تبیان، دستیار زندگی
بخش تاریخ و سیره معصومین‌(ع) ویژه‌نامه «قافله صبر و بصیرت» را منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژه‌نامه قافله «صبر و بصیرت» منتشر شد

ویژه‌نامه قافله صبر و بصیرت

بخش تاریخ و سیره معصومین‌(ع) ویژه‌نامه «قافله صبر و بصیرت» را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی، ویژه‌نامه‌ «قافله صبر و بصیرت»، شامل سرفصل‌هایی همچون كلیپ‌ها، نواهنگ‌ها از كربلا تا كوفه، از كوفه تا شام، از شام تا مدینه و بر بال قلم است.

بخش «از كربلا تا كوفه» شامل خبر از اسارت عزیزان خدا، این خورشید كیست در میان معركه؟!، مسیحان كربلا در میان شهر مردگان، منم فرزند آنكه حرمتش را شكستند، صدای حیدر از حنجره بانو، آیا دختر پیامبر زنده شده؟!، قرآن بخوان! بگو كه مسیرِ نجات چیست؟، خورشید رویان حریم رسول در قفس، چوب حراج زد به عقیق لب شما ... و رسوایی پسر مرجانه به دست فرزندان امیر است.

همچنین منزلگاه‌های دشوار اسارت، واقعه عجیب دیر راهب، جامعه‌شناسی شامِ بلا، كاروان نور در میان گرگ‌های شامی، در خرابه‌های شام، آه از مجلس نامردان، در بند اما آزاد!، حق بر فراز منبر و شكست هیمنه ستم از سرفصل‌های بخش «از كوفه تا شام» به شمار می‌رود.

بخش «از شام تا مدینه» شامل به سوی مزار یار، همراه با كاروان عزا در مدینه و او پیروز و منتقم است و بخش «بر بال قلم» شامل آواز رحیل، همه هیبت علی، مشك بر دوش ام‌كلثوم، دلِ سوزانِ تنور، با یك لباس پاره، یك اربعین برای تو و از سفر آمده‌ام، است.

در بخشی از مطلب «خبر از اسارت عزیزان خدا» آمده است: پس از آنكه لشگر كفر آتش در خیمه‏‌هاى اهل بیت(ع) زدند شعله آتش بالا گرفت فرزندان پیغمبر دهشت‌زده با سر و پاى برهنه از خیمه‏‌ها بیرون دویدند و لشگر را قسم دادند كه ما را از قتلگاه حسین‌(ع) گذر دهید، پس بجانب قتلگاه روان گشتند.

چون دیدگان بانوان محترمه بر اجسام بى سر شهیدان افتاد بسیار گریستند و بر سر و روى خود زدند و نوحه و زارى نمودند و طبق آنچه از روایات و اخبار استفاده می‌شود در بین تمام افراد اهل بیت سیدالشهداء(ع) حال امام سجاد(ع) از همه وخیم‏تر و بدتر بود و اگر نبود حدیث ام ایمن كه علیا‌مخدره حضرت زینب(س) بر آن جناب نقل فرمود: بیم آن معرفت كه حضرت به عالم باقى ارتحال كنند. ما در اینجا شرح مختصری از این حدیث گرانقدر را طبق آنچه مرحوم ابن‌قولویه در كامل‌الزیارات آورده، نقل می‌كنیم.

حضرت على بن الحسین‌(ع) فرمودند: زمانى كه در طف (كربلا) آن مصیبت به ما وارد گشت و پدرم و تمام فرزندان و برادران و جمیع اهلش كه با او بودند، كشته شدند و حرم و زنان آن حضرت را بر روى شتران بى‌جهاز نشانده و ما را به كوفه برگرداندند پس به قتلگاه ایشان چشم دوختم و بدن طاهره ایشان را روى خاك افتاده و دفن نشده‏، دیدم؛ این معنا بر من گران آمد و در سینه‏ام اثرش را یافته و هنگامیكه از ایشان چنین منظره‏اى‏ را مشاهده كرده اضطراب و بى آرامى در من شدت یافت به حدى كه نزدیك بود روح از كالبدم خارج شود، این حالت را وقتى عمه‏ام زینب كبرى دختر على بن ابیطالب(ع) از من مشاهده كرد فرمود: این چه حالى است از تو مى‏بینم، اى یادگار جد و پدر و برادرم ...؟!

گفتنی است، ویژه‌نامه «قافله صبر و بصیرت» به كوشش ابوالفضل صالح‌صدر تهیه و تنظیم شده و در بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان در دسترس علاقمندان می باشد.

تنظیم: هومن بهلولی