس، باکس، فضای ابری آمازون و گوگل‌درایو را فراموش کنید. پیش از همه این‌ها اسکای‌درایو وجود داشت. اما اسکای‌درایو فعلی از سال 2007 اجرایی شد و مایکروسافت بلافاصله آن را نادیده گرفته و با سایر سرویس‌های خود ادغام نمود.

همه این‌ها در سال 2012 تغییر کرد و مایکروسافت استایل دراپ‌باکسی دسکتاپ اسکای‌درایو را برای مک، پی‌سی، اندروید، iOS و حتی ایکس‌باکس عرضه نمود. به همه این‌ها، سرویس مبتنی بر وب اسکای‌درایو و دسترسی راه‌دور برای کاربران ویندوز ویستا، 7 و 8 را نیز اضافه کنید. در زمانی کوتاه، اسکای‌درایو با تمام محصولات مایکروسافت علی‌الخصوص ویندوز 8 و ویندوزفون 8 یکپارچه شد. حالا اسکای‌درایو یک فضای ابری موفق محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که مایکروسافت قادر به انجام خیلی‌ از کارها به صورت صحیح و بی‌نقص است.

ناکامی: اسلایدبار بینگ، امکانی کامل نشده

در ماه می، مایکروسافت، یکپارچه‌سازی شبکه‌های اجتماعی و بینگ را از طریق اسلایدبار بینگ آغاز کرد. این ویژگی به شما امکان می‌دهد از طریق اسلایدبار، بروز رسانی مرتبط با جستجوهایتان در پروفایل‌های دوستان خود و توییت‌های کارشناسان آشنا به موضوع را دنبال کنید.

اما برخلاف سرویس «جستجو به علاوه دنیای شما» در گوگل (Search Plus Your World) که در سال 2012 معرفی شد، بینگ، جستجو و زندگی شما را با هم اغام نمی‌کرد بلکه جستجو را به زندگی شما وارد می‌کرد. نتیجه این کار اسلایدبار خوب ولی با امکانات محدود بود.

RT تبدیل به یک آشفته‌بازار شده است. فاحش‌ترین اشتباه در RT، شباهت ظاهری آن با ویندوز سنتی است در حالیکه کاربر قادر به نصب اپلیکیشن‌های ویندوز سنتی بر روی آن نیست. نتیجه این کار هم یک دسکتاپ بدون استفاده خواهد بود

موفقیت: آفیس همراه با پیشرفت‌های برجسته

مایکروسافت با پیش‌نمایش آفیس 2013، گام‌های بزرگی به جلو برداشت. محصول جدید به کاربران امکان می‌داد با پرداخت 100 دلار به عنوان هزینه سالانه، به عضویت سرویس آفیس 365 درآیند.

این سرویس به شما امکان می‌دهد مجموعه آفیس را برای حداکثر 5 رایانه متفاوت دانلود کنید و برای یک‌بار از نسخه موقت آن بر روی یک رایانه عمومی استفاده کنید. آفیس جدید، با اسکای‌داریو یکپارچه شده است، درنتیجه در هر جایی فایل‌های خود را در اختیار خواهید داشت. علاوه همه اینها، رابط‌کاربری جدید آفیس ساده‌تر، هوشمندانه‌تر شده و کاربری ساده‌تری دارد.

ناکامی: مترو، نامی که تکرار نخواهد شد

روزی روزگاری مایکروسافت برای زبان طراحی جدید خود نامی انتخاب کرد. نامی بر مبنای زیباشناسی برای رابط‌کاربری خود: مــتــرو.

نامی که مایکروسافت با افتخار به نمایش گذاشت. اما در اوایل آگوست، مایکروسافت با مشکلی مواجه شد. این نام بیشتر توسط یک شرکت آلمانی ثبت شده بود. پیشنهاد اول استفاده از نام «رابط‌کاربری جدید» بود. موافقیم، جذابیت نام قبلی را ندارد. از این به بعد «رابط‌کاربری مترو» نامهای متفاوت به خود گرفت که مترادف رابط‌کاربری مترو بودند: «رابط‌کاربری ویندوز 8»، «رابط‌کاربری ویندوز جدید» و «رابط‌کاربری مدرن».

اما عموم کاربران برای برای نگاه زیباشناسانه جدید مایکروسافت نیازمند نامی خیال‌انگیز نبودند. ما فقط نیازمند یک اصطلاح و باقی‌ماندن بر روی آن هستیم: قدرتمند ماندن.

نظر شما در این باره چیست؟ با کدام یک از این موفقیت‌ها و ناکامی‌ها موافق یا مخالف هستید؟

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از زومیت