تبیان، دستیار زندگی
در بدن مردان به‌طور طبیعی در بیشتر نواحی به جز کف دست و پا، مو رشد می‌کند. این یک امر طبیعی و جزو تفاوت‌های زنان و مردان است، بنابراین...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به این مو نگویید موی زائد!


در بدن مردان به‌طور طبیعی در بیشتر نواحی به جز کف دست و پا، مو رشد می‌کند. این یک امر طبیعی و جزو تفاوت‌های زنان و مردان است، بنابراین اصطلاح موی زائد در مورد آقایان کاربرد ندارد و برعکس خانم‌ها، معمولا آقایان با رشد مو در بدن خود مشکل چندانی ندارند.


موهای زائد بدن آقایان

با دکتر غلامحسین غفارپور، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره موهای زیاد بدن آقایان گفت‌وگو کرده‌ایم.

موهای زائد در آقایان بیشتر در کدام نواحی بدن وجود دارد؟

اصطلاح موی زائد معمولا برای خانم‌ها کاربرد دارد و به رویش مو در مناطقی از بدن گفته می‌شود که فرد انتظار آن را ندارد. موها به‌طور طبیعی در مناطقی مثل سر، ابرو، مژه، زیر بغل و اندام تناسلی رشد می‌کنند. اگر در بدن خانمی در نواحی‌ای غیر از این نواحی مو بروید، دچار پرمویی یا موهای زائد است، اما درباره آقایان این موضوع کاملا تفاوت دارد.

چطور؟

در بدن مردان به‌طور طبیعی در بیشتر نواحی به جز کف دست و پا، مو رشد می‌کند. این یک امر طبیعی و جزو تفاوت‌های زنان و مردان است، بنابراین اصطلاح موی زائد در مورد آقایان کاربرد ندارد و برعکس خانم‌ها، معمولا آقایان با رشد مو در بدن خود مشکل چندانی ندارند.

میزان موها در مردان به عوامل ژنتیکی مربوط است و ممکن است کاملا ضخیم و تیره رنگ، یا نازک و کرکی شکل باشند.

یعنی آقایان نمی‌توانند برای از بین بردن این موها اقدامی انجام دهند؟

رشد مو در بدن مردان طبیعی است، ولی اگر مردی با این موها مشکل داشته باشد، می‌تواند برای حذف آنها اقدام کند.

حذف موهای بدن در مردان بیشتر جنبه روانی و زیبایی دارد و از نظر پزشکی چندان جای بحث پیدا نمی‌کند

چه روشی برای این کار وجود دارد؟

روش از بین بردن موهای بدن مردان، تفاوت چندانی با حذف موهای زائد بدن زنان ندارد و شیوه کار یکی است. متداول‌ترین روش نیز لیزر است. اما استفاده از لیزر برای رفع موهای بدن مردان و زنان تفاوت دارد.

چه تفاوتی؟

به دلیل وسعت نواحی دارای مو و تراکم بیشتر این موها در بدن آقایان، تعداد جلسه‌های درمانی برای آنها بیشتر خواهد بود و باید وقت بیشتری را صرف این کار کنند. حتی ممکن است تعداد این جلسه‌ها به حدود 10 جلسه هم برسد و فواصل بین هر مراجعه برای درمان حدود 4 تا 6 هفته است.

گاهی پس از 10 جلسه درمانی، سالانه یک، دو یا سه بار لیزر در سال برای این افراد انجام می‌شود تا موهای بدن آنها از بین برود.

لیزر مو

استفاده از لیزر، مشکلات و عوارض جانبی‌ای برای مردان ایجاد نمی‌کند؟

نه، لیزرهای مناسب، عوارضی برای مردان ندارد، اما ممکن است میزان تاثیر ابزارهای مختلف برای این کار در آنها متفاوت باشد.

مناسب‌ترین لیزر، «لیزر ان. دی/یگ» است که عارضه خاصی به جا نمی‌گذارد و بدترین ابزار برای حذف موهای بدن، آی. پی. ال است که در اصل لیزر نیست و در واقع نور تقویت شده است و فقط اصطلاحا به آن لیزر می‌گویند. آی. پی. ال در حذف موهای زائد موثر، ولی تاثیر آن نسبت به ابزارهای دیگر بسیار کمتر است.

آیا روش‌هایی مثل اپیلاسیون که خانم‌ها برای رفع موهای زائد به کار می‌برند، برای مردان هم قابل‌اجراست؟

بله، ولی ریشه موها در بدن مردان بسیار محکم‌تر از ریشه موی زنان است. قطر این موها هم در مردان بیشتر است. ضمن اینکه ویژگی‌های فیزیولوژیکی زنان، باعث افزایش تحمل درد در آنها می‌شود.

مردان در صورت حذف موها با روش‌های متداول اپیلاسیون، درد بسیار بیشتری خواهند داشت و بیشتر آنها نمی‌توانند آن را تحمل کنند.

برخی کسانی که از این روش‌ها استفاده می‌کنند، دچار جوش‌های چرکی در نواحی اپیلاسیون می‌شوند. ظاهر شدن این جوش‌ها عادی است.

برداشتن مو با موچین، مومک، بند و ابزارهای اپیلاسیون محل رویش مو را تحریک می‌کند که باعث بروز جوش‌هایی شبیه جوش‌های چرکی می‌شود. این جوش‌ها که در پی حساسیت تحریکی به وجود می‌آیند، بعد از مدتی از بین می‌روند.

حذف موهای بدن را به مردان توصیه می‌کنید؟

این یک مساله شخصی است و به دیدگاه و سلایق افراد بستگی دارد. اگر کسی از وجود این موها در بدن خود ناراحت است و حس می‌کند حذف آن باعث بهبود کیفیت زندگی‌اش می‌شود، می‌تواند آنها را از بین ببرد ولی اگر با این موضوع مشکلی ندارد، نیازی به انجام این کار نیست.

حذف موهای بدن در مردان بیشتر جنبه روانی و زیبایی دارد و از نظر پزشکی چندان جای بحث پیدا نمی‌کند.

بخش سلامت تبیان


منبع: هفته نامه سلامت – پیمان صفردوست

مطالب مرتبط:

8 سئوال و جواب درباره موهای زائد

چگونه موهای زائد را از بین ببریم؟

محدودیت سنی برای لیزر مو نداریم

هیرسوتیسم‌ (پُر مویی)

همه چیز درباره ی اپی ‌لیدی

الکترولیز برای رفع پرمویی

6 روش علیه موهای زاید

وکس صورت چیست؟

موهاى زائد و علل آن

درمان موهای زائد

رفع موهای زائد (1) و (2)

پُر مویی، مشکلی شایع در زیبایی

راهکارهایی برای از بین بردن موهای صورت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.