تبیان، دستیار زندگی
امسال، سالی درخشان برای مایکروسافت بود. ویندوز ۸ و ویندوزفون ۸ منتشر شدند، تبلت سرفیس به بازار آمد. گوشی‌های ویندوزفونی بی‌نظیری معرفی شدند و فروشگاه ویندوز دوباره زنده شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

13 موفقیت و ناکامی مایکروسافت در 2012

(قسمت اول)


امسال، سالی درخشان برای مایکروسافت بود. ویندوز 8 و ویندوزفون 8 منتشر شدند، تبلت سرفیس به بازار آمد. گوشی‌های ویندوزفونی بی‌نظیری معرفی شدند و فروشگاه ویندوز دوباره زنده شد. اما این همه ماجرا نبود. در کنار همه این‌ها، مرد شماره یک ویندوز 8، استیون سینوفسکی، مایکروسافت را ترک کرد و چندین و چند اتفاق دیگر نیز رخ داد.

ناکامی: خداحافظ سینوفسکی

قمارهای بزرگ، ناکامی‌های بزرگ

سخت است شرکتی را پیدا کنید که به اندازه مایکروسافت در سال 2012 فعال بوده باشد. علاوه بر رونمایی از نسخه جدید ویندوز، ویندوزفون و آفیس، غول ردموند، در تمام محصولات خود، تغییرات بصری فراگیری را پایه‌ریزی و پیاده‌سازی نمود. علاوه بر این مایکروسافت، به فضای ابری (اسکای‌درایو) خود جان دوباره‌ای داد و سرفیس RT را عرضه کرد که توانست اپل را که همواره ادعای ساخت بهترین محصولات بین شرکای خود را دارد کمی به عقب رانده و مجبور به توجه به تبلت مایکروسافت کند.

صرف نظر از اینکه آیا مایکروسافت در دوران پس از PC (دوران تبلت‌ها و موبایل‌ها) همچنان بزرگترین شرکت نرم‌افزاری خواهد ماند یا خیر، سال 2012 برای غول ردموند به یاد خواهد ماند چرا که در این سال مایکروسافت برای به چالش کشیدن اپل و گوگل قمارهای بزرگی کرد. در ادامه با بعضی از این موارد آشنا خواهیم شد.

موفقیت: دستکتاپی بهتر از همیشه

شاید بزرگترین خبر پیرامون ویندوز 8، رابط کاربری لمسی آن باشد، با این حال دسکتاپ سنتی ویندوز هم شاهد بهبودهای زیادی بوده است. بهبودهای جدید دسکتاپ، شامل مواردی مثل پنجره محاوره‌ای جدید Copy/Paste، شناسایی بهتر چاپگر، پشتیبانی بهتر از سیستم‌های چند صفحه‌نمایشی، ذخیره‌سازی بهتر از طریق ویژگی فضاهای ذخیره‌سازی (Storage Spaces) جدید و chkdsk جدید می‌شود. سرعت و عملکرد دسکتاپ بهتر شده و این خاصیتی است که کاربر با هر سخت‌افزاری را خشنود می‌کند.

ناکامی: صفحه‌ آغازین و کاربران قدیمی ویندوز

کارشناسان فعال در زمینه رابط‌کاربری و همچنین قریب به اتفاق کاربران، عقیده دارند، صفحه آغازین تاچ‌محور ویندوز 8، کاربران قدیمی ویندوز با تجربه به‌کارگیری صفحه‌کلید و ماوس را به چالش کشیده و یا حتی مانع بهره‌مندی خوب آن‌ها از سیستم‌عامل جدید مایکروسافت می‌شود.

ناکامی: خداحافظ سینوفسکی

رابط‌کاربری به اصطلاح مدرن ویندوز 8، در صفحات لمسی، سرگرم‌کننده و جذاب است. با این حال نیازمند حرکت‌های دستی زیادی است که ممکن است برای کاربران صفحه‌کلید و ماوس ناراحت‌کننده و عجیب باشد.

از طرفی رابط‌کاربری مدرن، به طور ضعیف با دسکتاپ یکپارچه شده است. که به این ترتیب با مجموعه‌ فایل‌ها و تنظیمات سیستم که دو قسمت متفاوت از سیستم‌عامل محسوب می‌شوند را به چالش کشیده است. می‌خواهید یک واقعیت دیگر را بدانید؟ پس از بوت سیستم‌عامل، شما به راحتی نمی‌توانید وارد دسکتاپ شوید.

حذف این گزینه ممکن است بزرگترین ناکامی مایکروسافت در زمینه رابط‌کاربری باشد.

ناکامی: خداحافظ سینوفسکی

گزارش‌ها و مستندات پس از رفتن (یا اخراج یا هر چیز دیگر) سینوفسکی، نشان می‌دهد که مدیر سابق بخش ویندوز مایکروسافت، بازیگر سرسختی بود که حاضر نمی‌شد با سایر بازیگران به خوبی هماهنگ شود.

مرد سرسخت مایکروسافت، پس از رسیدن به رهبری بخش ویندوز، هدف اصلی مایکروسافت را به ایده خلاقانه یکپارچه و یک‌دست کردن تمام محصولات برای دسترسی آسان به همه قسمت‌ها تغییر داد. خروج استیون سینوفسکی، برای مایکروسافت هم یک رخداد تکان‌دهنده محسوب می‌شد. ویندوز 8 و تبلت RT زمانی معرفی و منتشر شدند که معمار اصلی خود را در حال خروج از مایکروسافت دیدند. کنار گذاشتن سینوفسکی ممکن است در دراز مدت یک موفقیت برای مایکروسافت محسوب شود، اما در کوتاه‌مدت مسأله‌ای کاملاً منفی بود که تا مدتی به راحتی در چرخه اخبار داغ هفته یافت می‌شد.

ناکامی: خداحافظ سینوفسکی

موفقیت: سرویس اوت لوک، سرویسی قدرتمند و تروتمیز

مایکروسافت برای کاربران خود سرویس ایمیل هات‌میل را راه‌اندازی کرده بود. اما وقتی کمپانی هات‌میل را با ظاهر جدید outlook.com تصور کردند، همه چیز تغییر کرد.

جدا از مسأله رابط‌کاربری اوت‌لوک که همسو با رابط‌کاربری مدرن طراحی شده بود، این میل‌سرویس رابط‌کاربری مخاطبانی طراحی کرده بود که شباهت زیادی با اپلیکیشن People در ویندوز 8 داشت. اما این همه ماجرا نبود. آخرین پنل موجود در سمت راست صفحه اوت‌لوک قابلیت سوئیچ بین سرویس‌های پیام فوری (Instant Message) و نمایش بروز رسانی فیس‌بوک و توییتر را دارد. اوت‌لوک قابلیت سوئیچ سریع بین سرویس‌های آنلاین مایکروسافت مانند اسکای‌درایو و تقویم مایکروسافت را نیز دارد. با اینکه اوت لوک، برای به چالش کشیدن جیمیل دوران سختی پیش‌ رو خواهد داشت اما چیزی از امکانات کم ندارد.

صرف نظر از اینکه آیا مایکروسافت در دوران پس از PC (دوران تبلت‌ها و موبایل‌ها) همچنان بزرگترین شرکت نرم‌افزاری خواهد ماند یا خیر، سال 2012 برای غول ردموند به یاد خواهد ماند چرا که در این سال مایکروسافت برای به چالش کشیدن اپل و گوگل قمارهای بزرگی کرد

ناکامی: اوت‌لوک برای اندروید، بدون تغییر بدون نوآوری

مایکروسافت با ایجاد تغییرات سازنده و مثبت در outlook.com، سرویس ایمیل خود را به خوبی تقویت کرد اما اپلیکیشن اندرویدی اوت‌لوک در حقیقت به شدت آن را در اندروید تضعیف کرد.

اپلیکیشن اندرویدی اوت لوک، همان اپلیکیشن قدیمی هات‌میل است که رنگ و نام آن تغییر کرده است. علاوه بر منوی قدیمی اپلیکیشن، هیچ نشانی از زبان طراحی جدید مایکروسافت در اوت‌لوک وجود ندارد، دقیقاً برعکس آنچه در اپلیکیشن اندرویدی اسکای‌درایو دیده می‌شود.

موفقیت: ویندوزفون 8، سیستم‌عاملی بهتر از گذشته

اطلاعات به دست آمده از بازخورد کاربران ویندوزفون 8، نشان از استقبال بیشتر آنها نسبت به دو ماه گذشته دارد که می‌تواند خبری امیدوار کننده برای مایکروسافت محسوب شود.

با وجود تلاش‌های خوب انجام شده در زمینه ویندوزفون 7، این سیستم‌عامل نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و این مسأله آینده ویندوزفون 8 را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. با این وجود، مایکروسافت بهترین عمل‌کرد ممکن در مورد ویندوزفون 8 را انجام داد. که به کاربر سرگرمی، عملکرد برجسته با امکانات منحصربفرد جدید مانند صفحه‌نمایش لمسی قابلیت سفارشی‌سازی، اپلیکیشن آفیس، یکپارچه‌سازی با اسکایپ، همگام‌سازی بدون مشکل فایل‌ها در اکوسیستم ویندوز و... را ارائه می‌کند.

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از زومیت