تبیان، دستیار زندگی
وقتی غذا می‌خوریم، اولین مرحله هضم آن، حین جویدن آرام و آغشته شدن با بزاق در حفره دهان رخ می‌دهد، به همین دلیل میل کردن غذا با عجله، تأثیرات ناگواری بر سلامتی می‌گذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا خوب جویدن از عوامل حفظ سلامتی است؟


وقتی غذا می‌خوریم، اولین مرحله هضم آن، حین جویدن آرام و آغشته شدن با بزاق در حفره دهان رخ می‌دهد، به همین دلیل میل کردن غذا با عجله، تأثیرات ناگواری بر سلامتی می‌گذارد.

جویدن

خوب جویدن غذا یکی از آن هنرهای ارزنده و تکنیک‌های برتری است که اغلب افراد از به‌کارگیری آن خودداری می‌نمایند یا به آن اعتقادی ندارند؛ درحالی‌که به‌کارگیری این منش غذا خوردن می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در تأمین و تثبیت سلامتی افراد داشته باشد.

وقتی ما غذا می‌خوریم، اولین مرحله هضم آن، حین جویدن آرام و آغشته شدن با بزاق در حفره دهان رخ می‌دهد، به همین دلیل میل کردن غذا با سرعت و عجله یا هنگام صحبت کردن نه تنها کاری دور از نزاکت است، بلکه تأثیرات ناگواری نیز بر سلامتی دارد.

نقش خوب جویدن در کاهش یا افزایش وزن

قبل از هر چیزی، اگر شما نگران افزایش وزن خود هستید، یکی از بهترین راه‌های حفظ یا کاهش وزن، خوب جویدن و آرام میل کردن غذاها می‌باشد. شاید این امر کمی عجیب و اغراق‌آمیز به نظر برسد، زیرا میزان غذایی که شما میل می‌کنید، در واحد زمانی تغییر خواهد کرد. چگونه این کار در کاهش وزن شما تأثیر می‌گذارد؟ اولاً، جویدن طولانی مدت غذا، این تصور را برای شما ایجاد می‌نماید که به اندازه کافی غذا تناول کرده‌اید، در نتیجه زودتر و برای مدت طولانی‌تری احساس سیری به شما دست می‌دهد، چرا که مرکز کنترل سیری و گرسنگی بین 5 دقیقه تا نیم ساعت زمان لازم دارد تا عکس‌العمل نشان داده و تأمین نیاز بدن را به مواد مغذی اعلام نماید. به همین دلیل هر چه غذا سریع‌تر خورده شود، میزان آن نیز بیشتر از نیاز واقعی فرد خواهد بود.

اگر شما غذای‌تان را با آرامش میل کرده و آن را خوب بجوید، بدن شما می‌تواند خیلی راحت‌تر و بیشتر، مواد مغذی (درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌ها) را به خوبی جذب و به ارگان‌های مختلف بدن که به آن‌ها نیاز دارند، منتقل و از همه آن‌ها استفاده بهینه کند.

وقتی غذا آرام خورده می‌شود، به بدنتان اجازه می‌دهید به شما فرمان سیر شدن و به اندازه غذا دریافت کردن را انعکاس بدهد و از پرخوری‌های احتمالی شما جلوگیری می‌نماید؛ البته محاسن دیگری نیز در خوردن آرام غذاها گزارش گردیده، مثلاً خوب جویدن غذا به این معنا است که تکه‌های غذا در اندازه‌های ریزتری وارد معده شوند، در نتیجه غذای میل شده، فضای کمتری را اشغال می‌کند و در نهایت، معده کمتر اتساع می‌یابد و حجیم نمی‌شود. این امر به مرور زمان اهمیت خود را نشان می‌دهد، زیرا هرچه معده حجیم‌تر و بزرگ‌تر شود، باید برای انعکاس احساس سیری و پرکردن معده، غذای بیشتری دریافت گردد و اگر این روند به طور مداوم تکرار شود، یعنی ما هر روز بیشتر از روز قبل باید غذا بخوریم.

بهبود روند هضم غذا

خوب جویدن غذا، به هضم غذای خورده شده کمک بسیاری می‌کند. علت آن در این نهفته است که ذرات کوچک‌تر غذا علاوه بر آنکه به سهولت و راحت‌تر و بدون ایجاد خراش و آزردگی از مری عبور داده می‌شوند و به معده هدایت می‌گردند، انرژی و آنزیم‌های هضمی کمتری برای تجزیه غذاهای تناول شده لازم می‌گردد، به همین خاطر افرادی که غذای خود را خوب می‌جوند، کمتر دچار درد معده و مشکلاتی در هضم غذاها می‌شوند. همچنین احساس سنگینی، خستگی و خواب‌آلودگی بعد از میل غذا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، در نتیجه بعد از هر وعده غذایی شادابی و انرژی بیشتری برای کار و فعالیت پدیدار می‌شود. خوب نجویدن و سریع غذا خوردن باعث می‌شود که همراه با غذای‌تان، مقداری هوا هم بلعیده شود که بعد از چند دقیقه، انبساط هوای بلعیده شده، تحت تأثیر گرمای معده، موجب شکل‌گیری باد گلو و بازگرداندن مقداری از غذای آغشته شده با اسید معده (رفلاکس) به دهانتان می‌شود که این امر التهاب مری و آسیب دیدن دندان‌ها و لثه‌ها را زمینه‌سازی می‌کند. ضمناً خوب جویدن و آرام غذا خوردن مانع آن می‌گردد که به ناگهان قسمتی از غذا به حلق پریده و اسباب زحمت فراوان و ندرتاً خفگی را موجب شود.

جذب غذا

وقتی شما غذا را خوب می‌جوید، به دستگاه گوارشی خود کمک می‌کنید که غذا را بهتر و راحت‌تر تجزیه کرده و قابل جذب‌تر نماید، چرا که هر چه تکه‌های غذا ریزتر گردند، آنزیم‌های هضمی در سطح گسترده‌تری عمل کرده و راحت‌تر می‌توانند عمل تجزیه را به خوبی انجام دهند و در نتیجه بدن شما بهتر و بیشتر می‌تواند از غذاهای کاملاً هضم و تجزیه شده، ویتامین‌ها و املاح موجود را جذب کند و مورد استفاده قرار بدهد.

سریع غذا خوردن باعث می‌شود که همراه با غذای‌تان، مقداری هوا هم بلعیده شود که بعد از چند دقیقه، انبساط هوای بلعیده شده، تحت تأثیر گرمای معده، موجب شکل‌گیری باد گلو و بازگرداندن مقداری از غذای آغشته شده با اسید معده به دهانتان می‌شود که این امر التهاب مری و آسیب دیدن دندان‌ها و لثه‌ها را زمینه‌سازی می‌کند

اگر شما غذای‌تان را به سرعت و با عجله میل کنید، مواد غذایی از سیستم گوارش شما عبور می‌کنند، بدون اینکه مواد مغذی آن‌ها به شکل موثری امکان جذب پیدا نماید، اما اگر شما غذای‌تان را با آرامش میل کرده و آن را خوب بجوید، بدن شما می‌تواند خیلی راحت‌تر و بیشتر، مواد مغذی (درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌ها) را به خوبی جذب و به ارگان‌های مختلف بدن که به آن‌ها نیاز دارند، منتقل و از همه آن‌ها استفاده بهینه کند.‌

با توجه به همه نکاتی که در سطور قبل ذکر گردید، به این نتیجه می‌رسیم که خوب جویدن غذا و با آرامش غذا خوردن، برای سلامتی جسم و آماده‌سازی بدن برای کار و فعالیت بسیار مهم و ضروری است. حال چگونه می‌شود این عادت تند غذا خوردن را تغییر داد؟ در مطلب بعدی نکات مفیدی را توصیه نموده‌ایم.

ادامه دارد...

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: دنیای تغذیه – شماره 127 - زیر نظر دکتر مظهری

مطالب مرتبط:

خوب جویدن به هضم غذا کمک می کند

آرام غذا خوردن چه فوایدی دارد؟

برای غذا خوردن وقت بگذارید

تند غذا نخورید تا چاق نشوید

بایدها و نبایدهای غذا خوردن

چند توصیه برای هضم بهتر غذا

راه و رسم غذا خوردن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.