تبیان، دستیار زندگی
هفتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منویپیشنهاد موضوع ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست شناسی

هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هفتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده : خمیر دندان عسل

نام ارائه دهنده: نیکو آقایی ، زهرا آذری پیما

زمینه و نوع پروژه : زیست شناسی – تحقیقاتی ، عملی

درجه سختی: متوسط

دندان ها، ساختارهایی سفیدرنگ در درون فک یا دهان بسیاری از مهره‌داران می‌باشند که برای خوردن و جویدن و تکه تکه کردن خوراک به کار می‌روند. دندان‌ها از استخوان ساخته نشده‌اند، بلکه ازبافت‌هایی با درجه سختی‌های گوناگون ساخته شده‌اند. انسان ها دارای 20 دندان شیری و 32 دندان همیشگی می‌باشد.

هم چنین در انسان ها، دندان، نقش بسیار برجسته ای در سخن گفتن و ادای صحیح کلمات بازی می‌کند. یک فرد برای آن‌که دندان‌های سالمی داشته باشد باید در شبانه روز دستکم 2 بار مسواک بزند.

ایده های برگزیده زیست شناسیهفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

دوستان پژوهشگر پس از بررسی و تحقیق در خصوص دندان و ساختار آن و انواع خمیردندان ها و با توجه به خواص بسیار زیاد عسل تصمیم به ساخت خمیردندانی حاوی عسل با فرمولاسیون خاصی گرفتند و افدام به آزمایش این خمیر دندان بر روی دندان واقعی کردند و  میزان شکنندگی دندان را پس از استفاده از این خمیر دندان سنجیده اند. شما نیز می توانید اثر مواد خاصیت دار دیگری و یا گیاهان و یا ... را تست کنید.


نام ایده : بررسی اثرآویشن بر روی باکتری های دهان

نام ارائه دهنده:  فاطمه صالحی

زمینه و نوع پروژه : زیست شناسی – تحقیقاتی ، عملی

درجه سختی: متوسط

گیاهان دارویی اصلی ترین منبع دارویی در جهان می باشند. اخیرا به علت مشكلات استفاده از آنتی بیوتیك ها گرایش به مواد ضد میكروبی با منشاء گیاهی جایگاه ویژه ای یافته است.

از این رو دوستان پژوهشگر ما خواص درمانی گیاه آویشن را بررسی کردند و با عصاره گیری و محلول سازی و تغییرات غلظت آن، اثر این گیاه مفید را بر روی باکتری ها خصوصا باکتری های دهان بررسی کردند.

ایده های برگزیده زیست شناسیهفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

آشنایی با عصاره گیری و تعیین غلظت, محلول سازی,ساخت محیط کشت انجام تست آنتی بیوگرام آشنایی با مطالعه روی باکتری ها
این پژوهشگران با مطالعه بر روی خواص درمانی آویشن و کاربردهای آن در پزشکی و تهیه ی محیط کشت های مختلف، در نهایت با ساخت خمیردندانی حاوی این گیاه مفید اثر این ماده را بر روی دهان و دندان بررسی کردند و نتایج تحقیقات خود را کاربردی کردند. شما نیز می توانید اثر گیاهان و مواد مختلف را این گونه بررسی نمایید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه:راحله سروش زاده

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده زیست هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان