تبیان، دستیار زندگی
ان تیراندازی ورزش هیجان آوری است که امروزه در بین عموم در حال گسترش است. همگان از کودک و مرد و زن می توانند به آن بپردازند. برای کسب موفقیت در این ورزش باید طی سالیان متمادی به تمرینهای فیزیکی و ذهنی پرداخت تا بتوان رکوردهای ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :



تیراندازی با کمان

تیراندازی ورزش هیجان آوری است که امروزه در بین عموم در حال گسترش است. همگان از کودک و مرد و زن می توانند به آن بپردازند. برای کسب موفقیت در این ورزش باید طی سالیان متمادی به تمرینهای فیزیکی و ذهنی پرداخت تا بتوان رکوردهای قابل قبولی را ثبت کرد. کمان داران تمرین می کنند تا بتوانند کنترل بیشتری بر روی اجزای بدن خود داشته باشند و دقیقاً حرکات بدن خود را تنظیم نمایند. همچنین برای روزهای مسابقه تمرین می کنند که قدرت تحمل ثبات ذهن خود را نیز بالا ببرند.

مسابقات تیراندازی المپیک در فضای باز و در چهارده انجام می شود.

مسابقات فردی(مردان) مسابقات فردی(زنان)

مسابقات تیمی(مردان) مسابقات فردی(زنان)

تیراندازان باید ایستاده در حالیکه به هدف نشانه رفته اند سعی کنند تیر را به مرکز کوچکترین دایره برسانند که 12 سانتی متر قطر دارد و هدف 70 متر دورتر قرار دارد. هدف از ده ایره رنگی تشکیل شده است.

هر تیر در دایره اصلی( چشم گاو) 10 امتیاز دارد و هر تیر از بیرونی ترین دایره یک امتیاز را دارا می باشد. هر تیری که بین این دایره اصابت کند از 2 تا 9 امتیاز دارد.

بازیهای تیراندازی المپیک آتن

مسابقات تیراندازی المپیک آتن در سال 2004 در استادیوم پاناتینایکو(کالیمارمارو) برگزار می شود این استادیومی است که برای اولین بار بازیهای مدرن المپیک در سال 1896 در آن افتتاح شد و مکان ان مربوط به یک استادیوم تاریخی مربوط به 329 سال قبل از میلاد مسیح (ع) می رسد. مسابقات از 15 تا  اگوست در این مکان برگزار می شوند.

تاریخچه

با توجه به تاریخ یونان، تیراندازی به عنوان یک ورزش از زمانهای باستان مطرح بوده است.

اولین طرح مکانیکی اختراع انسان تیروکمان بوده است. مردم باستان به تیراندازی، همچون موسیقی و نقاشی به عنوان یک هنر می نگریستند. افسانه های یونان پر از مطالبی است که در آن از قهرمانان فراوانی یاد شده که تیراندازان بسیار ماهری بودند. این موضوع کاملاً آشکار است که خدایان شکار یونان آرتمیس و برادرش آپولو ارائه نور و هنر همیشه همراه با کمان نشان داده شده اند.

هرکول یکی از مثالهای قهرمانانی است که تیرانداز بوده است. او توسط تئوتاروس آموزش تیراندازی را آموخت و توسط رادامانتیس نحوه اجرای تیراندازی را آموزش دید.

مثال دیگر پوییاس است که از قبیله آرگوناتلها بوده و تیروکمان هرکول را به ارث برده است و آنرا به پسرش فیلکوکتس سپرد. این سلاحها در فروپاشی تروی خیلی موثر بودند.

همچنین اولیسس در بازگشت به قصر خود پس از ماجراهای فراوان مجبور شد با خواستگاران پنلوپه در یک رقابت بزرگ تیراندازی شرکت نماید واقعه ای که در ایلیادواودیه هُمر ذکر شده است. دیگر تیراندازان معروف در جنگ تروجان پانداروس و پاریس از تروجان و تئوثو و اولیسس از نیروهای ائتلاف شهرهای هلنی بوده اند.

در دوران بیزانس ژنرال معروف ژوستینینها، بلیساریوس که خود یک تیرانداز ماهر بود یک سواره نظام بسیار مسلح و قابل انعطاف را به نام زره پوشان ایجاد نمود که به تیروکمان مسلح بودند بعد از آن در تاریخ تیراندازی به عنوان یک ورزش برای تفریح مطرح شد. اولین رقابت تیراندازی ثبت شده مربوط به مسابقات فینزبوری در سال 1583 می باشد که در آن سه هزار تیرانداز شرکت داشتند. بسیاری از شاهان ملکه های بریتانیا مثل ملکه ویکتوریا و هنری هشتم به این ورزش می پرداختند. اولین باشگاه تیراندازی در سال 1537 به نام انجمن برداری سن جورج تأسیس شد.

اولین رقابت بین المللی بین انگلستان و فرانسه در سال 1900 رخ داد و این زمانی بود که تیراندازی به عنوان یک ورزش مقبول در رقابتهای المپیک در پاریس مطرح شده بود و به جز بازیهای المپیک استکهلم تا سال 1920 در این رقابتها باقی ماند.

در آن رقابتها هر شرکت کننده امکان آنرا داشت که در چند ورزش مختلف شرکت کند. یک ورزشکار بلژیکی به نام هیوبرت فن اینیس با بردن 16 مدال طلا و 3 نقره نام خود را به عنوان برنده بیشترین مدالها در یک دوره المپیک ثبت نمود. او در رشته تیراندازی و ورزشهای دیگر شرکت کرده بود. تیراندازی در سال 1972 در مونیخ به برنامه بازیهای المپیک بازگشت و مناسبات تیمی در بازیهای المپیک سئول در سال 1988 تعریف شد و از 1992 شیوه جدیدی برای اجرای تیراندازی تعریف شد که این رشته را بیشتر مورد توجه قرار داد.

فدراسیون جهانی تیراندازی(فیتا) در سال 1931 در لوفوف اوکراین جایی که اولین مسابقات قهرمانی در همان سال برگزار شد، تأسیس گردید. امروزه فیتا دارای 130 عضو بوده و هر دو سال مسابقات قهرمانی بین المللی برگزار می نماید. یونان از سال 1983 عضو فیتا بوده است. فدراسیون تیراندازی آماتور هلنی(افوت) در 1999 تأسیس گردید.

تیراندازی(تجهیزات)

کمان

کمان خم مسابقات از بخشهای اصلی زیر تشکیل شده است:

1. نگهدارنده

2. دوشاخه

3. زه کمان

Riser: یا نگهدارنده، بخش مرکزی کمان است جایی که گیره ها در آن قرار گرفته اند. این بخش از آلیاژ آلومینیومی ساخته شده است. دوشاخه به دو سر آن متصل است که از مواد متورق ساخته شده است خاصیت الاستیسیته و قدرت آن به تیر یک حرکت کنترل شده می دهد. زه کمان از دو شاخه رد شده و به دو سر اصلی کمان متصل است. یک مگسک قابل تنظیم و یک نگهدارنده تیر بر روی دو شاخه نصب شده اند که کار تیرانداز را راحتر می سازند.

تیرها

تیرها استوانه هایی به قطر 3/9 میلی متر هستند و از لحاظ طول توسط خود تیرانداز(با توجه به قطر کشش) انتخاب می شوند. یک پر پلاستیکی به تیر امکان پرواز کنترل شده می دهد که در انتهای آن نصب شده است. همچنین در انتهای تیر شکافی وجود دارد که امکان قرار گرفتن آن بر روی زه را فراهم می سازد. امروزه در مسابقات تیراندازی از تیرهایی با جنس کربن استفاده می شود.

هدف

سیبل ها از سطوح مدوری تشکیل شده اند که این دوایر رنگی هستند و بر روی یک دیواره حائل نصب می شوند. این هدف بر روی یک ستون استوار است طوری که مرکز هدف باید 3/1 متر از سطح زمین ارتفاع داشته باشد. قطر هدف 22/1 و هر دایره 2/12 سانتی متر پهنا دارد.

بقیه تجهیزات

- ترکش برای نگهداری تیرها

- محافظ انگشتان و برای زمانی که تیر از کمان رها می شود.

-  محافظ سینه و بازوان( پس از رها شدن تیر زه کمان سه سمت بازو و یا سینه تیرانداز نوسان می کند.)

ورزشکاران(تیراندازی)

بهترین ورزشکاران چند سال اخیر:

(مردان): ریک مک کینی(ایلات متحده) مایکل فرنگیلی(ایتالیا) بازینیما سیرمبیلف(روسیه) اوه کیومون(کره جنوبی) ویتس فن آلتن(هلند) ویکتور و ندرسه(ایالات متحده) سباستین فلوت(فرانسه)(زنان) لی ایون کینگ، یون جین ، کیم سونیونگ و پارک سونگ هیونگ(کره جنوبی، ناتالیا والیوا(ایتالیا)، هی یینگ(چین)، الیسون ویلیامسون(انگلستان).

در بازیهای قبلی المپیک رکورد قابل توجهی برای ورزشکاران یونانی که در مسابقات تیراندازی شرکت کرده اند ثبت نشده است. در زمان کنونی تیراندازی در یونان در اوایل دهه هشتاد به عرصه ظهور رسید. ابتداء بسیاری از شرکت کنندگان تیراندازان فعالی بودند و به همین خطار تیروکمان جزء ورزشهای فدراسیون تیراندازی هلنی بود ولی در سال 99 از آن جدا شد. بهترین کمانداران یونان اونجلیا پسارا، جورجیوس کالئگیایندیس و الپیدا رمانتزی هستند.